عصر خودرو

سمت و سوی نرخ دلار در روزهای آینده

عصر بازار- بازار ارز در هفته‌ای که گذشت با نوسانات نسبی همراه شد؛ به طوری که دلار آمریکا ۶۰ تومان و یورو ۱۰۰ تومان با افزایش قیمت روبرو شدند و به اعتقاد برخی از دست‌اندرکاران و تاجران، نرخ دلار برای روزهای آینده چندان قابل پیش‌بینی نیست.

سمت و سوی نرخ دلار در روزهای آینده
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، نرخ دلار در هفته گذشته با روند افزایشی همراه شد؛ به طوری که در آخرین روز هفته را با قیمت بیش از 3900 تومان به پایان رساند.

    دلار آمریکا که در هفته‌های اخیر با نوسان و افزایش قیمت محسوسی مواجه شده است، در هفته اخیر این شیب افزایشی کندتر شد، اما همچنان با ادامه حرکت صعود با نرخی بالاتر از 3900 تومان در بازار آزاد تا آخر هفته گذشته تثبیت شده است.

    دلار در ابتدای هفته قبل، روند خود را با قیمت 3866 تومان آغاز کرد. ‌در ادامه هفته با حرکت صعودی در روز یکشنبه به 3926 تومان رسید؛ بالاترین نرخی که برای دلار در هفته گذشته به ثبت رسید.

    در ادامه، این روند معکوس شد و با کاهش قیمت به 3893 تومان برگشت اما با نزدیک شدن به آخر هفته مجددا نرخ دلار افزایشی شد و در نهایت در روز پنجشنبه 3912 تومان در بازار آزاد عرضه شد تا در مجموع دلار آمریکا در یک هفته اخیر 60 تومان افزایش قیمت پیدا کرده باشد.

    در میان سایر ارزها یورو بیش از 100 تومان با افزایش قیمت همراه شده است. یورو در ابتدای هفته گذشته 4154 تومان فروخته شد و در آخرین روز هفته گذشته 4260 تومان در بازار مشاهده شد.

    همچنین قمیت پوند انگلستان، در یک هفته اخیر نزدیک به 100 تومان در نوسان بود. پوند روند خود را در ابتدای هفته گذشته با نرخ 4868 تومان شروع کرد و در میانه‌های هفته به 4965 تومان رسید. در آخر هفته هم با نرخ 4925 تومان به روند خود در هفته قبل پایان داد.

    لیر ترکیه نیز در هفته‌ای که گذشت با افزایش 30 تومانی همراه شد. لیر در این بازه زمانی بین 1148 تومان تا 1178 تومان در تغییر و نوسان در جهت افزایش قیمت بود.

    برخی از کارشناسان و ناظران اقتصادی بر این باورند که در شرایط فعلی نمی‌توان پیش‌بینی مشخصی از آینده نرخ دلار داشت.

    سید رضی حاجی آقامیری - رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران - معتقد است در شرایطی که دولت نرخ ارز را در جهت کاهش یا افزایش کنترل می‌کند، نمی‌توان پیش‌بینی درستی از آینده نرخ ارز داشت.

    به گفته او، افزایش نرخ ارز به شرط آنکه سیر قابل پیش‌بینی داشته باشد می‌توان از آن در جهت افزایش صادرات بهره برد اما در شرایطی که نمی‌توان آینده ارز را پیش‌بینی کرد فعالیت صادرکنندگان محدود به معاملات نقدی می‌شود و این به معنی محدود کردن کار تجاری و صادرات است و ضربه زدن به بازار صادرات است. 

    همچنین محسن بهرامی ارض اقدس - رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران - با توجه به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر تصمیم بر کاهش نرخ دلار در بازار، اظهار امیدواری کرده که با تصمیمات و تدابیر دولت، در روزهای آینده نرخ ارز متعادل شود تا وضعیت اقتصادی پیش‌بینی‌پذیر و سرمایه‌گذاری مقدور شود و فعالان اقتصادی بتوانند آینده میان‌مدت خود را برنامه‌ریزی کنند.

    برچسب ها