عصر خودرو

ژاپن واردات نفت خام خود را کاهش داد

عصر بازار- «اتحادیه نفت ژاپن» (Petroleum Association of Japan) موسوم به PAJ اعلام کرد این کشور واردات نفت خود را در ماه اکتبر ۵.۶ درصد (پنج و شش دهم درصد) نسبت به ماه سپتامبر کاهش داده و از سه میلیون و ۲۳۷ هزار بشکه در روز به سه میلیون و ۵۵ هزار بشکه در روز رسانده که پایین ترین میزان واردات نفت ژاپن در سال جاری میلادی بوده است.

ژاپن واردات نفت خام خود را کاهش داد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، پایگاه تحلیلی خبری «اویل پرایس» که یکی از معتبرترین تارنماهای بین المللی در خصوص بازار نفت است، در این باره افزود:
    «میانگین بهای واردات نفت خام 45 دلار و 17 سنت (دلار آمریکا) و این میزان در ماه سپتامبر 45 دلار و 52 سنت بود. ژاپن در حالی میزان واردات نفت خود را کاهش داده است که در ماه اکتبر حجم محموله های نفت خام ایران به ژاپن در ماه اکتبر 33 درصد کاهش داشت و در مقابل حجم محموله های عربستان با 26 درصد افزایش همراه بود.»
    به نوشته «اویل پرایس»، ژاپن واردات نفت خام خود را از روسیه نیز 48 درصد کاهش داده است و این میزان برای کشور مکزیک (گرچه به لحاظ حجمی بسیار کمتر بوده است) 232 درصد (دویست و سی دو دو درصد) افزایش داشته است.»
    «اویل پرایس» یادآور شد که ژاپن چهارمین وارد کننده نفت خام از کشورهای عضو «اوپک» (سازمان کشورهای صادر کننده نفت) است و میزان واردات این کشور از این سازمان طی سال گذشته ثابت و به طور متوسط دو میلیون و 750 هزار بشکه در روز بوده است. اوپک روزانه بیش از 15 میلیون بشکه نفت خام به قاره آسیا صادر می کند که بیش از 60 درصد آن به چین، هند، کره جنوبی و ژاپن اختصاص دارد.»
    در ماه اوت سال جاری میلادی، ژاپن واردات نفت خود را از ایران افزایش داد و چهار کشور اصلی وارد کننده نفت در آسیا در مجموع واردات نفت خود را از ایران در ماه اوت 81.4 درصد (هشتاد و یک و چهار دهم درصد) افزایش دادند که بالاترین میزان طی 5 سال و نیم اخیر بود. در ماه اوت، ژاپن واردات نفت خود را از ایران 31.4 درصد (سی و یک و چهار دهم درصد) افزایش داد و به 235 هزار و 612 بشکه در روز رساند.
    سال گذشته، ژاپن میزان واردات نفت خام خود را 2.3 درصد (دو و سه دهم درصد) کاهش داد و به سه میلیون و 37 هزار بشکه در روز رساند که پایین ترین میزان از سال 1988 تاکنون بود. در سال 2015، کشورهای خاورمیانه 82 درصد از نفت ژاپن را تامین می کردند که 1.2درصد (یک و دو دهم درصد) کمتر از سال 2014 بود. در این میان، سهم روسیه از واردات نفت خام ژاپن 0.7 درصد (هفت دهم درصد) افزایش یافت و به 8.8 درصد (هشت و هشت دهم درصد) رسید.
    اویل پرایس اعتقاد دارد که این اقدام ژاپن در کاهش واردات نفت، به نوعی بی اعتنایی به اقدامات برای کاهش تولید نفت در اوپک و افزایش بهای نفت بوده است.

    برچسب ها