عصر خودرو

مدیرکل سابق امور اوپک وزارت نفت:

توافق تاریخی اوپک و غیر اوپک نفت را به ۶۰ دلار می‌رساند

عصر بازار- مدیرکل سابق امور اوپک وزارت نفت نشست وزیران کشورهای عضو و غیرعضو اوپک که اکنون در وین در حال برگزاری است را تاریخی دانست و گفت: چنانچه امروز شاهد توافق میان وزیران حاضر در وین باشیم قیمت نفت به ۶۰ دلار خواهد رسید.

توافق تاریخی اوپک و غیر اوپک نفت را به ۶۰ دلار می‌رساند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، مهدی عسلی، مدیرکل سابق امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت تصمیم اخیر وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را گامی صحیح و سنجیده برای اعاده ثبات بازارهای نفت حول قیمت‌های قابل قبول دانست و افزود: نشست امروز (شنبه، 20 آذرماه) وزیران کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در وین، چنانچه به توافق بینجامد به نفع اقتصاد جهانی خواهد بود. 

    ١٣ کشور عضو اوپک در نشست یکصد و هفتاد و یکم این سازمان در وین تصمیم گرفتند تولید خود را یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش دهند؛ این تصمیم از یکم ژانویه 2017 ، قابلیت اجرایی دارد. روسیه پس از این توافق اعلام کرد که حاضر است 300 هزار بشکه از تولید خود را همسو با کاهش اعضای اوپک، کم کند. با این حال امروز روسیه، قزاقستان، گینه، آذربایجان، سودان جنوبی، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین، ١٣ کشور غیرعضو اوپک هستند که در نشست امروز با ١٣ کشور عضو اوپک برای تعادل بخشیدن به بازار نفت دور یک میز مذاکره نشستند تا وضع بازار نفت را بهبود ببخشند.

    عسلی با اشاره به توافق نشست صد و هفتاد و یکم اوپک، افزود: چنانچه روسیه 300 هزار بشکه و غیراوپکی‌ها هم 300 هزار بشکه از تولید خود را کاهش دهند، در عمل قیمت نفت تا کانال 60 دلار می‌رسد که این موضوع می‌تواند کسری بودجه کشورهایی مانند روسیه را جبران کند.

    این کارشناس ارشد انرژی با اشاره به تحلیل‌هایی که حاکی از کاهش سرمایه‌گذاری شرکت‌های روسی است، ادامه داد: چنانچه تولید روسیه براساس این توافق، 300 هزار بشکه در روز کاهش یابد، فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های این کشور به دلیل افزایش قیمت نفت فراهم می شود. 

    بر اساس پیش بینی‌ها انتظار می رود کشورهای غیرعضو اوپک که قرار بود تولید نفت خود را برای همراهی با اوپکی‌ها 600 هزار بشکه در روز کاهش دهند، از این رقم فراتر روند و گفته منابع مختلف حاکی از آن است که تا این ساعت ١٤:١٦ به وین توافق کردند ١٢ هزار بشکه دیگر به کاهش تولید خود بیفزایند؛ یعنی ٦١٢ هزار بشکه در روز.

    عسلی با بیان این‌که احتمال توافق بسیار زیاد است، یادآور شد: هم اکنون عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به مشتری‌های خود اعلام کرده‌اند که صادرات خود را کاهش خواهند داد که این به معنای تعهد به توافق صد و هفتاد و یکم اوپک است. از سوی دیگر روسیه هم اعلام کرده است که تولید خود را 300 هزار بشکه کاهش می دهد. 

    مدیرکل سابق امور اوپک و روابط با مجامع انرژی نشست امروز را برای اقتصاد جهانی مفید دانست و به پایگاه خبری وزارت نفت گفت: چنانچه نشست امروز به توافق میان اوپکی‌ها و غیراوپکی ها بینجامد و بدون شک سرمایه‌گذاری‌ها افزایش خواهد یافت. 

    وی افزایش پنج تا 10 دلاری را برای قیمت نفت به نفع مصرف کننده‌ها و عرضه کنندگان دانست و ادامه داد: افزایش منطقی قیمت نفت سبب می شود تا سرمایه‌گذاری شرکت‌ها رشد یابد و در نتیجه شاهد تکاپوی اقتصادی خواهیم بود. 

    قیمت نفت خام برنت هم اکنون حدود ٥٢ دلار و سبد نفتی اوپک هم بیش از 50 دلار اعلام شده است. 

    عسلی در ادامه به نقش ایران در توافق اخیر اوپک اشاره کرد و افزود: ایران در کاهش سقف تولید اعضای اوپک نقش برجسته‌ای بازی کرد؛ از سوی دیگر ایران موفق شد سقف تولید خود را حفظ کند و با کمترین هزینه بیشترین سود را در این بازی ببرد. 

    وی البته به ظرفیت سازی‌هایی که در سه سال اخیر در ایران انجام شده و سبب افزایش سطح تولید نفت ایران شده است، اشاره کرد و گفت: اگر تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها افزایش نمی‌یافت بدون شک نمی‌توانستیم با قدرت در نشست اوپک حاضر شویم و در مذاکره با کشورها برای حداکثر سازی منافع مان موفق عمل کنیم. 

    عسلی گفت: در سال‌های اخیر اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها در سطح کارشناسی جلسه برگزار می کردند اما نشست وزارتی می تواند پیام مثبتی داشته باشد. 

    وی افزود: اگر به تاریخچه توافق‌هایی که در سال‌های اخیر میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک بنگرید، مشاهده خواهید کرد که روسیه به طور معمول حاضر به کاهش سطح تولید خود نبوده، اما این بار روس‌ها هم گفته‌اند که می خواهند تولید خود را کاهش دهند. بنابراین فکر می کنم نشست امروز به توافق میان اعضا بینجامد.

    برچسب ها