عصر خودرو

رئیس کل بانک مرکزی:

بانک ها دارایی های منجمد خود را فعال کنند

عصر بازار- رئیس کل بانک مرکزی، با اشاره به اینکه ۴۵ درصد دارایی بانک ها در کشور منجمد است گفت: نظام بانکی باید این حجم از دارایی منجمد خود را که فاقد زایندگی است فعال و وارد فعالیت های اقتصادی کند.

بانک ها دارایی های منجمد خود را فعال کنند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایرنا، ولی الله سیف شنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان فارس در شیراز افزود: اگر این اتفاق روی دهد فعالیت اقتصادی بانک ها نیز 2 برابر خواهد شد و قادر خواهند بود که سود حاصل را با نرخ منطقی به سپرده گذار بدهند.
    وی، ضمن تاکید بر لزوم خودکفا بودن بانک ها ادامه داد: بانک ها باید در جهت حمایت از تولید اقدام به پرداخت تسهیلات کنند اما از طرفی باید بتوانند به سهامداران خود خود سود پرداخت کنند چرا که اگر غیر از این باشد کسی در صنعت بانکداری سرمایه گذاری نخواهد کرد.
    سیف، بانک را صنعت بزرگ و تکمیل کننده زنجیره ساختار اقتصادی جوامع دانست و اظهار کرد: بانک به عنوان یک بنگاه اقتصادی فعالیت می کند اما نمی تواند تنها هدف خود را هم سوددهی تعریف کند چرا که بانک ها بر سرمایه مردم تکیه دارند و یک بنگاه اقتصادی - اجتماعی محسوب می شوند.
    رئیس کل بانک مرکزی، در خصوص میزان تسهیلات پرداختی بانک ها به بنگاه های کوچک و متوسط در کشور هم گفت: تا 16 آذرماه جاری 12 هزار و 100 میلیارد تومان تسهیلات به 17 هزار و 790 بنگاه کوچک و متوسط در کشور پرداخت شده است.
    وی اضافه کرد: بانک در پرداخت تسهیلات مجاز به سهمیه بندی بخش ها نیست اما مقایسه و متناسب سازی انجام می شود.
    او گفت: سهم صنعت و معدن در تولید ناخالص ملی 16 درصد و در دریافت تسهیلات 30 درصد است و سهم خدمات در تولید ناخالص ملی 60 درصد و در دریافت تسهیلات 36 یا 37 درصد است و چنانچه بخش صنعت پروژه‌ مثبتی داشته باشد قطعا ظرفیت بیشتری در تسهیلات به آن اختصاص داده می شود.
    وی، در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص حذف صفر از پول ملی هم گفت: هرچند امسال نسبت به سال گذشته به ثبات اقتصادی رسیده ایم اما هنوز فرصت لازم برای حذف صفر فراهم نیست و کار طی یک یا 2 سال آینده قابل انجام است.
    او افزود: تصمیم دولت در خصوص تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان نیز به دلیل فرهنگ موجود در جامعه اتخاذ شد و مورد استقبال هم قرار گرفت چرا که از بدو معرفی ریال این واحد پولی چندان مورد استقبال قرار نگرفت و مردم همچنان از واحد تومان در محاوره روزانه استفاده می کردند.
    وی، روند تداوم تورم زیر 10 درصد را تا پایان امسال و حتی سال 96 دانست و افزود: شرایط امروز حاکی از آن است که کشور بالاخره بعد از سالها در بحث تورم به یک یک ثبات رسیده است.

    برچسب ها