عصر خودرو

دلار به کانال ۳۸۰۰ تومان بازگشت

روز کم استرس بازار ارز

عصر بازار- روز یکشنبه، بازار ارز نسبت به روزهای قبل نوسان محدودتری داشت تا روز کم‌استرسی را پشت‌سر بگذارد. دلار که در روزهای پنج‌شنبه و شنبه در کانال ۳ هزار و ۹۰۰ تومان نوسان کرده بود، روز یکشنبه ۱۲ تومان از ارزش خود را از دست داد تا از مرز ۳ هزار و ۹۰۰ تومانی پایین برود و به قیمت ۳ هزار و ۸۹۵ تومان برسد.

روز کم استرس بازار ارز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، کاهش نوسانات نرخ حواله درهم، کاهش فاصله سقف و کف قیمت و پایین آمدن اختلاف نرخ خرید و فروش از جمله نشانه‌ها و عوامل زمینه‌ساز کاهش استرس بازار و افت کانالی بودند. همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی 2 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 136 هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی در روزی که بازارهای جهانی تعطیل بود، عمدتا تحت‌تاثیر نوسانات قیمت دلار قرار داشت.

     

    نشانه‌های بازگشت آرامش

    در دومین روز هفته، قیمت دلار نوسان چندانی را تجربه نکرد تا بازار ارز یک روز نسبتا آرام را پشت‌سر بگذارد. روز یکشنبه، شاخص ارزی معاملات خود را روی مرز 3 هزار و 900 تومان آغاز کرد که 7 تومان پایین‌تر از قیمت بسته شده روز شنبه بود. پس از این در 2 ساعت ابتدایی روز، قیمت دلار نوسان چندانی را تجربه نکرد و تغییرات آن در دامنه محدود 3 هزار و 900 تومان تا 3 هزار و 910 تومان صورت گرفت. در حالی که به‌نظر می‌رسید، بازار در کانال 3هزار و 900 تومان به یک آرامش نسبی رسیده است، از حدود ساعت یک و نیم ظهر، دلار تمایل بیشتری به کاهش قیمت نشان داد و در نهایت، قیمت این ارز از مرز 3 هزار و 900 تومان پایین رفت و به قیمت 3 هزار و 898 تومان رسید. به گفته فعالان، عوامل اجرایی بازارساز روز یکشنبه تلاش کردند که قیمت دلار را وارد کانال 3 هزار و 800 تومان کنند. در این شرایط، چنین به‌نظر می‌رسد که بازیگران بازارساز در حال مچ‌اندازی با معامله‌گران فردایی هستند که بیشتر رغبت به بالا بردن قیمت دلار دارند.

    در چنین فضایی باید دید که مداخله دو گروه یاد شده دلار را به کدام سو خواهد برد. روز یکشنبه، برنده مبارزه یاد شده دسته اول بودند و شاخص ارزی بیشتر به سمت انتظارات بازیگران بازارساز تکان خورد. در ساعات انتهایی روز یکشنبه، حتی قیمت برخی صرافی‌های بانکی به حدود 3 هزار و 860 تومان نزدیک شده بود. ناگفته نماند که پس از خروج دلار از کانال 3 هزار و 900 تومان، نوسانات شاخص بازار ارز افزایش یافت. در این شرایط، در حالی که دسته‌ای از فعالان، انتظار دارند روند قیمت دلار مطابق میل بازارساز یا مطابق خواست دلالان ارزی باشد، گروهی از کارشناسان باور دارند که ممکن است هر دو گروه یاد شده از بازار شکست بخورند. به گفته این دسته از کارشناسان، اگر قیمت در میان‌مدت نوسان چندانی را تجربه نکند و بازیگران بازارساز موفق نشوند قیمت را وارد سطح‌های پایین‌تر کنند، این دسته نه‌تنها به هدف خود نرسیده‌اند؛ بلکه منابع ارزی خود را نیز به مقدار زیادی از دست داده‌اند. از سوی دیگر، جابه‌جا نشدن زیاد قیمت دلار نه‌تنها موجب کاهش سود دلالان می‌شود، بلکه ممکن است عده زیادی از آنها را دچار ضرر کند، ضرری که بیش از هر چیز ناشی از انتظارات آن دسته بوده است. روند روز یکشنبه نشان می‌دهد قیمت دلار نوسان زیادی را تجربه نکرده است. به گفته فعالان، کاهش دامنه نوسانات در شرایطی صورت گرفت که حجم معاملات ارزی پایین آمده بود و بازیگران بازارساز نیز مداخله کمتری در بازار داشتند. فاصله سقف و کف قیمت در روز یکشنبه حدود15 تومان بود، موضوعی که یکی از نشانه‌های آرامش حاکم بر بازاربود. پیش از این، فاصله قیمت سقف و کف دلار در روز شنبه به حدود33 تومان رسیده بود. دومین نشانه‌ای که از آرامش و عادی شدن فضای بازار حکایت می‌کرد، کاهش فاصله خرید و فروش ارز صرافی‌ها بود.روز یکشنبه، اختلاف خرید و فروش صرافی‌ها به حدود 25 تومان رسید که کمی کمتر از روزهای گذشته بود. پیش از این، فاصله این دو نرخ در اوج نوسانات در مقاطعی به بالای 50 تومان رسید ولی پس از برقراری آرامش نسبی در بازار از هفته گذشته به 30 تومان رسید. البته در آبان‌ماه و ابتدای آذرماه، فاصله قیمت‌ها حدود 15 تا 20 تومان بود.

     

    نشانه‌های متناقض

    با وجود کاهش دامنه نوسانات، روز یکشنبه انتظارات معامله‌گران همچنان افزایشی بود و قیمت دلار در معاملات اعتباری بالاتر از معاملات نقدی بازار قرار داشت. به گفته فعالان، روز یکشنبه قیمت در معاملات فردایی بین 5 تا 10 تومان بالاتر از قیمت نقدی بازار بود. به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، معامله‌گران فردایی سعی می‌کنند با بالا نگه‌داشتن قیمت خود در برابر نیروهای کاهشی مقاومت کنند، این در حالی است که دسته دیگر باور دارند، قیمت دلار در پاساژ افشار نسبت به نرخ حواله درهم در سطح پایین‌تری قرار دارد. در نتیجه این موضوع، معامله‌گران فردایی نسبت به قیمت خوش‌بین‌تر هستند. البته قیمت بالاتر در معاملات فردایی در شرایطی ثبت می‌شود که معامله‌گران آتی در خرید و فروش ارز احتیاط دارند.با وجود این، کاهش فاصله خرید و فروش دلار علامت انتظاری متناقضی در مقایسه با اختلاف‌سطح قیمت‌های معاملات اعتباری و نقدی بازار است. روز یکشنبه چنانچه اشاره شد، فاصله نرخ خرید و فروش ارز در بیشتر صرافی‌های مجاز به حدود 25 تومان رسید. این موضوع نشان می‌دهد که اطمینان به قیمت‌های بازار افزایش پیدا کرده و بازیگران رسمی بازار انتظار نوسانات افزایشی سنگینی را ندارند.

    برچسب ها