عصر خودرو

معاون منطقه آزاد اروند:

منطقه اروند قطب جذب سرمایه گذاری انرژی های پاک می شود

عصر بازار- معاون سرمایه گذاری و اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: این منطقه با برخورداری از ظرفیت های مناسب، به قطب جذب سرمایه گذاری در حوزه انرژی های پاک تبدیل می شود.

منطقه اروند قطب جذب سرمایه گذاری انرژی های پاک می شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، محمدرضا معتمدی عصر پنجشنبه در آیین کلنگ زنی بزرگترین نیروگاه بادی کشور که در منطقه آزاد اروند برگزار شد افزود: با توجه به استقرار صنایع سنگین با آلایندگی بالا در منطقه وجود صنایع پاک نیاز است و احداث این نیروگاه بادی نخسیتن قدم در این راه بود.

    وی اظهار داشت: طبق برنامه زمان‌ بندی، این پروژه در مدت دو سال و در بازه زمانی سال ‌های 96 تا 97 به بهره ‌برداری خواهد رسید.
    معاون سرمایه گذاری و اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: این قرارداد در راستای جذب سرمایه گذاری خارجی که از اهداف سازمان منطقه آزاد اروند به شمار می‌ رود با حضور مدیرعامل سازمان و سرمایه ‌گذار آلمانی صورت پذیرفته است.
    معتمدی تصریح کرد: این اقدام هم راستا با سیاست های دولت در توجه به محیط زیست و تولید انرژی پاک است که بر همین اساس، منطقه آزاد اروند 140 هکتار از زمین های مناسب این کار را که در صنایع دیگر مورد استفاده نیست؛ در اختیار سرمایه گذار این بخش قرار داد.
    وی با اشاره به فراهم سازی زمینه برای جذب سرمایه گذاران خارجی در این بخش گفت: تمام مجوزهای مورد نیاز این سرمایه گذاران با حداقل بها صادر شد که امیدواریم با همین روحیه همکاری ها برون سازمانی ادامه داشته باشد.
    معتمدی درادامه سخنانش با بیان سرمایه گذاری دردیگر حوزه ها گفت: هم در حوزه نیروهای بادی و هم در صنعت موجود در منطقه آزاد اروند سرمایه گذاری ها به صورت مستقیم بوده و این به عنوان رونق اقتصادی در کشور محسوب می شود و قطعا در حوزه انرژی پاک به قطب سرمایه گذاری تبدیل می شویم.
    وی با تاکید بر تلاش های صورت گرفته برای جذب سرمایه داران به منطقه آزاد اروند، از ورود سرمایه گذاران از کشورهای آلمان، لهستان، ترکیه، آذربایجان و هلند به منطقه آزاد اروند خبر داد و گفت: کشور عراق را با 15 سرمایه گذار به عنوان مهمترین کشور سرمایه گذاری کننده در این منطقه است.
    آندرس لینتسمن مدیر عامل شرکت Eab آلمان نیز در این آیین گفت: خوشحالیم کشور ایران تصمیم گرفته انرژی های نو را در این منطقه گسترش دهد و سعی می کنیم این کار را با همکاری کشور ایران انجام دهیم.
    وی اظهار داشت: باد بسیار خوبی در این منطقه وجود دارد که این مهم نشانه خوبی برای توسعه انرژی های نو است.
    مدیرعامل شرکت Eab گفت: شرکت ما در کشورهای مختلف دیگر از جمله اروپا و آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی سرمایه گذاری کرده است که در این زمینه دارای تجربه ارزشمندی می باشد.
    لینتسمن گفت: مایع افتخار است که نخستین شرکت خارجی هستیم که در ایران در حوزه انرژی تجلیل پذیر سرمایه گذاری می کند.
    وی اظهار داشت: توربین های بادی خود را با بهترین تکنولوژی از شرکت زندیون وارد می کنیم و این شرکت سازنده توربین های ما خواهد بود.
    وی با اشاره به استفاده از جدید ترین تکنولوژی ها در نیروگاه بادی منطقه آزاد اروند گفت: سعی کردیم مدرنترین تکنولوژی را به ایران بیاوریم، هزینه این پروژه با 80 میلیون یورو تخمین زده شده است و امیدواریم با این سرمایه گذاری بتوانیم در منطقه ایجاد شغل کنیم.
    لینتسمن افزود: امیدواریم این پروژه راهگشایی برای آینده باشد تا بتوانیم چنین پروژه هایی را در کشور ایران رونق دهیم.
    بر اساس این گزارش، امروز آیین کلنگ زنی بزرگترین نیروگاه بادی کشور در منطقه آزاد اروند به زمین زده شد.
    این نیروگاه ترکیبی از انرژی های تجدید پذیر شامل 90 مگاوات بادی، 40 مگاوات خورشیدی و 20 مگاوات خورشیدی حرارتی به همراه احداث مرکز آموزش بین المللی انرژی های تجدید پذیر خواهد بود.
    استان خوزستان به دلیل داشتن دشت های پهناور و مجاورت با ساحل خلیج فارس و بر اساس مطالعات صورت گرفته از ظرفیت مناسب برای بهره مندی از انرژی باد برخوردار است که در همین راستا مذاکراتی بین شرکت برق منطقه ای خوزستان با شرکت آلمانی EAB NEW ENERGY GMBH برای احداث بزرگترین نیروگاه بادی کشور به ظرفیت تولید نهایی 200 مگاوات برق در منطقه آزاد اروند به شکل سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) انجام گرفت.
    پس از انعقاد تفاهم نامه ها و کسب مجوز های لازم و همچنین مبادله قراداد خرید تضمینی برق با وزارت نیرو امروز مراسم کلنگ زنی فاز اول این پروژه مهم به ظرفیت حدود 50 مگاوات با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی های جهان و استفاده از توربین های ساخت آلمان با ظرفیت 3.4 مگاوات و ارتفاع 130 متر انجام شد.
    سرمایه گذاران آلمانی در چندین فاز در طول مدت دو سال این نیروگاه را توسعه خواهند داد که ترکیبی از انرژی های تجدیدپذیر شامل 90 مگاوات بادی، 40 مگاوات خورشیدی (فتوولتاییک) و 20 مگاوات خورشیدی حرارتی به همراه احداث مرکز آموزش بین المللی انرژی های تجدید پذیردر منطقه خواهد بود.
    در کل ارزش سرمایه گذاری پروژه احداث بزرگترین نیروگاه بادی کشور در منطقه آزاد اروند حدود 350 میلیون یورو است که باعث ایجاد حدود 150 فرصت شغلی حرفه ای برای فارغ التحصیلان دانشگاهی خواهد بود.
    در آئین عملیات اجرائی این نیروگاه استاندار خوزستان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان و سرمایه گذاران آلمانی حضور داشتند.

    برچسب ها