عصر خودرو

شرایط عرضه دلار در صرافی بانک‌ها

عصر بازار- صرافی بانک‌ها به عنوان تزریق کنندگان اصلی و عامل محوری قیمت گذاری ارز در بازار آزاد، دلار را تا حداقل۲۰ تومان ارزان‌تر از قیمت فروش در صرافی‌های آزاد ارائه می‌کنند.

شرایط عرضه دلار در صرافی بانک‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در حال حاضر صرافی بانک‌ها در بازار آزاد عمدتا و به عنوان تزریق کنندگان ارز و به گونه‌ای تعیین کننده قیمت پایه در هر روز به شمار می‌روند. این در حالی است که در جریان تحولات و نوسان قیمتی که در بازار ایجاد می‌شود، صرافی بانک‌ها کانالی برای بانک مرکزی بوده تا از طریق‌ آن‌ها کمبود ارز جبران و با تزریق، قیمت‌ها تعدیل شود.

    گذری بر بازار ارز چهارراه استانبول و سرکشی به صرافی بانک‌ها نشان می‌دهد که تقریبا به غیر از صرافی پارسیان که از گذشته نیز عامل تزریق ارز بود بقیه صرافی بانک‌ها بر اساس قیمتی که از سوی بانک مرکزی به آن‌ها اعلام می‌شود نسبت به عرضه ارز به مشتریان عادی اقدام می‌کنند.

    صرافی پارسیان اعلام می‌کند که عرضه ارز به مشتریان آزاد نداشته و سهمیه صرافی‌های آزاد را پرداخت می‌کند، اما در صرافی‌های دیگر بانکی حداقل پرداختی ارز 1000 دلار و تا سقف 5000 دلار قابل پرداخت است. البته درباره اینکه چرا کمتر از این نرخ پرداخت انجام نمی‌شود صرافی یکی از بانک‌ها اعلام کرد که با توجه به قیمت پایین‌تری که صرافی بانک نسبت به صرافی‌ها آزاد اعلام می‌کند در نتیجه چندان به صرفه نیست که بخواهد کمتر از 1000 دلار به مشتری بپردازد.

    با این حال صرافی برخی بانک‌های دیگر کمتر از 1000 دلار هم عرضه می‌کنند، اما قیمت‌هایی که صرافی بانک‌ها برای دلار تعیین می‌کنند از حدود ساعت 11:30 شروع می‌شود که برای امروز تا حدود 3900 تومان قیمت خورد. این در حالی است که در بازار امروز یکشنبه قیمت دلار در صرافی‌های آزاد برای خرید حدود 3880 و برای فروش حدود 3920 تومان بود.

    متقاضی دریافت ارز از صرافی بانک ها می تواند با ارائه کارت ملی و همچنین کارت بانکی به نام متقاضی است نسبت به دریافت ارز از حدود ساعت 11 به بعد که قیمت ها در بازار مشخص می شود نسبت به خرید اقدام کند.

    از این رو تفاوت قیمتی حداقل 20 تومانی بین قیمت صرافی آزاد و صرافی بانک‌ها وجود دارد، اما این اختلاف چندان نفعی برای خریداران خرد و یا کلان ندارد، چرا که عمدتا صرافی بانک‌ها کمتر از 1000 دلار و یا بیشتر از 5000 دلار عرضه نمی‌کنند. در کنار صرافی بانک‌ها، خود بانک‌ها نیز از عرضه کنندگان ارز هستند که در چندماه گذشته و بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی مجاز به فروش دلار در بازار آزاد شدند.

    برچسب ها