عصر خودرو

ایران امروز سه تفاهم نامه نفتی با شل و توتال امضا می‌کند

عصر بازار- شرکت ملی نفت ایران بعد از ظهر امروز سه تفاهم نامه برای انجام مطالعات و توسعه سه میدان نفتی و گازی با شرکت های توتال فرانسه و شل انگلیس امضا می کند.

ایران امروز سه تفاهم نامه نفتی با شل و توتال امضا می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، پس از امضای موافقتنامه اصولی توسعه فاز 11 پارس جنوبی با شرکت توتال فرانسه با عنوان رهبر کنسرسیوم، این شرکت فرانسوی امروز در ادامه فعالیت های نفتی خود در ایران دو تفاهم نامه نفتی دیگر با شرکت ملی نفت ایران امضا خواهد کرد.

    بر این اساس، بعد از ظهر امروز چهارشنبه 17 آذر ماه شرکت توتال و شرکت ملی نفت ایران تفاهم نامه ای به منظور انجام مطالعات و توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی امضا خواهند کرد.

    این تفاهم نامه در حالی بین دو طرف امضا می شود که حدود یک ماه قبل بیژن زنگنه وزیر نفت ایران و پاتریک پویان مدیرعامل شرکت توتال فرانسه در حاشیه برگزاری نشست فوق العاده اوپک در الجزیره به منظور چگونگی توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی گفت‌وگوهایی را انجام داده بودند.

    علاوه بر این، اسفند ماه سال گذشته هم یک قرارداد محرمانگی برای توسعه آزادگان جنوبی بین شرکت ملی نفت ایران و توتال امضا شده و مقرر شده بود در مدت زمان حدود 6 ماه این شرکت فرانسوی مطالعات خود را برای توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق انجام بدهد.

    بر اساس برآوردهای انجام گرفته پیش‌بینی می‌شود برای توسعه فاز دوم میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی و با هدف تولید روزانه حدود 300 تا 320 هزار بشکه نفت خام نزدیک به 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شود.

    هم اکنون حدود 50 هزار بشکه نفت از آزادگان جنوبی برداشت می‌شود که با تکمیل مراحل فاز اول توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق ظرفیت تولید نفت از این میدان تا پایان امسال از مرز 100 هزار بشکه در روز عبور خواهد کرد.

    توافق جدید ایران و توتال بر سر گازهای ترش «کیش»

    بر اساس این گزارش، علاوه بر میدان آزادگان جنوبی، امروز تفاهم نامه همکاری دیگری بین شرکت ملی نفت و توتال برای توسعه میدان گازی کیش به عنوان یکی از بزرگترین میادین تازه اکتشاف شده گازی ایران در خلیج فارس امضا خواهد شد.

    هم اکنون حفاری 12 حلقه چاه در میدان گازی کیش انجام شده و برنامه شرکت نفت برای توسعه این میدان مستقل گازی در خلیج فارس تولید روزانه معادل 5 میلیارد فوت مکعب گاز با اجرای سه مرحله توسعه‌ای است. میدان گازی کیش یکی از بزرگترین میادین گازی مستقل ایران در آب های خلیج فارس بوده که حجم ذخایر گاز طبیعی این میدان حدود 38 تا 40 تریلیون فوت مکعب برآورد شده است.

    «شل» جای چینی ها را در یادآوران می گیرد؟

    سومین تفاهم نامه همکاری بعد از ظهر امروز بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت شل انگلیس برای توسعه میدان مشترک نفتی یادآوران امضا خواهد شد. نکته قابل توجه در امضای این تفاهم‌نامه همکاری آن است که هم اکنون توسعه فاز اول میدان یادآوران به عنوان یکی از میادین مشترک نفتی ایران با عراق توسط شرکت ساینوپک چین انجام شده است و نکته عجیب‌تر آن است که مسئولان شرکت ملی نفت در حالی امروز تفاهم‌نامه توسعه فاز دوم میدان یادآوران را قرار است با شرکت شل انگلیس امضا کنند که بارها از عملکرد ساینوپک چین در توسعه فاز اول میدان اظهار رضایت کرده بودند.

    هدف از توسعه فاز اول میدان نفتی یادآوران تولید روزانه حدود 85 هزار بشکه نفت خام بوده که هم اکنون بالغ بر 115 هزار بشکه نفت و به عبارت دیگر 30 هزار بشکه بالاتر از ظرفیت تعیین شده برای توسعه فاز اول این میدان برداشت می شود.

    قرار است در صورت بهره برداری از فاز دوم میدان نفتی یادآوران روزانه حدود 180 هزار بشکه و با تکمیل فاز سوم این میدان مشترک روزانه حدود 300 هزار بشکه نفت خام برداشت شود.

    بیژن زنگنه وزیر نفت پیش تر تاکید کرده بود که ایران آمادگی دارد توسعه فازهای دوم میادین نفتی آزادگان شمالی و یادآوران را در قالب قراردادهای بیع متقابل به شرکت های چینی واگذار کند.

    برچسب ها