عصر خودرو

اکونومیست:

توافق اوپک و غیر اوپک سرمایه‌گذاری نفتی را بالا می‌برد

عصر بازار- با توافق تولیدکنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت، برای نخستین بار پس از سال ۲۰۱۴، شرکت‌های نفتی در پی سرمایه‌گذاری در منابع تازه نفت خام هستند تا سال ۲۰۲۰ بازار خود را بهبود بخشند.

توافق اوپک و غیر اوپک سرمایه‌گذاری نفتی را بالا می‌برد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، اکونومیست نوشت: به نظر می‌رسد که شرکت‌های نفتی از انجام هزینه‌های گزاف برای اکتشاف مناطق ناشناخته خودداری می‌کنند و در عوض، قصد دارند برای اکتشاف در مناطق شناخته شده هزینه بپردازد.

    شرکت نفتی «بریتیش پترولیوم»، یکم دسامبر (١١ آذرماه)، تایید کرد که برای ساخت سکوی حفاری دوم خود در «مد داگ»، یکی از سه میدان نفتی خلیج مکزیک، حدود ٩ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است. این میدان نفتی در سال ١٩٩٨ کشف شد و دارای بیش از چهار میلیارد بشکه نفت و گاز است. زمانی که برای نخستین بار شرکت یادشده برای اکتشاف این میدان اعلام آمادگی کرد، هزینه اجرای آن 20 میلیارد دلار برآورد شده بود.

    پس‌ از آن، شرکت‌های نفتی بزرگ، ازجمله بریتیش پترولیوم علاقه خود را برای اکتشاف میدان‌های نفتی آب‌های خلیج مکزیک نشان دادند. سرمایه‌گذاری‌های خصوصی برای صنعت نفت در آب‌های عمیق مکزیک، از دهه 1930 میلادی تا سال 2014 ممنوع بود، بنابراین هیجان بالایی برای اکتشاف در این منطقه وجود داشت.

    «اندرو لاتهام»، کارشناس موسسه تحقیقاتی «وود مکنزی»، می‌گوید: گاز یکی از بهترین منابعی است که شرکت‌های بزرگ نفتی می‌توانند به‌منظور کاهش هزینه‌های خود در آن سرمایه‌گذاری کنند، زیرا تولید این سوخت ارزان‌تر و ساده‌تر از نفت است.

    شرکت‌ انگلیسی-هلندی «شل»، روز هفتم دسامبر (١٧ آذرماه)، و شرکت فرانسوی «توتال» نیز (ماه گذشته)، برای مطالعه میدان‌های نفتی ایران با این کشور یادداشت تفاهم امضا کردند.

    این اقدامات ناگهانی نشان می‌دهد که صنعت نفت برای نخستین بار، پس از آغاز کاهش قیمت آن از سال 2014، به دنبال منابع تازه نفت خام است که تا سال 2020 بازار خود را بهبود بخشد.

    پس از توافق 20 آذر تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک برای کاهش تولید نفت، امید به ثبات بازار نفت نیز رو به افزایش است.

    برچسب ها