عصر خودرو

رییس سازمان بورس در اجلاس مالی دبی مطرح کرد؛

تمهیدات بورس برای سرمایه گذاری خارجی

عصر بازار: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، به دعوت گروه ردمانی به‌عنوان سخنران اصلی روز یکشنبه در اجلاس اخبار مالی اسلامی(Islamic Finance news / IFN) راهی دبی شد.

تمهیدات بورس برای سرمایه گذاری خارجی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، در این سفر دکتر فطانت با وزیر اقتصاد اندونزی دیدار و نظرات اقتصادی خود را بیان و مسیر را برای همکاری­ های بیشتر هموار کرد.

    وی در سخنرانی خود در اجلاس اخبار مالی اسلامی، از دیپلماسی مناسب و مقاصد موجه ایران در مذاکرات هسته­ ای با کشورهای غربی قدردانی کرد و این توافق را برد-برد خواند که بر مبنای احترام متقابل و اشتیاق برای صلح است.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان داشت: توافق هسته­ ای ایران راه را برای ارتباط و مراودات گسترده ایران با کشورهای دیگر بازخواهد کرد و در آینده نزدیک، اجراشدن جزئیات توافق این مسئله را تسریع خواهد کرد.

    دکتر فطانت در ادامه به مسئله سفرهای مکرر مقامات کشورهای مختلف از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلستان، سوئیس، اسپانیا، اتریش، ژاپن اشاره و تضمین کرد که سازمان بورس تمامی تلاش خود را به کار گرفته است تا فرایند سفر هیئت ­های اعزامی از کشورهای دیگر را برای آمدن به ایران و مراوده با بخش­های مختلف اقتصادی تسهیل کند.

    وی تصریح کرد: جمعیت حدود 80 میلیونی ایران که دوسوم آن زیر 30 سال و 25 درصد آن­ها تحصیلات عالیه دارند، در کنار موقعیت جغرافیایی و سیاسی ایران با منابع نفت و گاز و معادن طبیعی بسیار ازجمله دلایلی اشتیاق سرمایه­گذاران خارجی برای ورود به بازارهای ایران است.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین به مقالات و تحلیل­ های بسیاری که از منابع مختلف در مورد ایران ارائه‌شده است مانند مقاله گلدمن ساکس اشاره کرد که ایران توانایی قرارگیری بین 12 کشور برتر از لحاظ اقتصادی را در چند سال آینده دارد.

    وی ابراز داشت: در زمان تحریم ­های اقتصادی ایران توانست با استفاده از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و به­ کارگیری اقتصاد مقاومتی مبنی بر اتکا به توانمندی­ های داخلی و کاهش وابستگی به درآمد­های نفتی از سد تحریم­ ها عبور کند.

    سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار به تطابق کامل بازارهای مالی ایران با قوانین اسلامی اشاره کرد و افزود: تمامی ابزارها و نهادها باید توسط کمیته فقهی سازمان مورد تأیید قرار گیرد.

    وی کل اوراق اسلامی منتشرشده در ایران را 34 میلیارد دلار اعلام کرد و آمارهایی از بازارهای ایران نیز به حاضرین ارایه داد. از جمله اینکه 380 شرکت لیست شده بورسی (318 بورس تهران، 62 فرابورس به‌جز بازار پایه فرابورس) در 41 صنعت مختلف دارای ارزش بازار 104 میلیارد دلاری هستند. همچنین در مورد نهادهای مالی اشاره به 108 کارگزاری، بیش از 120 صندوق مختلف فعال و 9 تأمین سرمایه داخلی شد.

    دکتر فطانت در ادامه سخنان خود در مورد سرمایه­ گذاری خارجی بر قانون «تشویق و حمایت از سرمایه‌گذار خارجی» و «آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس و بازارهای خارج از بورس» تأکید و خاطرنشان کرد: یکی از موارد اصلی تلاش سازمان بورس برای راه ­اندازی و به‌کارگیری شرکت­ های رتبه­ بندی است که یکی از خواسته­ های اصلی سرمایه ­گذاران خارجی است.

    وی از دیگر اقدامات در دست اجرا را راه­ اندازی بورس ارز در آینده نزدیک دانست و حضار این اجلاس بین المللی را به اجلاس بین­ المللی سرمایه ­گذاری خارجی که قرار است اوایل سال جدید میلادی به‌منظور بازگشایی رسمی بازار سرمایه برای خارجیان برگزار شود، دعوت کرد.

    بر اساس این گزارش، هدف این اجلاس تبادل‌نظر بین اهالی بازار سرمایه و بحث در مورد آخرین نوآوری­ها در زمینه معاملات و عرضه انواع اوراق بهادار اسلامی بوده است. بسیاری از صاحب­نظران از کشورهای مختلف گرد هم آمدند تا به بررسی تأمین مالی اسلامی، تحلیل مشخصه ­های اصلی معاملات بازارهای جهانی و شناسایی معاملات موفق اسلامی در بازارهای بدهی جهانی بپردازند.

    اهمیت چنین اجلاسی نشأت‌گرفته از این واقعیت است که صنعت مالی اسلامی به‌سرعت در حال گسترش بوده و ابزارهای اسلامی منتشرشده تا قبل از سال 2010 ارزشی کمتر از 15 میلیارد دلار داشتند ولی در سال 2014 این رقم به بیش از 20 میلیارد دلار رسیده است. از طرف دیگر ارزش اوراق صکوک منتشرشده در 10 سال گذشته به‌طور میانگین هرسال 33 درصد در سطح جهانی افزایش داشته است.

    از این حیث طراحی ابزارهای منطبق با موازین شرعی حتی در بسیاری از کشورهای غیرمسلمان نیز حائز اهمیت شده است. انگلستان، آفریقای جنوبی و هنگ‌کنگ جزء کشورهای با بازار سرمایه پیشرفته هستند که به‌شدت در زمینه بازار بدهی اسلامی فعال هستند.

    برچسب ها