عصر خودرو

بهبود بازار جهانی نفت در گرو همکاری غیراوپک با اوپک

عصر بازار- کارشناس اقتصاد انرژی گفت: اگر کشورهای اوپک بر تعهد خود مبنی بر کاهش تولید پایدار باشند، اما کشورهای غیراوپکی این کاهش تولید را جبران کنند باز هم بازار به نتیجه نمی‌رسد و برای اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها ضرر دارد، بنابراین همه باید متعهد باشند که برای افزایش قیمت تولید خود را کاهش دهند.

بهبود بازار جهانی نفت در گرو همکاری غیراوپک با اوپک
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، جواد نوفرستی با اشاره به اجلاس 30 نوامبر اوپک، اظهار کرد: با توجه به فضای بازار بین‌المللی نفت پیش‌بینی می‌شد که اوپک در اجلاس  10آذر ( 30 نوامبر ) به اتفاق نظر برسد. در حال حاضر فضایی که وجود دارد نیز به گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود اعضای اوپک و اعضای غیراوپک در اجلاس 20 آذرماه به اجماع نظر برسند.

    وی ادامه داد: یکی از دلایلی که باعث شد اعضای اوپک در جلسه 30 نوامبر به توافق برسند، سقوط قیمت نفت بود که به دلایل سیاسی اتفاق افتاده بود، اما پیامد آن به‌طوری بود که همه کشورها آسیب دیدند و به این نتیجه رسیدند که باید رویه را عوض کنند.

    این کارشناس اقتصاد انرژی با بیان این‌که سقوط قیمت نفت از 100 دلار به 30 دلار همه کشورها را با مشکل مواجه کرد، افزود: نتیجه اجلاس اوپک برای ایران بسیار مطلوب بود. ایران توانست از حق خود به خوبی دفاع کند و با این‌که همه کشورها متعهد شده‌اند از تولید خود بکاهند با ایران موافقت شد که میزان تولیدش را به زمان تحریم‌ها بازگرداند.

    نوفرستی در مورد قیمت نفت بعد از توافق اوپک توضیح داد: پیش‌بینی من این است که قیمت نفت به 55 دلار تا 60 دلار برسد و این قیمت برای کشورهای تولیدکننده نفت پایدار باشد. 30 دلار برای قیمت نفت بسیار کم بوده و باعث ضرررساندن به کشورها می‌شود، 100 دلار هم از آنجایی که باعث می‌شود تولید نفت شیل آمریکا افزایش پیدا کند مناسب نیست و قیمت 55 تا 60 دلار هم به نفع تولیدکننده است و هم مصرف‌کننده.

    وی با اشاره به صحبت‌های صورت گرفته بین ایران و روسیه در مورد میزان تولید نفت روسیه، اظهار کرد: کشور روسیه یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت غیراوپکی است و صحبت‌های بین ایران و روسیه در زمینه‌ی میزان کاهش تولید روسیه اثر مثبتی روی قیمت نفت داشت.

    این کارشناس اقتصاد انرژی با تاکید بر این‌که اتحاد بین اوپک و غیراوپک به نفع همه خواهد بود، افزود: پیش‌بینی من این است که کشورهای اوپک و غیراوپک در جلسه 20 آذرماه به توافق برسند.

    نوفرستی در ادامه در مورد احتمال اضافه‌ شدن عضو جدید به اوپک، گفت: فکر نمی‌کنم کشوری علاقه‌مند باشد که به اوپک بپیوندد، زیرا عضویت در اوپک مزیت محسوب نمی‌شود و اوپک به جز اجلاس اخیر معمولا به ضرر خودش تصمیم می‌گرفت. فکر نمی‌کنم کشوری باشد که تشنه عضویت در اوپک باشد، زیرا عضویت تعهدپذیری را هم به همراه دارد.

    وی با اشاره به سرمایه‌ای که از طریق افزایش قیمت نفت وارد کشور می‌شود، بیان کرد: امیدوارم این سرمایه صرف سرمایه‌گذاری مولد در کشور شود نه کالاهای مصرفی.

    این کارشناس اقتصاد انرژی در ادامه در پاسخ به این سوال که چه راه دیگری برای افزایش قیمت‌ها به جز کاهش تولید وجود دارد، اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع کنترل تولید و حذف مازاد عرضه است. در کل جهان با کاهش رشد اقتصادی روبه‌رو است و این باعث می‌شود تقاضای جهانی برای نفت کاهش پیدا کند، بنابراین مهم‌ترین اقدام کنترل عرضه و حذف مازاد عرضه است و این‌که کشورها خارج از تعهدی که دارند تولید نکنند.

    نوفرستی ادامه داد: اگر کشورهای اوپک بر تعهد خود مبنی بر کاهش تولید پایدار باشند، اما کشورهای غیراوپکی این کاهش تولید را جبران کنند باز هم بازار به نتیجه نمی‌رسند و برای اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها ضرر دارد، بنابراین همه باید متعهد باشند که برای افزایش قیمت تولید خود را کاهش دهند.

    برچسب ها