عصر خودرو

روسیه و اوپک برای فرمول کاهش تولید نفت توافق کردند

عصر بازار- روسیه و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در مورد فرمول کاهش تولید نفت به توافق رسیدند.

روسیه و اوپک برای فرمول کاهش تولید نفت توافق کردند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  ایرنا، وزیر نفت ونزوئلا از توافق روسیه و اوپک در مورد فرمول کاهش تولید نفت خبر داد که باید در طول شش ماه اول سال 2017 برای ایجاد ثبات در بازارهای جهانی نفت اجرا شود.
    الوخیو دل پینو وزیر نفت ونزوئلا روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرگزاری ایتارتاس ضمن اعلام این مطلب گفت: با طرف روسی در مورد فرمول قابل قبولی به توافق رسیدیم که بر اساس آن تولید نفت در شش ماه آینده کاهش می یابد.

    وی افزود: انتظار داریم سند کاهش تولید نفت با کشورهای غیراوپکی در نشست 10 دسامبر (شنبه آینده) امضا شود.

    وزیر انرژی ونزوئلا خاطرنشان کرد که پس از امضای این سند، کمیته کنترل کاهش تولید نیز تشکیل خواهد شد.

    اعضای اوپک هفته گذشته در یکصد و هفتاد و یکمین نشست این سازمان برای نخستین بار از سال 2008 بر سر کاهش تولید نفت خام به اجماع رسیدند و توانستند توافق اولیه الجزایر را اجرایی کنند.

    بر اساس توافق مقدماتی (28 سپتامبر، هفتم مهرماه) الجزیره، قرار بود سطح تولید اوپک به 32 میلیون و 500 هزار تا 33 میلیون بشکه در روز محدود شود.

    اعضای اوپک پذیرفتند به مدت شش ماه از اول سال 2017 روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه از سطح تولید خود بکاهند و مجموع سقف را به 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند و این منوط به همکاری کشورهای غیرعضو اوپک و کاستن روزانه 600 هزار بشکه نفت از تولیدشان است.

    در همین حال، آلکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه آمادگی این کشور را برای همراهی با تصمیم سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید تا روزانه 300 هزار بشکه اعلام کرد.

    ونزوئلا از کشورهای تولیدکننده عمده نفت است که اقتصاد آن در سال های اخیر بر اثر کاهش شدید بهای نفت آسیب دیده است و به همین دلیل کاراکاس برای افزایش بهای نفت از راه کاهش تولید آن تلاش کرد.

    براساس آمارهای موجود، روسیه ماه اکتبر (ماه گذشته میلادی) با افزایش فعالیت و تولید روزانه 11 میلیون و 200 هزار بشکه نفت، در جایگاه بزرگ ترین تولید کننده جهان و بالاتر از عربستان و آمریکا قرار گرفت.

    برچسب ها