عصر خودرو

بازتاب توافق تازه اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها؛

خیز اوپک برای نفت ۶۰ دلاری

روزهای طلایی طلای سیاه در راه است

عصر بازار- تحلیل گران اقتصادی بر این باور هستند که به دنبال نهایی شدن توافق اوپکی ها و غیر اوپکی ها، شاهد رشد قابل توجه قیمت نفت در اولین روز آغاز به کار بازارهای جهانی خواهیم بود.

خیز اوپک برای نفت ۶۰ دلاری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، تحلیل گران بازار در تازه ترین اظهارات خود به دنبال توافق تاریخی اوپکی ها وغیر اوپکی ها مبنی بر کاهش روزانه یک میلیون و 758 هزار بشکه ای خود و تثبیت بهای طلای سیاه، روزهای خوش نفتی را در پایان سال جاری میلادی و همچنین سال 2017 میلادی پیش بینی کردند و معتقد هستند که بخشی از شیرینی از دست رفته طلای سیاه به کام تولید کنندگان بر می گردد. 

    این در حالی است که از هم اکنون با توافق کاهش تولید نفت، توجه بازار بر روی سیر صعودی قیمت جهانی نفت متمرکز شده است.

    به گفته کارشناسان مسائل بازار، از سویی دیگر این توافق موجب تقویت و آماده سازی همکاری طولانی مدت کشورهای تولید کننده خواهد بود. 

    در همین حال «الکساندر نواک»، وزیر انرژی روسیه گفت: " توافق کاهش تولید نفت موجب تسریع روند تثبیت بازار، کاهش بی ثباتی و جذب سرمایه گذاری های جدید در حوزه انرژی می شود. "

    به گزارش خبرگزاری مهر، به دنبال توافق دیروز قرار شد که 13 کشور غیر اوپکی، تولید خود را 558 هزار بشکه در روز کاهش دهند که سهم روسیه از این کاهش،  در حدود 300 هزار بشکه در روز خواهد بود. 

    گروهی از کارشناسان اقتصادی می گویند، در مراحل اولیه اجرای این توافق، قیمت ها با افزایش روبرو و موجب خوشنودی تولیدکنندگان خواهد شد؛ اما با تداوم افزایش قیمت، نگرانی از تزلزل در پایبندی به سطح کاهش از سوی کشورها وجود دارد.

    همچین تحلیلگران معتقد هستند که اوپک، هدف گذاری قیمت خود را 60 دلار در هر بشکه قرار داده است و رقم بالاتر از آن می تواند عاملی برای وسوسه رقابت در تولید شود. 

    دست اندرکاران بازار به دلیل اینکه فعالیت اصلی بازارهای جهانی از روز دوشنبه شروع می شود، پیش بینی می کنند که فردا، دوشنبه با شروع به کار بازارهای جهانیف شاخص بورس ها و نیز بهای فلزات گرانبها تحت تاثیر  توافق روز شنبه اوپکی ها و غیراوپکی ها قرار گیرد و با افزایش روبرو شود.

    برچسب ها