عصر خودرو

نوبخت:

دولت با ۲۳ میلیارد دلار فروش نفت کشور را اداره می‌کند

عصر بازار- رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت با فروش تنها ۲۳ میلیارد دلار نفت در حال اداره کشور است.

دولت با ۲۳ میلیارد دلار فروش نفت کشور را اداره می‌کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمدباقر نوبخت شامگاه پنجشنبه 18 آذر در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمانشاه، به تنگناهای مالی دولت اشاره کرد و گفت: در سال‌ 1390 قیمت هر بشکه نفت حدود 108 دلار بود و درآمد سالانه دولت از محل فروش نفت 119 میلیارد دلار بود اما با توجه به کاهش قیمت نفت، اکنون دولت با 23 میلیارد دلار فروش نفت کشور را اداره می‌کند.

    وی افزود: با این وجود کارهای خوبی در کشور انجام شده که آثار آن مشخص است. به عنوان نمونه در این دولت هزار کیلومتر راه‌آهن بهسازی شده و 1300 کیلومتر خطوط ریلی جدید احداث شده است.

    نوبخت گفت: البته تقاضاهای مضاعفی در کشور وجود دارد اما در این شرایط آنچه مهم است این است که باید تخصیص منابع به صورت بهینه صورت بگیرد.

    معاون رئیس‌جمهور به وضعیت لایحه بودجه سال آینده کشور که تقدیم مجلس شده نیز اشاره کرد و افزود: رقم بودجه عمومی دولت در لایحه بودجه سال آینده 320 هزار میلیارد تومان است که 62.7 هزار میلیارد تومان آن در طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری می شود. حدود 21 هزار میلیارد تومان آن نیز برای بازپرداخت اسناد خزانه هزینه خواهد شد و 236 هزار میلیارد تومان آن نیز اعتبارات هزینه‌ای است.

    وی گفت: در لایحه بودجه سال آینده 10 هزار میلیارد تومان به صورت خاص برای موضوعات گسترش حمل و نقل ریلی، محیط زیست و آب و فاضلاب در نظر گرفته شده است.

    نوبخت  در ادامه، گسترش حمل و نقل ریلی را از سیاست‌های دولت تدبیر و امید برشمرد و اظهار کرد: راه‌آهن یکی از مولفه‌های توسعه است و می‌تواند زمینه‌ساز توسعه شود که بر همین اساس، دولت توسعه حمل و نقل ریلی را در برنامه دارد.

    وی با بیان اینکه در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید پنج مرکز استان از طریق ریل به مرکز وصل شوند، گفت: یکی از این نقاط استان کرمانشاه است که با همه تگناها تلاش کردیم اعتبارات این طرح ملی را تامین کنیم تا در آینده نزدیک شاهد افتتاح راه‌آهن کرمانشاه باشیم.

    نوبخت گفت: امسال تاکنون 249 میلیارد تومان، یعنی 100 میلیارد تومان بیش از آنچه وزارت راه برای تکمیل این پروژه می‌خواست، به راه‌آهن کرمانشاه پرداخت شده و کار با سرعت پیش می‌رود و قطعا در ماه‌های ابتدایی سال آینده باید شاهد افتتاح این پروژه باشیم.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به بازدید امروزش از مسیر ملایر - کرمانشاه راه‌آهن غرب، گفت: از ملایر تا فیروزان ریل‌گذاری هم شده و آماده افتتاح است.  در مسیر فیروزان به کرمانشاه هم از دو جبهه کار در حال انجام است و با این منابع مالی مناسب باید با سرعت انجام شود.

    نوبخت در ادامه به موضوع ریزگردها به عنوان یکی دیگر از مشکلات استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: برای سال آینده رقم مناسبی در بودجه برای موضوع محیط زیست در نظر گرفته شده که باید سهم مناسبی از آن برای مقابله با پدیده ریزگردها به استان کرمانشاه اختصاص یابد.

    وی همچنین با اشاره به طرح برداشت یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال با اولویت مناطق روستایی و عشایری، خاطرنشان کرد: با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری استان کرمانشاه، قطعا باید سهم مناسبی از این منابع به استان کرمانشاه اختصاص یابد.

    نوبخت به مشکل فاضلاب کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: از محل اعتبارات در نظر گرفته شده در لایحه بودجه سال آینده برای موضوع فاضلاب، رقم مناسبی برای فاضلاب کرمانشاه خواهیم گذاشت.

    وی به مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: بخش قابل توجهی از اعتبارات مصوبات این سفر تخصیص یافته و بخش دیگری نیز تا پایان همین ماه تخصیص می‌یابد و مابقی آن نیز در سال آتی به استان اختصاص خواهد یافت.

    برچسب ها