عصر خودرو

مدیرعامل شرکت ملی نفت:

میدان آزادگان در ژانویه به مناقصه گذاشته می‌شود

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اتمام مهلت ارسال مدارک توسط شرکت‌های خارجی برای حضور در مناقصات جدید نفتی گفت: مناقصه میدان آزادگان در ژانویه برگزار شود.

میدان آزادگان در ژانویه به مناقصه گذاشته می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، علی کاردر در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت شل با اشاره به هدف تولید نفت یک میلیون بشکه‌ای از میادین نتی ازادگان و یاداوران اظهار کرد: اگر رسیدن به هدف توسط شرکت‌های معتبر انجام شود، سخت است. زیرا توسعه میادین جدید منجر به تولید یک میلیون بشکه نمی‌شود. باید توسط EOR و IOR ضریب برداشت را بالا ببریم.

    وی ادامه داد: باید یک درصد ضریب برداشت را افزایش میدادیم اما در دوره‌های قبل موفق به این کار نشدیم. برای افزایش برداشت باید با EOR و IOR در قابل قراردادهای جدید به یک میلیون بشکه برسیم.

    برگزاری مناقصه نقتی جدید در وانیه مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه فرصت شرکت‌های خارجی برای ارئه مدارکشان جهت شرکت در مناقصه‌های جدید نفتی به پایان رسیده است گفت: شرکت‌های مختلفی از همه دنیا به جز آمریکا مدارک خود را ارسال کرده‌اند. ما برای شرکت‌های آمریکایی محدودیتی اعمال نکردیم و خودشان این محدودیت‌هارا می‌گذارند. احتمالا نخستین مناقصه نفتی در اوایل سال 2017 برگزار می‌شود.

    در حال حرکت به سمت کاهش قیمت‌های سرمایه گذاری در ایران هستیم

    کاردر در ادامه درباره موضع آمریکا در زمینه حضور اروپا درایران گفت: منتظر هستیم ببینیم چه می‌شود. اگر قرار بود اروپایی ها جا بزنند اکنون برای امضا نمی‌آمدند. باید جلو رفت و اکنون  نمی‌توان گفت چه اتفاقی می افتد.

    وی با اشاره به تفاهمنامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت شل برای توسعه میادین ازادگان و یاداوران و میدان گازی کیش، گفت: دراین تفاهم نامه، هم ازادگان شمالی و هم ازادگان جنوبی مدنظر است زیرا در این تفاهم نامه در مرحله مطالعه بوده و برای مطالعه نمی‌توان میدان را بخش بخش کرد. ممکن است برای واگذاری میدان تقسیم بندی شود. 

    مدیرعامل شرکت ملی نفت یارن با تاکید بر اینکه قبل از برگزاری مناقصه مطالعه برای همه آزاد است گفت: قبلا هم مطالعه توسط چینی ها انجام شده است. فرصتی که برای انی مطالعه در نظر گرفته شده 3 تا 6 ماه است.

    کاردر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شرکت شل با کشور عراق نیز همکاری می‌کند، گفت: با تفاهم‌نامه امروز در حد مطالعه است و این مطالعه باید دقیق باشد و پیشنهادی که به ما ارائه می کنند باید به حدی خوب باشد که برای ما جذاب باشد و پیشنهاد فنی مناسب‌تری را ارائه کند. زیرا سطح فنی که خودمان انجام می دهیم، مورد پذیرش خودمان قرار نمی‌گیرد و ما قبول نخواهیم کرد.

    وی در مورد مشارکت شرکت‌های ایران در توسعه میدان‌های نفتی گفت: 11 شرکتی که صاحب صلاحیت شناخته شدند می‌تواند برای مطالعه میدان‌ها پیشنهادات خود را ارائه کند و پیشنهادات آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مورد فاز دوم میدان آزادگان شمالی توضیح داد: شرکت چینی خواستار مطالعه فاز دوم این میدان است  و اطلاعات آن‌را گرفته است.

    مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از احتمال تشکیل کنسرسیوم برای مطالعه میدان های نفتی خبر داد و گفت: معمولا شرکت‌های علاقه مند نیستند به صورت تکی میدان‌های نفتی ایران را مورد مطالعه قراردهند و امکان تشکیل کنسرسیوم وجود دارد.

    کاردر درباره موضع امریکا در باره حضور شرکت‌های اروپایی در ایران گفت: این موضوع سیاسی بوده در حالی که وظیفه ما اجرایی و فنی است.

    وی همچنین در مورد حضور شرکت‌های ایرانی در مناقصه های نفتی گفت: اگر شرکت‌های ایرانی با یک شرکت معتبر خارجی و صاحب صلاحیت در EOR و IOR ترکیب شوند می‌توانند درمناقصه شرکت کنندو.

    وی بر لزوم به کار گیری شرکت‌های ایرانی توسط شرکت خارجی تاکید کرد و گفت: شرکت‌های خارجی برای شروع مطالعه باید همزمان یک شریک ایرانی داشته باشند. ابتدا میدان ازادگان به مناقصه می‌رود و بعد ازا ینکه مناقطه این میدان برگزار شد باید بررسی کینیم که فضای مناقصه چگونه بوده است که میدان‌های بعدی به مناقطع گذراشت هشود

    کاردر با تاکید بر اینکه توسعه میدان‌های مشرکت و بزرگ در اولویت قرار دارد گفت: میدان آزادگان شمالی در ژانویه به مناقصه گذاشته می‌شود.

    وی در مورد توسعه میدان فرزاد B توسط شرکت هند نیز اظهار کرد: به مدل فنی نسبتا نزدیک شدیم و اکنون بحث مالی و اقتصادی مطرح است.

    برچسب ها