عصر خودرو

تاکید قره خانی بر سرمایه گذاری خارجی و تکنولوژی روز در صنعت نفت

عصر بازار- سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه حتما نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی و تکنولوژی روز برای صنعت نفت هستیم،‌ گفت: سرمایه‌گذاری‌ها باید به گونه‌ای انجام شود که از طریق درآمدهای همان سرمایه‌گذاری، امکان بازپرداخت‌ها نیز وجود داشته باشد.

تاکید قره خانی بر سرمایه گذاری خارجی و تکنولوژی روز در صنعت نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا،  اسدالله قره خانی با بیان اینکه ما در دو بخش نیازمند به کمک خارجی هستیم، گفت: مرحله اول مربوط به تامین سرمایه است و بخش دیگر با دانش روز و تکنولوژی در ارتباط است. به عنوان مثال پالایشگاه‌هایی از گذشته وجود دارند که براساس تکنولوژی گذشته و نوع فرآورده هایی که دارند هم تنوع پایین‌تری داشته و هم کیفیت پایین و از طرف دیگر تناسبی بین فرآورده‌ها وجود ندارد.

    وی افزود: بنابراین باید از تکنولوژی روز استفاده کنیم و اگر چنانچه محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی را در نظر داشته باشیم، چون رقبای ما طی سال‌های اخیر پیشرفت خوبی داشته‌اند طبیعتا کیفیت محصولات آنها در بازار بهتر از ما خواهد بود و ما در میدان رقابت نمی‌توانیم بازار را در اختیار داشته باشیم.

    این عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه باید دانش فنی روز در صنعت نفت استفاده کنیم، گفت: فعالیت‌هایی در پژوهشگاه‌های تحقیقاتی مانند صنعت نفت در حال انجام است،‌ اما از نظر زمانی فاصله بسیاری وجود دارد؛ به عنوان مثال ممکن است در بعضی بخش‌ها اقدام کنیم و 10 سال دیگر به نتیجه برسد.

    نماینده علی آباد کتول در مجلس تصریح کرد: بنابراین در این شرایط بحث سرمایه گذاری به میان می آید، در حال حاضر بالغ بر 150 میلیارد دلار نیازمند سرمایه گذاری در نفت هستیم تا بتوانیم از طرف دیگر از درآمدهایش استفاده کنیم.

    قره خانی خاطر نشان کرد: استفاده از سرمایه‌گذاری و یا منابع داخلی به دو طریق امکان پذیر است؛ از طریق بانک‌ها و یا از طریق سرمایه های پراکنده‌ای که وجود دارند. در هر دو بخش شاید در سرمایه‌گذاری کوچک بتوان کاری انجام داد،‌ اما در سرمایه‌گذاری‌های کلان امکان پذیر نیست.

    وی ادامه داد: تنها راهی که باقی می‌ماند این است که کاری را انجام دهیم که بتوانیم به تعهدات در بازپرداخت‌ها عمل کنیم. ما نمی‌توانیم تعهد کنیم که مثلا 50 یا 100 میلیارد سرمایه گذاری می‌کنیم و از طرف دیگر بازپرداخت آن را متعهد شویم. بنابراین باید به گونه‌ای سرمایه گذاری کنیم که از طریق درآمدهای همان سرمایه گذاری انجام شده بازپرداخت ها را هم داشته باشیم.

    سخنگوی کمیسیون انژری مجلس خاطر نشان کرد: در واقع همان سرمایه گذاری بتواند درآمدهایی را برای کشور ایجاد کند که از طرف دیگر ما پاسخگوی دیون هم باشیم که این کارگاهی در قالب بیع متقابل و یا الگوی قراردادهای جدید نفتی انجام می شود.

    قره خانی با تاکید بر اینکه نیازمند به سرمایه گذاری خارجی و تکنولوژی روز هستیم، گفت: نمی‌توانیم تعهدی در بازپرداخت‌ها داشته باشیم. اما اگر سرمایه‌گذاری را انجام دهیم که لزوما بازپرداخت‌هایش از درآمدهای همان سرمایه‌گذاری باشد،‌ آن هم با حفظ حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران و حفظ انتقال دانش فنی و تکنولوژی روز می تواند راهکار موثری باشد.

    برچسب ها