عصر خودرو

رئیس سازمان خصوصی ‌سازی:

تامین مالی ۵۰ درصد هزینه های سهام عدالت

عصر بازار- تا قبل از پایان امسال صورتحساب تخصیص سهام عدالت برای حدود ۴۹ میلیون نفر از مشمولان بر اساس اطلاعات شناسنامه‌ای آنها صادر و از طریق اینترنت به آنها اطلاع‌ داده خواهد شد.

تامین مالی ۵۰ درصد هزینه های سهام عدالت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، میرعلی اشرف پوری ‌حسینی رئیس سازمان خصوصی ‌سازی در نشست خبری امروز با اشاره به جزئیات مصوبه شورای عالی اصل 44 قانون اساسی و تشریح بند 1 و 2 و تبصره های آن گفت: مسولیت اجرایی سهام عدالت و همچنین حصول سود آن بر عهده سازمان خصوصی سازی است.
    وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای اصل 44 قانون اساسی همه شش دهک درآمدی مشمول دریافت سهام عدالت خواهند بود، گفت: مصوبه ای را شورای عالی اصل 44 تصویب کرد که تاریخ تصویب آن 15 آبان ماه بود که با حدود یک ماه تاخیر مصوبه به ما ابلاغ شد. برای ساماندهی سهام عدالت و آماده شدن برای آزادسازی آن چندکار باید انجام می‌شد که یکی از آن‌ها مصوبه شورای عالی اصل 44 بود که حدود یک سال قبل متنش را آماده کرده بودیم.
    رئیس سازمان خصوصی ‌سازی افزود: با مصوبه شورای عالی اصل 44 این شرایط محقق شد تا بتوانیم وضعیت کسانی که حق دارند سهام عدالت را داشته باشند، اما ثبت نام نکرده‌اند را بررسی کنیم و درباره ثبت نام آن‌ها پیشنهاد دهیم و اگر پیشنهاد ما تصویب شد به آن‌ها هم سهام عدالت تعلق بگیرد.
    پوری حسینی ادامه داد: هر کس برای سهام عدالت ثبت نام کرده حقش در مورد سهام عدالت برقرار است. اتباع ایرانی داخل کشور یا ثبت نام کرده‌اند یا نکرده اند و  حالت سومی وجود ندارد. همواره این سوال مطرح بوده که اگر فردی در گذشته مشمول دریافت این سهام بوده اما در حال حاضر شرایطش تغییر کرده آیا سهام عدالت به وی تعلق می گیرد یا خیر؟ پاسخ آن است که اگر تا پایان سال 1394 فرایند ثبت نام فردی قطعی و تمام شده و برگه سهم دریافت کرده است مشمول سهام عدالت خواهد بود.
    رئیس سازمان خصوصی ‌سازی با اشاره به اینکه برای افرادی که در دو دهک اول قرار داشته اند 50 درصد تخفیف در نظر گرفته شده بود، گفت: در صورتی که فردی در دو دهک اول قرار داشت و شرایط وی امروز تغییر کرده است دیگر از تخفیف 50 درصدی برخوردار نیست اما همچنان مشمول دریافت سهام عدالت است.
    وی در مورد برگه های سهامی که به ارث رسیده است، گفت: در فاز اول آزاد سازی برگه های مشمولین در قید حیات پیش بینی شده و پس از آن به وضعیت برگه هایی که به ارث رسیده اند رسیدگی خواهد شد. پس از انجام فرایند آزادسازی سهام عدالت از طریق بستر اینترنت به مرور با معرفی مکانی مشخص، بازماندگان مشمولانی که طی سال‌های اخیر فوت شده اند، می‌توانند مراجعه کرده و از حقوق خود برخوردار شوند.
    رییس سازمان خصوصی سازی همچنین از جریمه شرکت هایی که سود سهام خود را تا پایان 95 پرداخت نکنند خبر داد وگفت: برخی شرکت ها سود سهام خود را به موقع پرداخت نکرده اند که اگر تا پایان سال 95 به پرداخت آن اقدام کنند جریمه نخواهند شد.
    پوری حسینی با تاکید بر اینکه سود سهام عدالت طی 10 سال گذشته به میزانی نبود که هزینه های این سهام تامین شود، گفت: حدود نیمی از هزینه های سهام عدالت تامین مالی شده و مابقی باید از طریق خود سهامداران پرداخت شود.
    رئیس سازمان خصوصی ‌سازی در عین حال توصیه کرد مشمولان سهام عدالت که تمایل دارند با پرداخت نقدی مابقی سهام خود را آزاد کنند در صورت برخورداری از پول مازاد به این کار اقدام کنند و در غیر اینصورت خود را در فشار تأمین نقدینگی قرار ندهند.
    وی در پاسخ به این پرسش که لایحه آزادسازی سهام عدالت در چه زمانی از سوی رئیس‌جمهور به امضا خواهد رسید و به مجلس ارائه خواهد شد، پاسخ داد: در مورد لایحه آزادسازی سهام عدالت دفتر ریاست جمهوری اطلاع رسانی خواهد کرد. در این زمینه سازمان خصوصی‌سازی دخالتی ندارد و انتظار می‌رود تا در موعد مناسب این لایحه به مجلس تقدیم شود.
    پوری حسینی درباره اخباری هم که حاکی از همزمان شدن انتخابات ریاست جمهوری و آزادسازی سهام عدالت منتشر می شود، توضیح داد: بعضی ها این طور برداشت کردند که این آزادسازی عمدا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 دارد انجام می‌شود. البته من کسی را به خاطر این حدسش ملامت نمی‌کنم چرا که در گذشته هم چنین اتفاقی افتاده و احتمالا آن‌ها این موضوع را شبیه سازی کردند و گفته اند که وقتی یک بار این اتفاق افتاده شاید قرار است بار دوم هم چنین اتفاقی رخ دهد.
    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: اولین مصوبه سهام عدالت فروردین 1385 بود. از آن زمان تا به امروز مشمولان شناسایی شده‌اند، سود پیش‌بینی شده و کارهای دیگری انجام شده است. هم در قانون اجرای این سیاست ها وهم در مصوبات شورای عالی کلیات کار این بود که از یک تعدادی شرکت سهم جدا کنند و به یک عده‌ای که مشمول سهام عدالت هستند سهم اختصاص دهند و حالا از محل سود این سهام 10 سال فرصت داده شد که ثمن این سهام به خزانه پرداخت شود.
    پوری حسینی افزود: شورای عالی اصل 44 اجازه داد تا در پایان 10 سال آن مبلغ ثمن سهام از محل سود سهام اگر تادیه نشد شش‌ماه به خود مشمول فرصت دهیم تا اگر مایل بود، خودش ما به التفاوت را بپردازد. در نتیجه اگر از سال 1385، 10 سال بشماریم به سال 1394 می‌رسیم یعنی ما 10 سال فرصت داشتیم از محل سود سهام مشمولین را بستانکار کنیم.
    به گفته رئیس سازمان خصوصی ‌سازی، در حال حاضر که 10 سال صبر کردیم، نیمی از آن پول را می‌توانیم به خزانه بریزیم ولی دیگر قانون به ما اجازه نمی‌دهد که بیش از این مقدار صبر کنیم و مجبوریم اعلام کنیم که در این 10 سال ماجرا به پایان رسیده و شش ماه وقت دهیم تا  اگر کسی می‌خواهد پولی بدهد، بپردازد وسهام آزادسازی شود.

    برچسب ها