عصر خودرو

عرضه اولیه «ثپردیس» آغاز شد

قیمت پیشنهادی سهامدار عمده برای عرضه اولیه

عصر بازار: یک مقام مسئول در گروه سرمایه‌گذاری مسکن با اشاره به عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن پردیس گفت: ۱۰ درصد از کل سهام این شرکت طی امروز چهارشنبه در بازار دوم فرابورس برای نخستین بار عرضه و کشف قیمت خواهد شد.

قیمت پیشنهادی سهامدار عمده برای عرضه اولیه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، محمدمهدی نادری با اشاره به هدفگذاری گروه سرمایه‌گذاری مسکن برای عرضه اولیه سهام شرکت‌های تابعه خود در بازار سرمایه عنوان کرد: گروه سرمایه‌گذاری مسکن به عنوان بزرگ‌ترین انبوه‌ساز فعال در بازار سرمایه ایران در مجموع دارای 14 شرکت تابعه بوده که از میان این تعداد، 10 شرکت در حوزه ساختمان‌سازی به طور عملیاتی فعالیت می‌کنند.

    مدیرمالی گروه سرمایه‌گذاری مسکن پردیس افزود: از جمله شرکت‌های فعال ساختمانی این گروه می‌توان به شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب، سرمایه‌گذاری مسکن شمال، سرمایه‌گذاری مسکن تهران، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس، سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود اشاره کرد در عین حال سرمایه‌گذاری مسکن الوند که در شهر اراک فعالیت می‌کند و یا سرمایه‌گذاری مسکن غرب در شهرهای همدان و کرمانشاه و همچنین سرمایه‌گذاری مسکن جنوب که شهرهای اهواز و اطراف آن را پوشش می‌دهد.

    وی ادامه داد: علاوه بر این 10 شرکت ساختمانی 4 شرکت فرعی نیز به عنوان زنجیره ارزش در حوزه خدمات مهندسین مشاور طراحی، بازرگانی مسکن برای خرید، پارس مسکن سامان و پویانوین که فرآیند حسابرسی فعالیت‌های شرکت‌های تابعه گروه سرمایه‌گذاری مسکن را بر عهده دارد.

    این مقام مسئول ورود شرکت‌های تابعه گروه سرمایه‌گذاری مسکن در بازار سهام را در راستای افزایش شفافیت و انضباط مالی عنوان کرد و افزود: پس از ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن تهران، سرمایه‌گذاری مسکن شمال، سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب و سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود برای سال جاری نیز برنامه عرضه اولیه و کشف قیمت سهام سرمایه‌گذاری مسکن پردیس در دستور کار گروه سرمایه‌گذاری مسکن بوده و در سال آینده نیز شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب در بازار سرمایه وارد خواهد شد.

    نادری از پذیرش سهام شرکت گروه سرمایه‌گذاری پردیس در ماه‌های گذشته برای ورود به بازار فرابورس سخن گفت و افزود: بر اساس برنامه بودجه برآوردی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن امروز امروز چهارشنبه  10 درصد از کل سهام "ثپردیس" در بازار دوم فرابورس عرضه و کشف قیمت خواهد شد. این میزان عرضه سهام در این نماد در حالی است که پس از کشف قیمت عرضه دیگری از سوی سهامدار عمده صورت نخواهد گرفت.

    مدیرمالی گروه سرمایه‌گذاری مسکن پردیس در ادامه با برشمردن ویژگی‌های بنیادی این شرکت عنوان کرد: سرمایه‌گذاری مسکن پردیس از موقعیت منحصر به فردی در مجموعه شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری مسکن (متعلقه به بانک مسکن) از لحاظ سودآوری در سال مالی 94 برخوردار بوده و توانسته در پایان این دوره مالی مبلغ 31 میلیارد تومان سود خالص محقق سازد در عین حال برای سال مالی ،95 "ثپردیس" مبلغ 40 میلیارد تومان سود خالص پیش‌بینی شده و برای سال مالی 96 و 97 خود نیز به ترتیب مبلغ 52 میلیارد تومان و 70 میلیارد تومان سود خالص برآورد کرده است.

    به گفته نادری حاشیه سود عملیاتی "ثپردیس" بالغ بر 43 درصد بوده و از سرمایه‌ای 30 میلیارد تومانی برخوردار است.

    وی با شمردن برخی از پروژه‌های ساختمانی در دست احداث گروه سرمایه‌گذاری مسکن پردیس گفت:‌ از جمله پروژه‌های در دست احداث این شرکت می‌توان به طرح 65 واحدی تجاری در فلکه دوم تهرانپارس، پروژه 42 واحدی تجاری ـ اداری عتیق در میدان ولیعصر، پروژه مسکونی ـ تجاری دهکده المپیک در جوار پارک  چیتگر، پروژه 206 واحدی تجاری ـ اداری ترنج در شاهین شمالی اشاره کرد. همچنین این شرکت در شهر رویان مازنداران از زمین ارزنده‌ای برخوردار بوده که بنا دارد با همکاری شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان پس از راه‌اندازی صندوق زمین ساختمان در مهر ماه امسال اقدام به ساخت مجتمع 124 واحدی به صورت 63 واحد ویلایی، 61 واحد مسکونی و 2 واحد تجاری نماید در عین حال با برخورداری از قطعه زمین مناسب در کلارآباد مازندران اقدام به ساخت شهرک ویلایی ارزنده‌ای نماید.

    وی افزود: این شرکت علاوه بر تمرکز بر فعالیت‌های ساختمانی شهر پردیس به دلیل برخورداری از گرید یک ابنیه و ساختمان در معماری و شهرسازی در حوزه‌های دیگر سرمایه‌گذاری از جمله خدمات پیمانکاری شامل ساخت دریاچه  چیتگر، انتقال آب از سد لتیان به پردیس، ساخت بیمارستان و خط راه‌آهن و دیگر فعالیت‌های متنوع ساختمانی و شهرسازی حضور و فعالیت دارند. همچنین از یک شرکت فرعی به نام شرکت توسعه مسکن مهر نوین با سرمایه مناسب برخوردار می‌باشد.

    نادری با بیان اینکه "ثپردیس" در سال مالی 94، با تحقق سود خالص 31 میلیارد تومانی بنا دارد مبلغ 100 تومان به ازای هر سهم در مجمع عادی‌ سالیانه سهامداران تقسیم کند، عنوان کرد: با توجه به تقسیم حدود 80 درصدی سود نقدی در این سهم، سهامدار آن پس از گذشت دو ماه می‌تواند شاهد دریافت سود خود باشد.

    این مقام مسئول از برنامه افزایش سرمایه 166 درصدی "ثپردیس"خبر داد و گفت: طی سال مالی 95، سرمایه این شرکت از مبلغ 30 میلیارد تومان به مبلغ 80 میلیارد تومان از محل آورده نقدی و مطالبات حال‌شده سهامداران افزایش خواهد یافت.با توجه به برنامه تقسیم 80 درصدی سود نقدی می‌توان گفت هر سهامداری که در برنامه افزایش سرمایه این شرکت، شرکت کند می‌تواند پس از گذشت دو سال به اصل سرمایه خود دست یابد.

    نادری با ارزیابی ارزش ذاتی این سهم گفت: با توجه به نسبت قیمت بر درآمدی 6.16 مرتبه‌ای گروه ساختمانی‌های بورس و متوسط پی بر ای 4.66 مرتبه‌ای شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری مسکن می‌توان انتظار داشت که با جذب 20 میلیارد تومان نقدینگی از سوی این سهم در روز عرضه اولیه نسبت P/E هر سهم "ثپردیس" در محدوده 4 مرتبه‌ای کشف قیمت شود.

    وی بهره‌برداری از پروژه‌های تجاری یاقوت در شهر پردیس و مسکونی ـ تجاری المپیک را اصلی‌ترین پروژه‌های در دست بهره‌برداری این شرکت اعلام کرد و گفت: گروه سرمایه‌گذاری مسکن پردیس برای حل معضل رکود حاکم بر حوزه ساختمان همواره تلاش می‌کند تا از طریق فرآیند پیش فروش و یا ساخت و ساز امانی ریسک عدم فروش پروژه‌های خود را به پیمانکاران منتقل کند این در حالی است که با توجه به فرآیند 24 تا 30 ماهه فروش در صنعت ساختمان، وصول حساب‌های اعتباری شرکت به لحاظ فرآیند پیش‌فروش برای نقد شدن تا دو سال طول می‌کشد.

    وی عنوان کرد: مجموع حساب‌های دریافتنی "ثپردیس" مبلغ 48 میلیارد تومان و جمع دارایی‌های این شرکت مبلغ 223 میلیارد تومان است در حالی که موجودی نقدی به رقم 1500 میلیارد تومان برای خود تخصیص داده است.

    مدیرمالی گروه سرمایه‌گذاری مسکن عنوان کرد: فرآیند پیش‌فروش ساخت و سازها در این شرکت به‌ گونه‌ای است که به محض پیشرفت 20 درصدی پروژه اقدام به پیش‌فروش و تأمین مالی برای احداث و اجرای دیگر طرح‌های شرکت صورت می‌گیرد با توجه به ارزش خالص دارایی‌های ارزنده این شرکت و دارایی‌های قابل ملاحظه آن به نظر می‌رسد این شرکت از جایگاه منحصر به فردی در بازار سهام برخوردار شده و بتواند جایگاه پیش‌روترین سهم بازار را به خود اختصاص دهد.

    برچسب ها