عصر خودرو

برداشت گاز از فاز١٩ میدان پارس جنوبی به ۴۲ میلیون متر مکعب رسید

عصر بازار- مجری فاز ١٩ پارس جنوبی گفت: با بهره برداری از سکوی ۱۹ ای میدان پارس جنوبی، برداشت روزانه گاز این فاز به حدود ۴۲ میلیون متر مکعب در روز رسید.

برداشت گاز از فاز١٩ میدان پارس جنوبی به ۴۲ میلیون متر مکعب رسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»،ایرنا، روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس روز شنبه به نقل از حمیدرضا مسعودی افزود: هم اکنون از سه سکوی اس پی دی 2، 19سی و 10 ای روزانه حدود 42 میلیون متر مکعب گاز ترش غنی از میدان پارس جنوبی برداشت و به پالایشگاه این فاز ارسال می شود.
    وی، درباره میزان تولید گاز شیرین در ردیف های شیرین سازی فاز 19 پارس جنوبی بیان کرد: سه ردیف شیرین سازی 1، 3 و 4 باظرفیت کامل در مدار بهره برداری قرار دارد و پس از انجام فرایندهای پالایشی روزانه ٣٧ میلیون متر مکعب گاز فراوری شده و شیرین به خط ششم سراسری تزریق می شود.
    مسعودی اضافه کرد: همچنین بیش از پنج میلیون بشکه میعانات گازی در این فاز تولید می شود که تاکنون 4.5 میلیون بشکه از این محصول به بازارهای هدف صادر شده است.
    مجری فاز ١٩ به تکمیل و بهره برداری کامل از واحدهای دریافت گاز در پالایشگاه اشاره کرد و ادامه داد: در این واحدها، میعانات گازی موجود در گاز ترش دریافتی از سکوها تفکیک و به واحد تثبیت میعانات منتقل شده و پس از انجام برخی فرایندها، این محصول در مخازن ذخیره سازی میعانات گازی جمع آوری می شود.
    وی با بیان اینکه هم اکنون این واحدها در مدار تولید قرار دارند، گفت: یکی از دو کمپرسور واحد تثبیت میعانات در مدار تولید قرار گرفته و کمپرسور دیگر هم آماده بهره برداری است.
    وی با اشاره به اینکه رکورد های بزرگی در فاز ١٩ پارس جنوبی به ثبت رسیده اظهار داشت: راه اندازی و تولید گاز از سه سکو در مجموع با ظرفیت 1.5 میلیارد فوت مکعب، ثبت رکورد سریع ترین زمان نصب، راه اندازی و تولید گاز از سکوی 19ای در مدت 70 روز و بهره برداری از سه ردیف شیرین سازی در بازه زمانی هفت ماه، از زمان آغاز توسعه میدان گازی پارس جنوبی بی سابقه است.
    مجری فاز ١٩ پارس جنوبی، میزان تولید هفتگی گاز در این فاز را حدود ٢٥٤ میلیون متر مکعب اعلام کرد و ادامه داد: از آغاز فعالیت های تولید گاز شیرین در این فاز تاکنون بیش از 3.2 میلیارد متر مکعب گاز تولید شده است.
    مسعودی با اعلام راه اندازی اولین ردیف پروپان و بوتان فاز ١٩ تا پایان آذرماه جاری گفت: با تکمیل دو ترین ال پی جی، در مجموع روزانه دو هزار و 800 تن پروپان و بوتان در این فاز تولید خواهد شد.
    وی افزود: با برنامه ریزی انجام شده پیش بینی می شود آخرین سکوی باقی مانده فاز ١٩با ظرفیت برداشت 500 میلیون فوت مکعب گاز، در پایان دیماه امسال از یارد شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران در خرمشهر بارگیری و یک هفته پس از عملیات نصب در اسفندماه، مراحل راه اندازی آن انجام شود.
    مجری فاز ١٩ پارس جنوبی با اشاره به رعایت الزامات زیست محیطی، اقدامات انجام شده برای کاهش گازسوزی در این فاز را قابل توجه عنوان کرد و گفت: با بهره برداری از کمپرسورهای OFF GAS ردیف دوم تثبیت میعانات گازی و کمپرسورهای REGENERATION ردیف های اول، سوم و چهارم شیرین سازی، تاکنون از هدر رفت و گازسوزی روزانه چهار میلیون متر مکعب گاز در این فاز جلوگیری شده است.
    مسعودی با تاکید بر ادامه تلاش های کارفرما و پیمانکار طرح توسعه فاز ١٩ برای کاهش آلودگی های ناشی از گازسوزی گفت: دو ردیف از واحد بازیافت گوگرد این فاز در نیمه دوم دیماه امسال بطور کامل به بهره برداری خواهد رسید.

    برچسب ها