عصر خودرو

آغاز ماراتن مذاکرات اوپک و غیر اوپک برای کاهش تولید نفت

عصر بازار- رؤسای نمایندگی کشوهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از ساعتی پیش در یک صبحانه کاری در هتل اینترکنتیننتال وین مذاکرات غیر رسمی را آغاز کرده اند.

آغاز ماراتن مذاکرات اوپک و غیر اوپک برای کاهش تولید نفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، نشست مشترک کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از دقایقی دیگر در محل دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برگزار می شود.

    ١٣ کشور عضو اوپک شامل عربستان، عراق، ایران، کویت، امارات، قطر، الجزایر، لیبی، نیجریه، آنگولا، گابن، ونزوئلا و اکوادور و کشورهای غیرعضو این سازمان شامل روسیه، مکزیک، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، عمان، گینه، سودان جنوبی، سودان، بولیوی، مالزی، بحرین در این نشست حضور دارند.

    شرکت کنندگان در این نشست مشترک قرار است جزئیات طرح کاهش تولید نفت و سهم عرضه هر یک از کشورها را بررسی کنند، برآوردها حاکی از آن است که در صبحانه کاری و پیش از آغاز نشست رسمی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک بخش عمده ای از توافق‏‎ها حاصل شود.

    در همین حال، خالد الفالح، وزیر انرژی، صنایع و منابع معدنی عربستان جمعه (١٩ آذرماه) اعلام کرد که به نشست تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک خوشبین است.

    وی در پاسخ به این‎که آیا انتظار دارد کشورهای غیر عضو دیگری به جز روسیه سطح تولید نفت را کاهش دهند، گفت: در این نشست سهم تولید هر یک از کشورهای غیرعضو اوپک مشخص خواهد شد و پیش‌بینی می‌کنم حدود 10 یا ١١ کشور نیز متعهد شوند تولید خود را کاهش دهند.

    اعضای اوپک که از سال 2008 میلادی تاکنون نقشی انفعالی در سیاست‌های خود داشت چهارشنبه هفته گذشته (10 آذرماه)، برای کاهش تولید تا سقف ٣٢ میلیون و 500 هزار بشکه به توافق رسیدند.  سنگ بنای این توافق در نشست الجزایر در مهرماه ٩٥ گذاشته شد و با رایزنی‌های گسترده میان اعضا، در نشست یکصدو هفتاد و یکم اوپک به ثمر نشست.

    با تصمیم نشست اخیر اوپک، همه کشورها موظف شدند ٤,٥ درصد از آخرین تولید خود را که بر پایه ماه اکتبر سال 2016 است کاهش دهند جز ایران؛ پایه تولید نفت خام ایران، بر مبنای بالاترین رقم تولید تاریخی ایران در سال 2005 بر مبنای گزارش منابع ثانویه، سه میلیون و ٩٧٥ هزار بشکه در روز گذاشته شد.

    در نشست اوپک اعضا موافقت کردند ایران در ٦ ماه سال آینده، به طور میانگین سه میلیون و ٧٩٧ هزار بشکه نفت تولید کند، البته باید توجه کرد که منابع ثانویه رقم تولید نفت را کمتر از میزان واقعی نشان می‌دهد.

    روسیه نیز به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان اعلام کرد که برای همراهی با اوپک برای کاهش 300 هزار بشکه‌ای تولید خود آمادگی دارد.

    اعضای اوپک در نشست 10 آذرماه خود توافق کردند به مدت ٦ ماه از یک ژانویه سال 2017 میلادی روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه از تولید خود بکاهند و مجموع آن را به ٣٢ میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند و این منوط به همکاری کشورهای غیرعضو اوپک و کاستن روزانه 600 هزار بشکه نفت از تولیدشان است.

    در همین حال الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه پس از اعلام نتیجه نهایی نشست ١٧١ وزیران نفت و انرژی اوپک گفته بود: مسکو آماده است که به عنوان بخشی از توافق اوپک، تولید روزانه خود را در نیمه نخست سال 2017 میلادی به تدریج 300 هزار بشکه کاهش دهد.

    در پی توافق اوپک برای کاهش و تثبیت سطح تولید، عربستان تولید خود را ٤٨٦ هزار بشکه در روز کاهش می دهد.

    برچسب ها