عصر خودرو

ماجرای اختلاف گازی ایران-هند;

اولتیماتوم دوباره گازی به هندی‌ها

عصر بازار- معاون شرکت نفت با تشریح اختلافات گازی ایران و هند بر سر توسعه یک میدان مشترک، گفت: اگر در مهلت تعیین شده توافق حاصل نشود، برای توسعه فرزاد B مناقصه برگزار می‌کنیم.

اولتیماتوم دوباره گازی به هندی‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، غلامرضا منوچهری درباره آخرین وضعیت مذاکرات شرکت ملی نفت ایران و شرکت ONGC هند به منظور نهایی کردن قرارداد توسعه میدان مشترک گازی فرزاد B، گفت: هفته گذشته هیاتی از شرکت ONGC هند برای ادامه روند گفتگوهای توسعه این میدان گازی در خلیج فارس به تهران سفر کرده بود.

    معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه بر اساس توافق انجام شده مهلت مذاکرات برای نهایی کردن قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد تا پایان سال 95 تمدید شده است، تصریح کرد: در صورتی‌که در زمان تعیین شده توافقی برای توسعه این میدان گازی حاصل نشود، توسعه فرزاد از طریق برگزاری مناقصه بین‌المللی انجام می‌شود.

    این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت در پاسخ به پرسشی در خصوص مهمترین اختلافات گازی بین ایران و هند برای توسعه میدان فرزاد B، توضیح داد: هندی‌ها در نشست اخیر خود مدلی برای محاسبه قیمت گاز ارائه کرده‌اند که درباره مدل ارائه شده با هندی‌ها هنوز اختلاف داریم.

    این مقام مسئول همچنین در خصوص طولانی شدن پروسه مذاکرات با هندی‌ها برای توسعه این میدان مشترک گازی از سال 2001 میلادی تاکنون هم توضیح داد: هندی‌ها برای کشف این میدان چاه حفاری کرده و سرمایه گذاری‌هایی انجام داده اند اما به دلیل شرایط تحریم مدتی مذاکرات متوقف ماند.

    منوچهری با بیان اینکه هندی‌ها در مذاکرات سرسخت هستند، تاکید کرد: دور جدید گفتگوها حدود دو هفته آینده با نمایندگان شرکت ONGC هند برگزار می‌شود.

    علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم  با اعلام اینکه هم اکنون در خصوص مدل فنی توسعه فرزاد B نظرات دو طرف کمی به هم نزدیک است، گفت: اما درباره مدل اقتصادی توسعه میدان اختلاف داریم و مذاکرات ادامه دارد.

    بیژن زنگنه وزیر نفت اواسط آبان ماه امسال در پاسخ به پرسش مهر با تاکید بر اینکه آخرین فرصت را به شرکت ONGC  ارائه کردیم تا یک مدل اقتصادی منطقی برای توسعه میدان فرزاد B ارائه کنند، گفته بود: بیش از این منتظر هندی‌ها نمی‌مانیم و اگر ماه جاری هیاتی که از ONGC هند به تهران می‌آید، مدل اقتصادی مطلوبی ارائه نکند، تصمیم دیگری خواهیم گرفت.

    با گذشت بیش از 14 سال از آغاز مذاکرات شرکت ملی نفت ایران با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت بزرگ نفت و گاز هند، نشست مشترک بین دو طرف مرداد ماه گذشته در تهران برگزار و در نهایت یک توافق تاریخی شکل گرفته است.

    بر این اساس با سفر مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت ONGC به عنوان بزرگترین شرکت دولتی نفت هند به تهران و انجام گفتگوهایی با مسئولان شرکت ملی نفت ایران، با به پایان رسیدن اختلافات 14 ساله، دو طرف برای توسعه میدان مشترک فرزاد B ایران در آب‌های خلیج فارس به توافق رسیدند.

    بلوک فارسی حوزه‌ای هیدروکربنی در خلیج فارس شامل میدان نفتی بینالود و میدان گازی فرزاد B است که پس از کشف ذخایر هیدروکربنی در این منطقه، قرارداد توسعه این میدان با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند در سال 2002 میلادی امضا شد.

    در حال حاضر میدان فارسی با در اختیار داشتن 508 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و 212 میلیون بشکه میعانات گازی حدود 25 درصد بیش از تولید گاز بزرگترین شرکت هند در جنوب این کشور است.

    برچسب ها