عصر خودرو

جهش دو دلاری قیمت نفت ایران با بهبود وضعیت بازار نفت

عصر بازار- با توافق ١٣ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مبنی بر کاهش تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام، نمودار قیمت نفت در بازارهای جهانی درحالی صعودی شده است که قیمت نفت ایران نیز جهشی دو دلاری را شاهد بوده است.

جهش دو دلاری قیمت نفت ایران با بهبود وضعیت بازار نفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به ٢ دسامبر (١٢آذرماه) با یک دلار و ٨٤ سنت افزایش به ٤٦ دلار و 60 سنت برای هر بشکه رسید، میانگین قیمت نفت خام سبک ایران از ابتدای امسال تاکنون 40 دلار و ١٢ سنت بوده است.

    قیمت نفت خام سنگین ایران با یک دلار و ٨١ سنت افزایش به ٤٥ دلار و ٣٧ سنت برای هر بشکه رسید؛ میانگین قیمت نفت سنگین ایران امسال تاکنون ٣٨ دلار و ١٤ سنت برای هر بشکه بوده است.

    قیمت سبد نفتی اوپک نیز در هفته مورد بررسی، به ٤٦ دلار و٤٧سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته پیش از آن، ١١یک دلار و ٤٦ سنت افزایش نشان می دهد.

    به گزارش مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا در هفته منتهی به ٢ دسامبربا ٢ دلار و ٢٥ سنت افزایش، ٤٨ دلار و90 سنت برای هر بشکه معامله شد.

    همچنین قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال با ٢ دلار و  40 سنت افزایش، ٤٩ دلار و ٤٤ سنت برای هر بشکه معامله شد.

    قیمت نفت خام شاخص دوبی و عمان به ترتیب با ٨٥ سنت و ٧٩ سنت افزایش به ٤٦ دلار و ٥٩ و ٤٧ دلار و 20 سنت برای هر بشکه رسید.

    عوامل متعددی در هفته مورد بررسی در تقویت قیمت‌ها نقش داشتند، در همین رابطه می توان به نشست وزیران نفت سازمان اوپک در وین و توافق اعضای این سازمان به کاهش تولید و رساندن سقف تولید به ٣٢ میلیون و 500 هزار بشکه در روز اشاره کرد که از ژانویه سال 2017 اجرایی خواهد شد.

    کاهش ذخیره سازی تجاری نفت خام آمریکا دیگر عامل افزایش قیمت نفت در هفته منتهی به ٢ دسامبر بوده است، بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، سطح ذخیره سازی نفت خام این کشور در هفته منتهی به ٢٥ نوامبر با ٨٨٥ هزار بشکه کاهش به ٤٨٨,١٤٥ میلیون بشکه رسید.

    تحلیلگران بر این عقیده اند که کاهش تولید نفت اوپک، ممکن است منجر به کم شدن اختلاف قیمت نفت خام دبی (نفت خام شاخص خلیج فارس) با نفت خام برنت شود، لذا این امر تقاضا برای نفت خام‌های دریای شمال را از سوی پالایشگران فعال در آسیا افزایش خواهد داد.

    برچسب ها