عصر خودرو

آیا تولیدکنندگان تبعیت می‌کنند؟

علامت سوال بزرگ در برابر توافق نفتی

عصر بازار- در حالی که تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک روز شنبه برای اولین بار از سال ۲۰۰۱ توافق کردند برای کاهش تولید و مهار مازاد عرضه جهانی نفت همکاری کنند اکنون توجه فعالان بازار به این نکته جلب شده است که آیا توافق کنندگان به تعهدات خود عمل می کنند یا نه.

علامت سوال بزرگ در برابر توافق نفتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک روز شنبه برای اولین بار از سال 2001 توافق کردند که برای کاهش تولید و مهار مازاد عرضه جهانی نفت همکاری کنند.

    با توجه به اینکه این توافق پس از نزدیک به یک سال رایزنی در درون اوپک و بی اعتمادی به تمایل روسیه به ایفای نقش در این توافق به دست آمده، تمرکز بازار از این پس بر تبعیت تولید کنندگان از توافق متمرکز خواهد شد.
    اوپک دارای سابقه ای طولانی در عدم پیروی از سهمیه های تولید مشخص شده است. این واقعیت که نیجریه و لیبی به دلیل کاهش تولیدشان در ماه های اخیر از توافق مذکور معاف شده اند، موجب خواهد شد که عربستان بار بیشتری از کاهش تولید را به تنهایی به دوش بکشد.
    انتظار می رود روسیه که 15 سال پیش به توافق خود با اوپک برای کاهش تولید پایبند نماند، این بار به مفاد این توافق عمل کند. اما تحلیلگران این سوال را موضوع را مطرح می سازد که بسیاری از تولید کنندگان غیر عضو اوپک احتمالا تلاش دارند تا کاهش طبیعی تولید خود را به عنوان مشارکت خود در این طرح جا بزنند.
    خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان پس از نشست دیروز این توافق را تاریخی توصیف کرد و به خبرنگاران گفت: «این توافق عزم ما را تقویت می کند و ما را برای همکاری های درازمدت آماده می سازد.»
    الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هم گفت: «توافق امروز به روند تثبیت بازار سرعت خواهد بخشید، آشفتگی را کاهش خواهد داد و سرمایه گذاری های جدیدی جذب خواهد کرد.»
    هفته گذشته اوپک توافق کرد تولید خود را از ابتدای ماه ژانویه به میزان 1.2 میلیون بشکه کاهش دهد. عربستان متعهد شد که تولید خود را تا 486 هزار بشکه در روز کاهش دهد. الفالح دیروز گفت که عربستان ممکن است تولید خود را بیش از این کاهش دهد.
    روز شنبه، تولید کنندگان خارج از اوپک توافق کردند که تولید خود را 558 هزار بشکه در روز کاهش دهند که کمتر از هدف گذاری اولیه 600 هزار بشکه ای است، اما همچنان بیشترین میزان همکاری تولید کنندگان غیر عضو با اوپک به شمار می رود.
    به گفته نواک، از این رقم، 300 هزار بشکه را روسیه کاهش خواهد داد. وی افزود، این کاهش تدریجی خواهد بود و تا پایان ماه مارس روسیه 200 هزار بشکه در روز کمتر از اکتبر 2016 (11.247 میلیون بشکه در روز) تولید خواهد کرد.
    وی در ادامه گفت، تولید روسیه پس از شش ماه به 10.947 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
    گری راس، تحللگر بازار نفت و از ناظران کهنه کار مسائل اوپک گفت: «آنها همگی از قیمت های بالاتر لذت می برند و وضعیت تبعیت از مفاد توافق در مراحل اولیه خوب خواهد بود. اما در مراحل بعدی با ادامه افزایش قیمت ها، روند تبعیت از توافق تضعیف خواهد شد.»
    آمریتا سن، تحلیلگر موسسه انرژی اسپکتس نیز گفت: «در مقایسه با 2 ماه قبل یعنی زمانی که چشم انداز هر گونه توافقی داشت به سرعت تضعیف می شد، این یک چرخش قابل توجه است. تحلیلگران دبین موضوع عدم تبعیت از توافق را مطرح می سازند، اما اهمیت نمادین این توافق را نمی توان نادیده گرفت.»
    راس افزود، اوپک قیمت هر بشکه 60 دلار را هدف گذاری خواهد کرد و هر چه قیمت بالاتر از این بود، موجب تقویت تولید کنندگان رقیب خواهد شد.

    برچسب ها