عصر خودرو

ریزش آیفکس پس از ۶ روز

عصر بازار- نماگر فرابورس ایران پس از گذشت ۶ روز کاری متوالی مثبت، معاملات روز گذشته را با افت ۴/ ۱ واحدی (معادل ۲/ ۰ درصد) به پایان رساند

ریزش آیفکس پس از ۶ روز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، افزایش فشار فروش در نمادهای زیرمجموعه گروه فلزات اساسی مهم‌ترین عامل ریزشی شدن دیروز آیفکس بود. بر این اساس دیروز معاملات منفی نماد شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، فولاد هرمزگان جنوب، شرکت آهن و فولاد ارفع و ذوب آهن اصفهان بیشترین تاثیر بر افت این نماگر را بر عهده داشتند. به نظر می‌رسد ابهام در پایداری قیمت جهانی کالاها، شناسایی سود معامله‌گران کوتاه‌مدت پس از رشدهای اخیر و در کنار آن رشد انتظارات بیش از واقعیت و P/ E بالای سهام این شرکت سبب شده تا سهامداران در شرایط فعلی (پس از رشد قیمت‌های اخیر زیرمجموعه‌های فلزات اساسی) به فروش سهام بپردازند.

    در مقابل پتروشیمی مارون به مدد مشارکت بیش از 85 درصدی سهامداران حقوقی خود در قسمت خرید توانست رشد بیش از یک درصدی را تجربه کند و مانع از افت بیشتر شاخص کل فرابورس شود. در این خصوص روز گذشته مدیرعامل «مارون» با ابراز امیدواری نسبت به بهبود عملکرد 9 ماهه این شرکت اظهار کرد: طرح‌های توسعه‌ای مارون در حال اجرا است و تنها به دلیل مشکلات خوراک تاحدودی با مشکل مواجه شد و عقب افتاد. پتروشیمی زاگرس از دیگر نمادهایی بود که روز گذشته با معاملات مثبت خود مانع از ریزش بیشتر نماگر فرابورس شد. مشارکت سهامداران حقوقی در معاملات دیروز «زاگرس» نیز کاملا مشهود بود. بر این اساس نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس در پایان معاملات روز گذشته خود با خرید حدود 75 درصدی از سوی حقوقی‌ها روبه‌رو‌ شد و برای هفتمین روز متوالی به معاملات مثبت خود ادامه داد. همانطور که در گزارش‌های پیشین نیز اشاره شد، «زاگرس» یکی از مهم‌ترین‌ شرکت‌های فروشنده متانول است و افزایش بهای جهانی این محصول یکی از عواملی است که در روزهای اخیر زمینه‌ساز رشد قیمتی سهام این شرکت شده است. متانول cfr چین، در پایان معاملات این هفته (روز جمعه) رشد 4/ 14 درصدی نسبت به هفته ماقبل را تجربه کرد. بر این اساس قیمت متانول به 334 دلار در هر تن رسید.

    «ذوب» و «کیمیا» در صدر توجهات

    ذوب آهن اصفهان دیروز با وجود افت قیمتی، بیشترین توجهات سهامداران را به خود اختصاص داد. «ذوب» از جمله نمادهایی است که همواره نوسانات بسیاری را تجربه می‌کند. دیروز سهامداران این نماد فرابورسی با معامله حدود 5 میلیون سهمی خود به ارزش بیش از 12میلیارد ریال در نهایت این نماد را با افت قیمتی 2/ 1 درصدی مواجه کرد. نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی کیمیای زنجان گستران نیز رده دوم این جدول را به خود اختصاص داد.

     

    افزایش متوسط نرخ سود موثر «اخزا»ها

    در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس حدود 2 میلیون و 200 هزار ورقه به ارزش بیش از 2 هزار میلیارد ریال در 493 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بر این اساس بیش از 72 درصد از ارزش معاملات روز یکشنبه به بازار اوراق با درآمد ثابت اختصاص پیدا کرد. بالاترین حجم و ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت به معاملات اوراق گواهی سپرده عام پارسیان با دادوستد یک میلیون سهمی به ارزش 960 میلیارد ریال تعلق گرفت. دیروز همچنین شاهد معامله 512 هزار و 407 ورقه اسناد خزانه اسلامی در 219 نوبت معاملاتی به ارزش حدود 445 میلیارد ریال بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی 850 تا 947 هزار ریال مورد دادوستد قرار گیرند. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از افزایش متوسط نرخ سود موثر اوراق اسناد خزانه اسلامی دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر این اوراق با افزایش 26/ 0 واحد درصدی همراه شد و به حدود 23 درصد رسید. این در حالی است که متوسط این نرخ نسبت به هفته گذشته با افزایش 4/ 0 واحد درصدی همراه شده و در مقایسه با متوسط ماه گذشته افزایش 4/ 1 واحد درصدی را تجربه کرده است.

    ثبات سود «تسه‌»ها در سومین روز متوالی

    روز گذشته در بازار اوراق تسهیلات مسکن شاهد رشد قیمتی در بیشتر سررسیدها بودیم. بر این اساس فرابورس یکشنبه شاهد معامله 49 هزار و 271 ورقه تسهیلات مسکن به ارزش 37 میلیارد و 830 میلیون ریال در بازار ابزارهای نوین مالی بود. «تسه‌ها» دیروز در بازه 740 تا 770 هزار ریالی نوسان کردند. از نیمه دوم آذر با افزایش تدریجی تقاضای اوراق، شاهد بازگشت «تسه»ها از کف 10ماهه بودیم. با وجود این مشاهده نشانه‌هایی از خروج تدریجی مسکن از رکود چندساله بهانه‌ای برای رشد گهگاهی این اوراق می‌شود. طی معاملات روز گذشته بیشترین افزایش قیمت در میان این اوراق با رشد حدود 2 درصدی به «تسه9311» رسید و در مقابل سررسید مرداد93 اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین افت قیمت همراه شد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق برای سومین روز متوالی در 8/ 21 درصد باقی ماند. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام 100 میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق جدید تسهیلات مسکن، باید حدود 15 میلیون و 386 هزار تومان هزینه کنند.

     

    فرابورس از دریچه آمار

    دیروز سهامداران (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) شاهد نقل و انتقال بیش از 249 میلیون ورقه بهادار در 15 هزار و 884 نوبت معاملاتی در بازارهای پنج‌گانه فرابورس بودند که ارزش این معاملات بالغ بر 2 هزار و 912 میلیارد ریال بود. عنوان بیشترین افزایش قیمت در این روز نیز به ترتیب به نام نماد معاملاتی بیمه سامان، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال و معدنی کیمیای زنجان گستران ثبت شد. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان، مهندسی صنعتی روان فن‌آور و بیمه اتکایی امین بیشترین کاهش قیمت این روز را به خود دیدند. همچنین دیروز سهامداران برای خرید اوراق گواهی سپرده عام پارسیان، اسناد خزانه اسلامی مرحله هشتم و اوراق شهرداری مشهد طولانی‌ترین صف‌های خرید را به‌ثبت رساندند. در مقابل خروج گروهی از سهامداران از اوراق گواهی سپرده عام پارسیان، اوراق اجاره پترو ریگ و اوراق رهنی بانک مسکن سبب شد تا سنگین‌ترین صف‌های فروش در نماد این سهام شکل گیرد.

    برچسب ها