عصر خودرو

۳ پیشنهاد تولیدکنندگان برای بازگشت آرامش به بازار محصولات صنایع مادر

عصر بازار- تولیدکنندگان صنعتی معتقدند، صنایع مادر مانند فولاد، مس، آلومینیوم و پتروشیمی، بازار محصولات خود را تشنه نگه داشته اند و این امر به تنش در واحدهای تولیدی منجر شده است؛ بنابراین سه پیشنهاد برای حل این مساله اعلام کرده اند.

۳ پیشنهاد تولیدکنندگان برای بازگشت آرامش به بازار محصولات صنایع مادر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، علیرضا کلاهی رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران درباره مشکلات بوجود آمده برای شرکت های تولیدی صنعتی گفت: شرکت های صنایع مادر و تولیدکننده مواد اولیه فولاد، مس، آلومینیوم و پتروشیمی در دو ماه اخیر بازار داخلی را تشنه گذاشته اند.
    وی اضافه کرد: نوسان های نرخ دلار این وضعیت را تشدید کرده است.
    کلاهی گفت: در شرایطی این فشار به تولیدکنندگان داخلی وارد می شود که صنایع پایین دستی و میان دستی و بنگاه های کوچک و متوسط از هیچ امتیاز ویژه ای برخوردار نیستند و در سال های اخیر با مشکلاتی همچون هزینه های مالی بالا و نپرداختتن مطالبات توسط دولت و کارفرما روبرو بوده اند.
    وی ادامه داد: انتظار ما این بود که شرکت های صنایع مادر، با توجه به امتیازهایی که در قالب یارانه گاز، معدن ارزان و آب و برق از اقتصاد ملی می گیرند، سرپناه صنایع متوسط و کوچک باشند.
    رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران برای رفع این مشکلات گفت: بخش خصوصی و شرکت های تولید کننده صنعتی به طور مشخص سه پیشنهاد دارند؛ نخست اینکه در فروش مواد اولیه، بازار داخل باید نسبت به بازار خارجی اولویت داشته باشد.
    وی ادامه داد: معافیت مالیاتی صادرات مواد اولیه باید حذف شود؛ هیچ کشوری برای صادرات مواد اولیه معافیت مالیاتی اعمال نمی کند و حتی برخی کشورها مانند چین برای صادرات مواد اولیه عوارض دریافت می کنند.
    کلاهی، سومین پیشنهاد بخش خصوصی را، وضع عوارض صادراتی متناسب با ارزش افزوده اعلام کرد و گفت: در وضع این عوارض باید برای شمش عوارض بالاتری اعمال شود و به تناسب اینکه آن شمش فرآوری می شود، عوارض باید کاهش یابد.
    رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران افزود: از صنایع مادر انتظار داریم دیدگاه سوداگرانه نداشته باشند؛ آنها باید به وظیفه ملی خود عمل کنند و اقتصاد ملی را دستخوش چالش نکنند.
    کلاهی اضافه کرد: صنایع مادر باید بخشی از محصولات خود را به عنوان ذخیره ای برای شرکت های پایین دستی نگهداری کنند.
    وی مدعی شد: این تولیدکنندگان همه تولیدات خود را صادر کرده اند و برخی نیز در انبارها موجودی دارند و منتظرند قیمت ها افزایش یابد و سپس به بازار عرضه کنند.
    به گفته وی، در حالی این شرکت ها محصولات خود را به بازارهای خارجی عرضه می کنند، که قیمت آن بازارها به طور میانگین پنج تا 30 درصد ارزان تر از قیمت بازارهای داخلی است و در این شرایط، کشورهای هدف، تعرفه «آنتی دامپینگ» برای این محصولات وضع کرده اند.
    رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران در پاسخ به این پرسش که اگر قیمت بازارهای خارجی ارزان تر از بازارهای داخلی است، چرا این محصولات به بازارهای خارجی عرضه می شود؟ گفت: لزوما صرفه اقتصادی شرکت اهمیت ندارد و منافع دیگری مطرح است.

    برچسب ها