عصر خودرو

کسری بودجه عربستان در سال ۲۰۱۷ ادامه می یابد

عصر بازار- نتایج جدیدترین گزارش ها از وضعیت اقتصادی عربستان سعودی حکایت از ادامه مشکلات ناشی از کسری بودجه و کمبود منابع در سال ۲۰۱۷ دارد .

کسری بودجه عربستان در سال ۲۰۱۷ ادامه می یابد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا ، موسسه تحلیلی سرمایه گذاری 'کاپیتال' که از مراکز مالی معتبر حوزه خلیج فارس شناخته می شود با انتشار گزارشی ضمن اشاره به دست و پنجه نرم کردن سعودی ها با مشکلات مالی در سال 2016 می نویسد : طبق برآوردهای به عمل آمده دولت عربستان در سال 2017 نیز با کسری بودجه مواجه خواهد شد و رقم کسری بودجه به مرز 38 میلیارد دلار خواهد رسید .
    این موسسه در گزارش خود با توجه به سیاستهای ریاضتی سعودی ها در سال جاری میلادی می نویسد : دولت ریاض طی سال 2016 هزینه های خود را با احتیاط بیشتری انجام داده و پاداش کارمندان نیز 19 درصد کاهش یافت . این در شرایطی است که آثار منفی ناشی از نوسان قیمت نفت خام در بازارهای جهانی بر اقتصاد کشورهایی که در آنها تولید نفت خام بخش عمده درآمد ملی را تشکیل می دهد سایه افکنده است.
    نوسان قیمت نفت از اواسط سال 2014 میلادی آغاز و باعث شد، کشورهای حاشیه خلیج فارس اقدامات و تصمیمات قاطعی اتخاذ کنند تا بتوانند در برابر پیامدهای حاصل از کاهش قیمت مقاومت کنند. برخی از آنها با اتخاذ سیاست های ریاضتی تا کنون توانسته اند ایستادگی کنند اما برخی دیگر متحمل ضرر و زیان سنگینی شدند.
    این نوسان در نرخ محصولات نفت باعث شد تا برخی از کشورهای خلیج فارس بشدت دچار کسری بودجه شوند و شماری از این کشورها را وادار کرد تا برای جبران کسری بودجه خود به بازارهای مالی و اوراق قرضه متوسل شوند. عربستان و قطر نیز برای تامین هزینه طرح های زیربنایی ، ثبات اجتماعی و تقویت رقابت و جذابیت در بخش سرمایه گذاری به ترتیب 40 درصد و 37 درصد از هزینه های عمومی خود را کاهش داده اند.
    به عقیده کارشناسان، عامل اصلی کسری بودجه سعودی ها، کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی از یک سو و مداخلات سیاسی و نظامی در کشورهای دیگر است. دولت عربستان سعودی که در شرایط بغرنج مالی به سر می برد با در پیش گرفتن سیاست های ریاضت اقتصادی دستمزد کارکنان بخش های دولتی و خصوصی را کاهش داد و موجب شد تا شهروندان در این کشور به ستوه درآمده و با چالش های گسترده ی معیشتی روبرو شوند.

    برچسب ها