عصر خودرو

دیدگاه تحلیلگران در باره نوسان قیمت ها در آینده؛

شرط لازم برای رونق بازار نفت چیست؟

عصر بازار- قیمت نفت در دو روز اخیر اندکی کاهش یافته و این درحالیست که اعضاء اوپک و روسیه توافق کرده اند از عرضه بکاهند تا بازار سریع تر به تعادل برسد و قیمت ها رشد کند. در روزهای اخیر قیمت نفت در مجموع رشدی قابل ملاحظه داشته اما به نظر می رسد به تدریج تردیدهایی در باره اثرگذار بودن برنامه کاهش عرضه بر قیمت ها پدید آمده است.

شرط لازم برای رونق بازار نفت چیست؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، قیمت نفت تا قبل از برگزاری نشست رسمی اوپک در وین اتریش در چهارشنبه هفته قبلٰ حول 45 دلار در هر بشکه نوسان می کرد و اکنون به محدوده 54 دلار رسیده است. البته امروز قیمت ها یک درصد کاهش یافته است. اما چه عواملی از این پس بر قیمت نفت تاثیر خواهند داشت و آیا می توان به رشد بیشتر قیمت ها امیدوار بود؟

    امروز گزارش هایی منتشر شد که نشان می دهد در ماه گذشته میلادی برخی اعضاء اوپک و روسیه بر تولید نفت خود افزوده اند. نکته مهم این است که افزایش عرضه نفت در بین اعضاء اوپک از کشورهای آفریقایی بوده و دو کشور از این قاره در برنامه سهمیه بندی و کاهش عرضه نبوده اند. این بدان معناست که در آینده نیز احتمال دارد بر عرضه نفت این کشورها افزوده شود و در این حالت، تاثیر کاهش عرضه از سوی دیگر تولیدکنندگان کاهش خواهد یافت.

    نشست آتی بین تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک که روز شنبه برگزار می شود، اهمیت بالایی دارد و آنچه در این نشست رخ خواهد داد تاثیری بزرگ بر قیمت نفت می گذارد. از چهارشنبه هفته قبل که نشست اوپک برگزار شده قیمت نفت به سرعت رشد کرده اما برای حفظ قیمت ها در سطوح کنونی لازم است عرضه نفت رشد نکند. این بدان معناست که باید ثابت شود روسیه و اعضاء اوپک به توافق کاهش عرضه پایبند هستند و تولید نفت از سوی آندسته از تولیدکنندگان که در برنامه کاهش عرضه قرار ندارند رشد نخواهد کرد.

    امروز اعلام شد در ماه گذشته میلادی تولید نفت اوپک رکوردی جدید ثبت کرده و به 34.19 میلیون بشکه در روز رسیده است. در ماه اکتبر این رقم 33.82 میلیون بشکه بود. همچنین روسیه در ماه گذشته میلادی بطور متوسط 11.21 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که بالاترین میزان در 30 سال اخیر است. بدین ترتیب اوپک و روسیه می توانند نیمی از تقاضای جهانی برای نفت را تامین کنند. در حال حاضر مصرف روزانه نفت در جهان 95 میلیون بشکه است.

    در توافق هفته قبل قرار شد از ابتدای سال آینده میلادی تولید نفت اوپک و تولیدکنندگان بزرگ غیرعضو این سازمان کاهش یابد و سهم تولیدکنندگان غیرعضو از میزان کاهش 600 هزار بشکه در روز است. موضوع نشست روز شنبه اوپک و این تولیدکنندگان، نهایی کردن برنامه کاهش عرضه است.

    نکته دیگر اینکه هنوز رقابت برای کسب سهم بالاتر از بازار وجود دارد. شرکت آرامکو عربستان قیمت نفت سبک خود برای تحویل در ماه ژانویه را برای مشتری های آسیایی 1.2 دلار پایین تر از ماه کنونی اعلام کرده است. این عامل نیز سبب می شود درباره پایبندی اعضاء اوپک به برنامه کاهش عرضه تردیدهایی پدید آید.

    به رغم آنچه گفته شد تحلیلگران معتقدند احتمال آنکه قیمت نفت به 45 دلار یا پایین تر از این رقم برسد بسیار کم است.

    برچسب ها