عصر خودرو

نیاز بازار سرمایه به تثبیت نرخ ارز برای ورود گسترده خارجی‌ها

عصر بازار: یک کارشناس بازار سرمایه اظهارکرد در صورت تک نرخی شدن دلار و ایجاد صندوق‌های سرمایه گذاری دلاری،‌ سرمایه‌گذاران خارجی حضور گسترده‌ای در بازار سرمایه ایران خواهند داشت.

نیاز بازار سرمایه به تثبیت نرخ ارز برای ورود گسترده خارجی‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصانیوز، مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبد گردان ایرانیان گفت: ورود سرمایه گذار خارجی به کشور می‌تواند به دو صورت انجام شود. در حالت اول سرمایه گذاران به صورت مستقیم وارد شرکت های داخلی می شوند و نه تنها انتقال تکنولوژی دارند، ‌بلکه در مدیریت شرکت‌ها نیز سهیم می‌شوند.

    او افزود: در نوع دوم سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران خارجی به سراغ سبد‌های سرمایه‌گذاری می‌روند،‌ اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری اکنون بازدهی مطابق شاخص ندارند، ‌در حالی که در اکثر کشورهای دنیا بازدهی صندوق‌ها بر اساس بازدهی شاخص است.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگردولت دلار را تثبیت کند و بتوانیم صندوق‌های دلاری با بازدهی مطابق شاخص راه اندازی کنیم، ‌سرمایه‌گذاران خارجی نیز از این صندوق‌ها استقبال می‌کنند و حضور گسترده‌ای در بازار سرمایه ایران خواهند داشت.

    صفاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه نوع صندوق سرمایه گذاری وجود دارد که عبارتند از صندوق های با درآمد ثابت،‌صندوق های سهام و صندوق های ترکیبی. در صندوق های با درآمد ثابت اوراق مشارکت و گواهی های بانکی وجود دارند و درآمد و سود این صندوق ها ثابت است. در صندوق‌های سهام،‌ سهام بورس اوراق بهادار حضور دارند و در صندوق‌های ترکیبی،‌ هر دو نوع این صندوق‌ها حضور دارند.

    او افزود: اما متاسفانه این روزها بیشتر منابع جذب صندوق‌های با درآمد ثابت می‌شود. اکثر این صندوق‌ها را بانک‌ها درست کرده‌اند. در واقع پس از تعیین نرخ سود 20 درصدی، با استفاده از این ابزار بازار سرمایه،‌ این قانون را دور می‌زنند.

    این فعال بازار سرمایه معقتد است:  اگر بورس تکلیفی برای استفاده حداقل 10 درصد از منابع سهام بازاردر این صندوق‌ها ایجاد کند،‌ سو استفاده بانک‌ها از این ابزار پایان می‌یابد و در واقع بازار سرمایه مجبور نمی‌شود دنباله رو بازار پول باشد.

    برچسب ها