عصر خودرو

شاخص ارزی به کدام سو حرکت خواهد کرد؟

قیمت دلار در نقطه سرگردانی

عصر بازار- دلار که ۲ روز در کانال ۳هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفته بود، در آخرین روز هفته گذشته وارد کانال ۳ هزار و ۹۰۰ تومان شد. روز پنج‌شنبه، شاخص ارزی با ۱۳ تومان افزایش از مرز ۳ هزار و ۹۰۰ تومانی عبور کرد و به قیمت ۳ هزار و ۹۱۰ تومان رسید. با ثبت رشد روز آخر، میزان بازدهی هفتگی دلار به ۵/ ۲ درصد رسید.

قیمت دلار در نقطه سرگردانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم و تحرکات معامله‌گران فردایی از جمله عوامل اثرگذار در رشد قیمت پنج‌شنبه بودند. با وجود رشد روز آخر، نسبت به روند قیمت دلار در هفته جاری دید چندان مشخصی در بازار وجود ندارد. به گفته شمار زیادی از معامله‌گران فنی بازار، قیمت دلار در آخرین روز هفته در نقطه‌ای ایستاد که بیشتر حالت سرگردان دارد، چرا که همزمان امکان افزایش یا کاهش آن به طور تقریبا مساوی در روز شنبه وجود خواهد داشت. این در حالی است که این دسته پیش از شروع سومین هفته بازار به یقین از افزایش بیشتر قیمت‌ها سخن گفتند. از سوی دیگر، «افزایشی»‌های بازار پس از کاهش نوسانات دلار در هفته گذشته با احتیاط بیشتری اظهارنظر می‌کنند، هر چند معتقدند به‌دلیل ادامه افزایش تقاضای تجاری و نزدیک بودن به ژانویه امکان رشد بیشتر قیمت همچنان وجود دارد. در کنار این، «کاهشی»‌های بازار عنوان می‌کنند، بازارساز در برابر عبور دلار از محدوده 3 هزار و 920تومان نه‌تنها به شدت مقاومت کرد؛ بلکه نشان داد که بیشتر تمایل دارد این ارز در کانال 3هزار و 800تومان نوسان کند. به گفته آنها، عرضه مداوم بازارساز و مدیریت نرخ حواله درهم از جمله موضوعاتی است که می‌تواند مانع از سرگیری نوسانات بازار شود. این عوامل در صورتی از سوی افزایشی‌ها و کاهشی‌های بازار مطرح شده است که دسته دیگری از معامله‌گران احتمال داده‌اند نوسانات اونس جهانی در تغییرات قیمت دلار در هفته جاری تاثیرگذار شود. این‌دسته اعتقاد دارند، معامله‌گران بازار سکه برای مدیریت بازار خود سعی خواهند کرد که اثر تغییرات قیمت اونس را با نوسانات معکوس دلار جبران کنند. این مداخله چندان در بازار ارز هفته گذشته به چشم نمی‌آمد، البته فعالان علت آن را به نوسانات محدود نسبت دادند. اما در هفته‌ای که اونس نوسانات چندانی نداشت، سکه تمام بهار آزادی بیش از 2 درصد رشد قیمت را تجربه کرد.

    در ششمین روز هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی با 2 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 139 هزار تومان رسید.

    به گفته فعالان بازار ارز، پس از رشد روز پنج‌شنبه افزایشی‌های بازار ارز امیدوارتر شده‌اند، هر چند که همچنان احتیاطی رفتار می‌کنند. به باور افزایشی‌های بازار ارز، مقاومت دلار در مرز 3 هزار و 900 تومان، بهبود رشد هفتگی این ارز، ادامه رشد تقاضای تجاری در آذرماه و نزدیک شدن به ژانویه از عواملی هستند که می‌توانند قیمت دلار را افزایشی کنند. به گفته این دسته، قیمت دلار هفته گذشته با وجود عرضه بازارساز در نهایت توانست در کانال 3هزار و 900 تومان و نزدیک به سقف 4 ساله به کار خود پایان دهد. به باور این دسته، بازگشت به کانال 3هزار و 900 با وجود عرضه بازارساز نشان‌دهنده فضای افزایشی بازار است. از سوی دیگر، قیمت دلار که در دومین هفته آذرماه، 9/ 1 درصد بالا رفته بود، در دومین هفته این ماه رشد بیشتر 5/ 2 درصدی را تجربه کرد تا از این سو نیز معامله‌گران به ادامه روند رشد قیمت خوش‌بین‌تر شوند. دسته دیگری از معامله‌گران اعتقاد دارند، تقاضای تجاری تا آخر آذرماه ادامه خواهد داشت و وجود تقاضای بنیادی در بازار می‌تواند به رشد قیمت کمک کند. همچنین معامله‌گران به‌طور سنتی باور دارند، پیش از پایان سال میلادی تقاضای شرکت‌های تجاری برای تسویه حساب‌های دلاری خود بالا می‌رود و این موضوع نیز می‌تواند روند قیمت را تحت‌تاثیر قرار دهد.

    البته تمام این نگاه‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که بیش از هر چیز دیگری احتیاط بر عمل معامله‌گران ارزی حکمفرماست. به گفته فعالان، افزایشی‌های بازار دلایل افزایشی زیادی مطرح می‌کنند، ولی تا جایی که از روند قیمت مطمئن نشوند، وارد بازار نخواهند شد. به گفته آنها، دسته زیادی از معامله‌گرانی که نگاه افزایشی به قیمت دلار داشتند، هفته گذشته با ضررهای هنگفتی مواجه شده‌اند؛ بنابراین در شرایطی که با یک پس‌زمینه و نگاه افزایشی بازار را رصد خواهند کرد، بی‌محابا و بدون رعایت احتیاط‌های لازم در موقعیت خریدار قرار نخواهند گرفت. به گفته فعالان، معامله‌گران افزایشی به احتمال زیاد در 4 صورت وارد بازار خواهند شد: افزایش نرخ حواله درهم، کاهش عرضه بازارساز، کاهش بهای اونس دربازارهای جهانی و اعلام برخی اخبار که انتظارات بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اگر روز شنبه تغییرات خاصی در عوامل یاد شده (نرخ حواله درهم و...) صورت نگیرد، افزایشی‌های بازار با وجود نگاه صعودی وارد بازار نخواهند شد. به‌عبارت دیگر می‌توان گفت، معامله‌گران ارزی در حالی که در دومین هفته آذرماه، انتظار رشد قیمت دلار را داشتند، در مورد سومین هفته بازار هنوز موضع خرید یا فروش خاصی نگرفته‌اند. به گفته فعالان، مدیریت نرخ حواله درهم و کاهش نسبی ارزش آن از روز دوشنبه، افزایش عرضه بازارساز و خبر احتمال افزایش عرضه ارز پس از جلسه بانک مرکزی با مدیران پتروشیمی از جمله عوامل مهمی بودند که در هفته گذشته به کاهش دامنه نوسان کمک کردند.

    معامله‌گران فنی بازار ارز نیز نگاه مشخصی نسبت به قیمت‌های اولین روز هفته ندارند. به گفته آنها، قیمت دلار در نقطه‌ای روز پنج‌شنبه به کار خود پایان داد که نمی‌توان نظر مشخصی درباره روند روز شنبه داد.

    برچسب ها