عصر خودرو

اجرای راهبرد سران;

نشست هیات ۵۹۰ نفری اقتصادی روسیه در تهران با همتایان ایرانی

عصر بازار- تهران از فردا (یکشنبه) میزبان نشست سه روزه کمیسیون مشترک همکاری های ایران و روسیه و همایش بزرگ تجاری دو جانبه با حضور هیات ۵۹۰ نفری روسی است که گام اصلی اجرای راهبرد حسن روحانی و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهوری دو کشور برای گسترش فراگیر روابط به شمار می رود.

نشست هیات ۵۹۰ نفری اقتصادی روسیه در تهران با همتایان ایرانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری ها که با ریاست مشترک محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه برگزار می شود، بی سابقه ترین برنامه ریزی برای افزایش همکاری های دو کشور به شمار می رود.
    برپایه برنامه اعلام شده، اعضای هیات روسیه تا پایان روز یکشنبه وارد ایران می شوند و وزیر انرژی روسیه همراه گروه مدیران ارشد مذاکره کننده روسی نیز دوشنبه به تهران سفر می کند که افزون بر امضای اسناد مورد توافق، دیدارها و ملاقات های دوجانبه ای نیز با واعظی رئیس ایرانی کمیسیون و همچنین دیگر مقام های جمهوری اسلامی دارد.
    در جریان نشست کمیسیون مشترک همکاری ها در تهران که روسیه با یک هیات 270 نفری از بخش های مختلف اقتصادی در آن حضور می یابد، کارگروههای ایرانی و روسی از جمله انرژی و ارتباطات و مخابرات در زمینه فرصت های تازه، برنامه اجرای قراردادها، پیگیری توافق های قبلی و همچنین برنامه ریزی برای آینده، مذاکره و تصمیم گیری می کنند.
    براساس نتیجه مذاکرات مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو و نوواک رئیس روسی این نشست، امضای سند ساخت و راه اندازی چهار واحد نیروگاه حرارتی بندرعباس با سرمایه گذاری یک میلیارد و 289 میلیون یورو روسیه و نیز چند سند دیگر از جمله استانداردسازی، مترولوژی، ارزیابی کالاهای دو کشور و همچنین پروژه شرکت‌های خصوصی در تهران درنظر گرفته شده است.
    همچنین قرار شده است، در چارچوب مذاکرات سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری ها برای نخستین بار کمیسیون انرژی دو کشور با حضور معاون وزیر انرژی روسیه با هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه در این حوزه تشکیل شود.
    وزارت انرژی روسیه پیش از این عرصه انرژی، صنایع، کشاورزی، دامی، بانکی، حمل و نقل، آموزشی، جنگل و هوافضا را از جمله دستورهای کاری دو کشور برای اجلاس تهران اعلام کرده بود.
    محور دیگر نشست تهران نیز شامل کارآمدتر شدن چارچوب حقوقی و قراردادی برای همکاری های دوجانبه و احتمال امضای اسناد مرتبط به این حوزه ها از سوی مقام های دولتی است.
    همزمان با برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک، نشست یک روزه و بزرگ تجاری دو کشور با حضور نمایندگان بیش از 200 شرکت از بزرگترین شرکت‌های اقتصادی روسیه شامل 320 نفر همراه همتایان ایرانی در تهران تدارک دیده شده که در تاریخ روابط دو کشور بی مانند است.
    سنایی سفیر ایران در مسکو نیز در باره افق رو به گسترش همکاری های دو کشور اعلام کرده است: روابط تهران و مسکو در همه ابعاد و زمینه های سیاسی، منطقه ای و اقتصادی در حال توسعه است.
    وی خاطرنشان کرد: اسناد زیادی از جمله سرمایه گذاری مشترک، تسهیلات صدور روادید بین دو کشور، گمرکی و تولیدات سبز امضا شده و در حال اجرا است.
    سنایی همچنین با اشاره به هشت دیدار برگزار شده بین حسن روحانی و ولادیمیر پوتین رییسان جمهوری دو کشور و تاکید سران بر گسترش بیش از پیش همکاری ها، اظهار کرد: روابط دو کشور در زمینه های مختلف دیگر از جمله منطقه ای و خاورمیانه هم به نتیجه رسیده و در حال انجام است و امروز روشن ترین زمان همکاری های تهران و مسکو در طول تاریخ است.
    سفیر ایران در مسکو اظهار کرد: مجموعه اقدام های انجام شده به ویژه توافق کاهش تعرفه های گمرکی، گذرگاه سبز گمرکی، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و حمایت از سرمایه گذاری مشترک، سبب توسعه روزافزون روابط اقتصادی با روسیه در آینده است.
    سیزدهمین نشست کمیسون مشترک اقتصادی دو کشور با همکاری وزارت انرژی و توسعه اقتصادی روسیه، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات و فناوری اطلاعات، سفارت جمهوری اسلامی در مسکو، از سوی »روس کانگرس» بزرگترین شرکت برگزار کننده همایش‌های اقتصادی روسیه برگزار می شود.
     ایران و روسیه می خواهند با شتاب بخشی به برنامه توسعه همکاری ها، ارزش روابط اقتصادی را تا پایان 2017 به سالانه چهار میلیارد دلار برسانند که با توجه به مزیت های نزدیک بودن بازارهای مصرف، مسیرهای کم هزینه حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی و همچنین ترکیبی و آشنایی به نیازهای متقابل توان، افزایش بیش از سطح پیش بینی شده نیز وجود دارد.
    برپایه همین رویکرد، در نشست سال گذشته کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور با شرکت هیات 70 نفره ایرانی و همتایان روسی در مسکو به ریاست واعظی و نوواک، مجموعه ای از سندها و تفاهم ها به ارزش بیش از 40 میلیارد دلار در حوزه های مختلف از جمله افزایش مبادلات بازرگانی و فعالیت بخش خصوصی، نیروگاهی (هسته ای و بخار)، ریلی، صنعتی، انرژی و برق مورد توافق قرار گرفت.
    براساس اجرای بخشی از این توافق ها، ارزش روابط اقتصادی دو کشور شاهد جهشی بزرگ در همکاری های بازرگانی و مبادلاتی شد.
    از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم، ایران و روسیه با اجرای راهبرد افزایش همکاری های دوجانبه و همگرایی منطقه ای، روابط اقتصادی رو به رکورد خود را نیز تحرک بخشیدند.
    پایین ترین سطح روابط تجاری دو کشور سال 1392 با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه شد.
    در چارچوب اقدام های دولت یازدهم، سال 2014 ارزش اقتصادی روابط دو کشور به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسید، سال 2015 نیز حدود 30 درصد رشد کرد.
    از سوی دیگر، براساس آمارهای تازه اعلام شده در 9 ماهه گذشته از سال جاری میلادی ارزش مبادلات در حوزه بازرگانی نسبت به مدت مشابه سال 2015، بیش از 80 درصد افزایش یافته است.

    برچسب ها