عصر خودرو

معاون زنگنه خبر داد:

جزئیات تازه از رفع توقیف پول‌های گاز ایران در انگلیس

عصر بازار- معاون وزیر نفت از اعلام آمادگی شرکت بریتیش پترولیوم انگلیس برای پرداخت بدهی‌های گازی ایران خبر داد و گفت: تاکنون به دلیل برخی از مشکلات بانکی، این بدهی‌های گازی پرداخت نشده است.

جزئیات تازه از رفع توقیف پول‌های گاز ایران در انگلیس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، امیرحسین زمانی‌نیا درباره آخرین وضعیت پرداخت بدهی چندین میلیون دلاری گازی انگلیس به ایران گفت: مذاکرات متعددی تاکنون با وزارت امور خارجه انگلیس و شرکت بریتیش پترولیوم برای وصول بدهی های گازی ایران انجام شده است.

    معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با اعلام اینکه در حال حاضر شرکت بریتیش پترولیوم انگلیس برای پرداخت بدهی‌های گازی ایران اعلام آمادکی کرده و مشکلی ندارد، تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایل طولانی شدن فرآیند وصول بدهی های گازی ایران بابت مشارکت در میدان گازی رهوم انگلیس، برخی از مشکلات بانکی بوده است.

    این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون مقدمات وصول این بدهی گازی از طریق بانک های خارجی انجام گرفته است، تاکید کرد: پیش بینی می شود به زودی این بدهی به حساب شرکت ملی نفت ایران واریز شود.

    زمانی نیا همچنین در خصوص حجم طلب گازی ایران از شرکت بریتیش پترولیوم انگلیس توضیح داد: طلب های گازی ایران رقم بزرگ و قابل توجهی نبوده و به چندصد میلیون دلار هم نمی رسد.

    معاون امور بین الملل وزیر نفت خاطرنشان کرد: تا چند هفته آینده  این بدهی به طور کامل تسویه می شود.

    در همین حال، علی کاردور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم اخیرا با بیان اینکه منابع مالی حاصل از مشارکت ایران در توسعه و بهره برداری میدان گازی رهوم به حساب شرکت ملی نفت واریز شده است، گفته بود که فعلا امکان برداشت منابع ارزی از حساب شرکت نفت وجود ندارد.

    بر اساس این، شرکت ملی نفت ایران و بریتیش پترولیوم انگلیس از سال 2005 میلادی در توسعه و بهره برداری میدان گازی رهوم یک مشارکت و سرمایه گذاری مشترک 656 میلیون دلاری را در آب های ساحلی اسکاتلند در دریای شمال انجام داده است.

    میدان گازی رهوم از ظرفیت تولید روزانه 190 میلیون فوت مکعب گاز برخوردار بوده که از سال 2010 میلادی با دستور دولت انگلیس و به بهانه تحریم ها تولید در این میدان گازی متوقف شد.

    در نهایت از سه سال گذشته تولید گاز از میدان گازی رهوم در دریای شمال از سر گرفته شد، اما به دلیل تحریم ها منابع مالی حاصل از مشارکت شرکت ملی نفت ایران در توسعه و بهره برداری این میدان گازی در دریای شمال در حسابی بلوکه شده است.

    مسئولان وزارت نفت به شرکت ملی نفت ایران پیش از لغو تحریم ها تاکید کرده بودند که با لغو تحریم ها و ورود به دوره پسابرجام، پول های بلوکه شده گازی ایران حاصل از مشارکت و بهره برداری در میدان رهوم رفع توقیف خواهد شد.

    برچسب ها