عصر خودرو

بازگشت شل، شرکت‌های نفتی بزرگ دنیا را به حضور در ایران ترغیب می‎کند

عصر بازار- استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، امضای تفاهم‎نامه شرکت ملی نفت ایران با شرکت «شل» را عاملی موثر برای حضور دیگر شرکت‌‌های معتبر نفتی در ایران دانست.

بازگشت شل، شرکت‌های نفتی بزرگ دنیا را به حضور در ایران ترغیب می‎کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از میزان، علی امامی میبدی درباره امضای تفاهم‌نامه شرکت ملی نفت ایران و شرکت انگلیسی - هلندی شل برای توسعه ٢ میدان نفتی و یک میدان گازی، گفت: امضای این تفاهم‌نامه اتفاق بسیار خوبی است که باید از جهات مختلفی آن را بررسی کرد. هرچند به یقین این موضوع به مذاق آمریکایی‌ها و برخی رقبای ایران در صادارات نفت خوش نمی‌آید و ما پیش از هرچیز باید راهکارهایی بیندیشیم تا کارشکنی‌های احتمالی آن‌ها را مدیریت کنیم و تصمیماتی بگیریم که هر دو طرف به خوبی از این تفاهم‌نامه سود ببرند.

    وی سرمایه‌گذاری شل در ایران را عاملی برای حضور دیگر شرکت‌های معتبر نفتی و غیرنفتی در ایران دانست و افزود: گذشته از هرچیز نام معتبر این شرکت، پیامدهای بسیار مثبتی برای کشورمان در پی دارد. اگر بخواهیم این موضوع را به بیان ساده توضیح دهم باید به ماجرای گرفتن وام ایران از بانک جهانی، پس از جنگ تحمیلی اشاره کنم. در دورانی که ایران به سازندگی نیاز داشت، دولتمردان ما از بانک جهانی درخواست وام 300 میلیون دلاری کردند اما همان زمان هم افرادی که با اقتصاد بین‌الملل و تفکر سرمایه‌ساز بیگانه بودند این اقدام را محکوم کردند.

    میبدی ادامه داد: متاسفانه آن‌ها به این باور نرسیده بودند که وقتی بانک جهانی به کشوری وام می‌دهد، یعنی نظام و شرایط اقتصادی آن کشور را پذیرفته است. همین موضوع باعث شد شرکت‌های بین‌المللی صاحب نام دیگری هم به ما اعتماد و با درخواست وام ما موافقت کنند. این مثال درباره امضای قرارد شرکت شل با شرکت ملی نفت ایران هم مصداق دارد. بدون شک از این پس، شرکت‌ها و موسسات اقتصادی مطرح دنیا هم با استناد به اعتبار شرکت شل، به مذاکره با طرف ایرانی و سرمایه‌گذاری در کشورمان از دریچه دیگری نگاه می‌کنند.

    استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره نوع برخورد آمریکایی‌ها با امضای این تفاهم‌نامه توضیح داد: در تحلیل این موضوع باید تغییر و تحولات سیاسی و اجتماعی ایالات متحده آمریکا را هم در نظر بگیریم. بدون شک همکاری شرکت‌های معتبر نفتی جهان با ایران و سرمایه‌گذاری‌ شرکت‌ها، موسسات و نهادهای مختلف در ایران معادله‌ای را ترسیم می‌کند که نتیجه  آن افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی است. از سوی دیگر دونالد ترامپ به نمایندگی از جمهوری‌خواهان بر مسند ریاست جمهوری آمریکا تکیه زده است و باید توجه داشت که جمهوری‌خواهان هرگز طرفدار نزول قیمت نفت در بازارهای جهانی نبودند. حتی خاطرم هست چند دهه پیش، زمانی که بهای نفت در بازارهای جهانی زیر بشکه‌ای ١۰ دلار رسید، رونالد ریگان به معاون خود ماموریت ویژه‌ای داد تا با سفر به عربستان سعودی، بهای نفت را نجات دهد.

    وی با اشاره به سیاست‌های داخلی و خارجی جمهوری‌خواهان آمریکایی افزود: یکی از وعده‌های ترامپ به مردم کشورش، حل معضل بیکاری گسترده در آمریکا بود و بدون شک بالارفتن نرخ نفت، باعث می‌شود یانکی ها سراغ چاه‌های نفتی بروند که سال‌هاست مورد بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند. به این ترتیب دولت ایالات متحده با فعال کردن صنعت نفت داخلی می‌تواند بخشی از وعده‌هایش را محقق کند.

    میبدی در پایان گفت: به نظرم مسئولان وزارت نفت ایران نباید نگرانی قیمت نفت را داشته باشند، بلکه یافتن بازارهای جهانی باید نخستین و مهمترین دغدغه ما در حوزه صادرات نفت باشد.

    برچسب ها