عصر خودرو

جزییات قرارداد ۷۰۰ میلیون دلاری هیوندای با کشتیرانی ایران

عصر بازار- شرکت "هیوندای هوی" یک سفارش به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار برای ساخت ۱۰ کشتی از سوی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی دریافت کرده که از بازگشت ایران به بازار بین المللی پس از یک دهه حکایت دارد.

جزییات قرارداد ۷۰۰ میلیون دلاری هیوندای با کشتیرانی ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، این توافق بخشی از برنامه‌های شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفت ایران برای صرف حداکثر 2.5 میلیارد دلار برای مدرنیزه کردن ناوگانشان است.

    شرکتهای کشتیرانی ایران از سال 2006 که سازمان ملل متحد بر سر برنامه هسته ای، تحریمهای گسترده ای علیه ایران وضع کرد، ناوگانش را مدرنیزه نکرده است. اما تحریمها در ژانویه به تدریج برداشته شدند.

    شرکت "هیوندای هوی" روز یکشنبه اعلام کرد این نخستین سفارش کشتی ایران از زمان برچیده شدن تحریمها در اوایل سال جاری است و هیوندای همچنین قصد دارد حمایت فنی برای ایران به منظور اداره کشتی سازی‌های خود فراهم کند.

    این شرکت که بزرگترین کشتی ساز دنیا از نظر درآمد است، در خبر جداگانه دیگری اعلام کرد یک قرارداد 600 میلیون دلاری برای ساخت دو کشتی شامل یک زیردریایی برای دولت کره جنوبی امضا کرده است.

    این دو قرارداد به ارزش مجموع 1.3 میلیارد دلار، بزرگترین سفارش امسال هستند که "هیوندای هوی" دریافت کرده است و فراغت خاطر موقتی برای این شرکت محسوب می شود. هیوندای و سایر کشتی سازان از توقف سفارشهای جدید تحت فشار فزاینده ای قرار گرفته اند زیرا صنعت کشتیرانی با اشباع بازار حمل و نقل کالا که تقریبا 30 درصد بالاتر از تقاضاست، مواجه است.

    کشتی سازان کره جنوبی برای دوام در شرایط اُفت تقاضا، دارایی‌های کوچک خود را به فروش گذاشته و  هزاران شغل را تعدیل کرده اند. کره جنوبی خانه سه کشتی ساز بزرگ جهان شامل "هیوندای هوی"، شرکت "کشتی سازی و مهندسی دریایی دوو" و "سامسونگ هوی اینداستریز" است.

    سفارش ایران شامل چهار کشتی کانتینری بزرگ با ظرفیت حمل 14500 کانتینر برای هر کشتی و شش نفتکش برای فرآورده‌های نفتی است. پیش بینی می شود نخستین تحویل در سه ماهه دوم سال 2018 انجام بگیرد.

    شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی 115 کشتی اقیانوس پیما دارد اما بسیاری از این کشتی‌ها فرسوده بود و برای سفر مطمئن نیستند و نمی توانند بیمه شوند.

    همچنانکه ایران به سوی ساخت ایجاد یک ناوگان مدرن پیش می رود، شرکتهای ایران از یونان و سایرین کشتی چارتر می کنند تا سهمشان را در بازار حمل کانتینر و نفتکش افزایش دهند.

    مقامات شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی اظهار کرده اند این شرکت امیدوار است سفارش اخیر ظرفیت لازم را برای پیوستن به یکی از سه اتحاد کشتیرانی بزرگ که بخش عظیمی از بار کانتینری جهانی را حمل می کنند، ایجاد کند.

    تجارت دریابرد جهانی میان ایران و اتحادیه اروپا پیش از تشدید تحریمها در سال 2008 به 15 میلیارد دلار بالغ شد و تهران انتظار دارد تا سال 2020 دوباره به این سطح بازگردد.

    برچسب ها