عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- بورس کالا طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، رویدادهای مهم هفته گذشته به شرح زیر می باشد:

    تامین مالی صنایع در راستای توسعه اقتصادی

    به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، نائب رییس اول مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته به نقش بورس کالا در تامین مالی صنایع اشاره کرد و گفت: در شرایطی که دولت در تنگنای مالی قرار دارد، بورس کالا به تازگی برای پرداخت مطالبات گندمکاران به دولت کمک کرد که این اتفاقی مثبت در جهت توسعه اقتصادی است.

    مسعود پزشکیان به لزوم استفاده بیشتر از ابزارهای مالی در فعالیت های اقتصادی اشاره کرد و گفت: مجلس از هر اقدامی که به تامین مالی کارا و تضمین شده در جهت تامین منابع مالی شرکت ها یا دولت صورت می گیرد، حمایت می کند.

    تبدیل شدن بورس کالا به مرجعیت قیمتی در منطقه

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز سه شنبه گذشته در حاشیه بیستمین دوره مجمع عمومی گروه سپرده گذاری های مرکزی آسیا و اقیانوسیه که در محل هتل اسپیناس پالاس تهران آغاز به کار کرد به توسعه فعالیت های بین المللی بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: بورس کالای ایران بهترین مرجع برای قیمت گذاری کالاها در کشور است و در آینده ای نزدیک با تمرکز این بورس بر صادرات محصولات، به مرجع قیمت های منطقه تبدیل خواهد شد.

    شاپور محمدی افزود: هیچ مکانیسمی در کشور بهتر از بورس کالا نمی تواند براساس عرضه و تقاضا، قیمت کالاها را کشف کند و در دنیا نیز پس از سال ها تحقیق و تجربه اثبات شده است که تنها بازاری که به رقابت کامل نزدیک تر است، بورس ها هستند.

    برنامه ریزی کشاورزان با سیاست قیمت تضمینی

    مدیرعامل بانک کشاورزی هم در گفت و گوی هفته اخیر خود به مزیت های اجرای طرح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا اشاره کرد و افزود: عرضه محصولات کشاورزی در قالب سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا مزایای زیادی دارد به طوری که اجرای این سیاست بار مالی دولت را کاهش داده و بخش خصوصی را فعالتر می کند که این یکی از اهداف اصلی اجرای سیاست قیمت تضمینی است.

    مرتضی شهیدزاده گفت: اجرای سیاست قیمت تضمینی باعث شده است تا کشاورزان بخش زیادی از پول خود را دریافت کرده و برای تولید محصولاتشان براساس منابع مالی جدید برنامه ریزی کنند.

    راه اندازی بازار آتی ارز از الزامات اقتصاد ایران است

    از طرفی دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری با بیان اینکه بورس کالای ایران آمادگی خود را برای راه اندازی بازار آتی ارز اعلام کرده است، عنوان کرد: بورس کالا از آمادگی خود برای اجرایی کردن بازار آتی ارز با اعلام سیاست های بانک مرکزی اعلام کرده است تا پس از معاملات سکه طلا، ارز نیز در بخش بازار مشتقه بورس کالا جای بگیرد.

    اسلامی بیدگلی افزود:علاوه بر تک نرخی شدن ارز، راه اندازی بازار آتی ارز نیز از الزامات مهم اقتصاد ایران است به طوریکه همزمان با انجام تلاش ها برای تک نرخی شدن، باید برنامه ریزی و اقداماتی همچون دستورالعمل ها، زیر ساخت های قانونی و نرم افزاری بازار آتی ارز انجام شود که در این بین بورس کالای ایران برای راه اندازی بازار آتی ارز اعلام آمادگی کرده است.

    امکان تدوین برنامه جامع صادرات کشور

    همچنین مدیر کالایی کارگزاری فولاد مبنا طی هفته اخیر درباره ابلاغ آیین نامه اجرایی ماده 37 قانون رفع موانع تولید که در خصوص عرضه مواد خام معدنی در تالار داخلی بورس کالای ایران است، گفت: با توجه به اینکه انجام صادرات با رویه های منطقی از مهمترین قوانین مصوب در چارچوب اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی محسوب می شود، تامین نیاز داخلی کشور در بخش های معدنی، صنعتی و پتروشیمی از اهمیت به سزایی برخوردار است و بعد از آن باید صادرات صورت گیرد.

    امیرمسعود پرور افزود: هدف از ابلاغ آیین نامه اجرایی ماده 37 قانون رفع موانع تولید، ایجاد زمینه های لازم برای مدیریت صادرات و تولید بهینه است که با تحقق آن شاهد رشد ارزش افزوده در تولیدات مواد اولیه معدنی، صنعتی و پتروشیمیایی، اشتغال در صنایع پایین دستی و در نهایت افزایش تولید ملی خواهیم بود.

    تامین مالی صنایع کوچک و متوسط

    دوشنبه گذشته با هدف ارائه خدمات برای ذی نفعان بورس کالای ایران، تامین مالی صنایع کوچک و متوسط، توسعه بازارهای جدید و همچنین استفاده از زیر ساخت‌های بانک ملت، تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت بورس کالای ایران و بانک ملت امضا شد.

    بر همین اساس مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: یکی از مفاد اصلی تفاهمنامه همکاری بورس کالای ایران و بانک ملت، در جهت تامین اعتبار خریداران برای راه اندازی بازار خرده فروشی محصولات مورد معامله در بورس است به طوری که در این تفاهمنامه برای خریداران بورس کالا شرایط ویژه ای در نظر گرفته شده است.

    در ادامه هادی نیز اخلاقی فیض آثار، مدیر عامل بانک ملت گفت: با امضای این تفاهمنامه، بورس کالا و بانک ملت گامی بزرگ در مسیر نزدیک کردن بازار پول و سرمایه برداشتند که اتفاق های از این دست، ثمرات زیادی برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

    ثبت الکترونیکی معاملات نفتی و پتروشیمی در سامانه گمرک

    از سویی مدیرعامل بورس کالای ایران هفته گذشته از راه اندازی سامانه ثامن «ثبت الکترونیکی معاملات نفتی و پتروشیمی» از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا خبر داد و گفت: سامانه ثامن از ابتدای دی ماه امسال در سامانه های گمرک جمهوری اسلامی ایران ثبت می شود.

    حامد سلطانی نژاد درباره سامانه ثامن که ستاد مبارزه با قاپاق کالا و ارز متولی آن است، گفت: سامانه ثامن به معنای ثبت الکترونیکی معاملات نفتی و پتروشیمی است. طبق قوانین مصوب مجلس و آیین نامه ای که در هیات دولت تدوین شده، قرار است بر نحوه انجام معاملات کالاها به طور کلی به خصوص کالاهایی که فرآورده های نفتی و پتروشیمی محسوب می شوند، بر معامله و تحویل آنها نظارت صورت بگیرد تا از قاچاق کالاها جلوگیری شود.

    تالارهای مشترک، تجار را به بازارهای هدف نزدیک می‌کند

    رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی نیز هفته گذشته در گفت و گوی خود اعلام کرد تالارهای مشترک بورس کالا با سایر کشورها، انجام معاملات را تسهیل می‌کند و تجار می‌توانند به راحتی با بازار هدف به وسیله این تالارها ارتباط برقرار کنند.

    به گفته ابوالفضل روغنی گلپایگانی، تالارهای مشترک بورس کالا با سایر کشور ها، انجام معاملات را تسهیل می‌کند و تجار می‌توانند به راحتی با بازار هدف به وسیله این تالارها ارتباط برقرار کنند.

    اقدامات برای عرضه گسترده مرغ

    دبیر انجمن ملی طیور ایران هفته اخیر در خصوص عرضه گوشت مرغ منجمد در بورس کالای ایران گفت: پیرو نامه‌ای که از سوی انجمن ملی طیور به سازمان برنامه و بودجه در خصوص خریداری مرغ از سوی نهادهای دولتی توسط بورس کالا ارسال شد، در حال حاضر مرغ منجمد در تابلوی بورس کالای ایران عرضه شده و چند شرکت بزرگ تولید کننده مشغول عرضه مرغ منجمد در بورس کالای ایران هستند.

    سعید اصغری فرد گفت: پیرو نامه ی انجمن ملی طیور به سازمان برنامه و بودجه در حال حاضر مرغ منجمد از سوی چند شرکت بزرگ تولید کننده در بورس کالای ایران عرضه شده و توسط نهادهای دولتی خریداری می شود که البته حجم آن کم است؛ همچنین به زودی نیز جوجه یک روزه در این بازار عرضه خواهد شد.

    برچسب ها