عصر خودرو

بازار نفت در انتظار هدیه بابا نوئل;

دوره گرانی طلای سیاه آغاز شد

عصر بازار- در آستانه ژانویه ۲۰۱۷ درحالی که پیش بینی می‌شود با پایبندی اوپک و غیراوپکی‌ها به طرح کاهش تولید، قیمت نفت تا سقف بشکه‌ای ۵۵تا ۶۰ دلار افزایش یابد، با آغاز دوره گرانی ها نفت ایران هم گران شد.

دوره گرانی طلای سیاه آغاز شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از مهر، توافق تاریخی اعضای اوپک در وین و پس از آن پیوستن کشورهای بزرگ تولیدکننده غیرعضو اوپک به منظور مدیریت عرضه و تولید نفت خام منجر به آغاز دوره جدید جهش قیمت نفت در بازار شده است.

    از این رو در آستانه سال جدید میلادی، چشم تمامی فعالان بازار نفت به کشورهای عضو و غیر عضو اوپک به ویژه عراق، روسیه و عربستان سعودی دوخته شده تا با کاهش رسمی تولید نفت خود از ژانویه سال 2017 میلادی، زمینه گرانی بیشتر بهای طلای سیاه در بازار را فراهم کنند.

    برخی تحلیلگران از توافق اوپک و غیر اوپکی ها در آستانه ژانویه 2017 میلادی به عنوان یک هدیه برای رونق بیشتر قیمت نفت در بازار یاد می کنند و نتایج تحلیل موسسات معتبر بین‌المللی نشان می‌دهد که پایبندی اوپک و غیر اوپکی‌ها به طرح مدیریت عرضه نفت می تواند قیمت این کالای استراتژیک را تا سقف بشکه ای 55 تا 60 دلار افزایش دهد.

    بر این اساس هر چند قیمت اکثر شاخص‌های معتبر نفت خام جهان در معاملات منتهی به دوم دسامبر 2016 میلادی با افزایشی بین 1.5 تا 2 دلاری همراه شدند، اما کماکان قیمت نفت در بازار در محدوده کمتر از 50 دلار معامله می شود.

    مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی ایران با انتشار گزارشی در تشریح نوسانات قیمت نفت در معاملات منتهی به دوم دسامبر با اعلام اینکه قیمت سبد نفتی اوپک با ثبت یک دلار و 46 سنت افزایش در محدوده 46 دلار و 47 سنت معامله شده است، تاکید کرد: در این مدت قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس (نفت شیرین آمریکا) با ثبت دو دلار و 25 سنت افزایش در محدوده 48 دلار و 90 سنت داد و ستد شده است.

    علاوه بر این، قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با ثبت افزایش دو دلار و 40 سنت بشکه ای 49 دلار و 44 سنت در بازار داد و ستد شده، ضمن آنکه قیمت شاخص نفتی دوبی با ثبت 85 سنت افزایش در محدوده 46 دلار و 59 سنت و بهای شاخص نفتی عمان با ثبت 79 سنت افزایش در محدوده 47 دلار و 20 سنت در بازار معامله شده است.

    جهش دو دلاری قیمت نفت ایران

    متوسط قیمت نفت خام صادراتی ایران متشکل از نفت خام های سبک و سنگین در معاملات منتهی دوم دسامبر 2016 میلادی همسو با افزایش قیمت ها در بازار جهانی نزدیک به دو دلار گران شد.

    بر این اساس قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران با ثبت یک دلار و 84 سنت افزایش در محدوده 46 دلار و 60 سنت داد و ستد شده، ضمن آنکه قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران هم با ثبت یک دلار و 81 سنت در محدوده 45 دلار و 37 سنت به فروش رسیده است.

    با وجود این افزایش نزدیک به دو دلاری از ابتدای سال 2016 میلادی تاکنون، متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران 40 دلار و 12 سنت و متوسط قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران 38 دلار و 14 سنت بوده که کماکان بین 10 تا 12 دلار از متوسط قیمت 50 دلاری سال 2015 فاصله قیمتی دارد.

    سقوط آزاد ذخایر نفت آمریکا

    در کنار توافق تاریخی اعضای اوپک و سپس پیوستن کشورهای بزرگ غیرعضو اوپک همچون روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، گینه، عمان و... به طرح مدیریت عرضه و تولید نفت که منجر به بهبود قیمت طلای سیاه در بازار شد، کاهش شدید ذخیره سازی نفت خام در آمریکا هم از دیگر دلایل تاثیرگذار در گرانی قیمت نفت در معاملات منتهی به دوم دسامبر به شمار می‌رود.

    از این رو، با توافق اوپکی‌ها سقف تولید نفت کشورهای عضو این سازمان حدود 1.2 میلیون بشکه از ابتدای ژانویه کاهش می یابد و در محدوده 32.5 میلیون بشکه تثبیت خواهد شد که پیش بینی می‌شود این طرح از ابتدای ژانویه 2017 میلادی عملی شود.

    علاوه بر این، تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک هم پس از توافق در نشست روز گذشته حدود600 هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد که عملا با کاهش حدود 1.8 میلیون بشکه ای تولید نفت اوپک و غیراوپک می توان چشم اندازی به منظور افزایش بهای طلای سیاه در محدوده ای بیش از 50 دلار را برای سال 2017 متصور دانست.

    این درحالی است که در کنار کاهش تولید نفت اوپک و غیراوپک، بر اساس آخرین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا حجم ذخایر نفت این کشور تا 25 نوامبر سال جاری میلادی با کاهشی 855 هزار بشکه ای به حدود 488 میلیون بشکه سقوط کرده است.

    از سوی دیگر، افزایش تقاضا برای نفت خام برنت دریای شمال و نفت خام برخی از کشورهای غرب آفریقا در کنار افزایش تقاضای فصلی برای سوخت های حرارتی و فرآورده های نفتی در نیم کره شمالی زمین را می توان از دیگر دلایل افزایش قیمت نفت در بازار اعلام کرد.

    برچسب ها