عصر خودرو

معاون بورس اوراق بهادار تهران در گفتگوی ویژه خبری:

از بانک مرکزی انتظار داریم

لغو پذیرش، آخرین گزینه است

عصر بازار- معاون بورس اوراق بهادار تهران، از اعمال رویه های شفاف سازی و استاندارد های گزارش گری بین المللی برای شرکت هایی که بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه دارند و شرکت های فعال در حوزه های بانکی و بیمه در سال جاری خبر داد.

از بانک مرکزی انتظار داریم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، سید روح الله حسینی مقدم که شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری حاضر شده بود، به اهمیت نقد شوندگی سهام بورس اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی تصمیم گرفته است برای انضباط بخشی به وضعیت گزارشگری شرکت ها از رویه های معمول جهان استفاده کند و طبیعتا بازار سرمایه هم باید منضبط باشد.

    حسینی مقدم در عین حال  افزود: این رویه بانک مرکزی ممکن است برخی از شرکت ها را از سود به زیان برساند.

    معاون بورس اوراق بهادار تهران اظهار داشت: درست است که بانک مرکزی وظیفه ذاتی خود را انجام داده اما بحث ما بر روی نحوه و زمان آن است؛ ضمن اینکه از بانک مرکزی انتظار داریم  منافع همه ذینفعان را در نظر بگیرد.

    حسینی مقدم با ابراز خشنودی از اینکه بانک مرکزی حساسیت های بازار سرمایه را درک کرده است، گفت: اگر قرار است صورت های مالی شفاف شود باید زودتر انجام شود.

    وی افزود: اگر نمادی در بورس شفاف نباشد تصمیم گیری مشکل می شود و در این صورت یا باید شرکت متوقف یا معلق باشد و یا لغو پذیرش شود.

    حسینی مقدم با اشاره به اینکه حدود 55 شرکت از فهرست بورس تهران لغو پذیرش شدند، گفت: لغو پذیرش، آخرین گزینه است و با توجه به بازخوردی که از بازار گرفتیم این راه را نمی توانیم پیش ببریم و راهی که داریم این است که شرکت ها را متوقف نگاه داریم تا گزارش ها شفاف و دقیق شود و بر اساس آن نماد ها باز شود.

    وی درباره شرکت کنتورسازی گفت: اتهاماتی که برحسابرس وارد است هنوز ثابت نشده و باید پیگیری شود و اتهاماتی متوجه شرکت هم هست که باید پیگیری شود.

    حسینی مقدم افزود: سازمان بورس حسابرس مورد نظر را از فهرست حسابرسان معتمد سازمان حذف کرد.

    وی ادامه داد: رویه فعلی در سازمان بورس این است که جرایم و اسامی مدیران متخلف را اعلام نمی کنیم و شاید بهتر است این رویه تغییر و شورای عالی بورس باید در این زمینه تصمیم گیری کند. 


    می خواهیم درآمد بانک ها واقعی باشد

    مدیرکل نظارت بر بانک های بانک مرکزی هم در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: بانک هایی که صورت مالی خود را بر اساس صورت های مالی مورد درخواست بانک مرکزی ارائه و مجامع خود را تقریباً در همان مواعد مقرر قانونی برگزار کردند، نماد آن ها در بازار بورس، باز است.

    عباس کمره ای افزود: بانک مرکزی فقط وظایف قانونی خود را انجام داده و در بسته شدن نماد بانک ها در بورس مقصر نبوده است.

    وی با تاکید بر اینکه اقدامات بانک مرکزی موجب بسته شدن نمادهای بانکی نشده است، افزود: در سه سال گذشته بحث شفافیت را در راستای قانون برنامه پنجم توسعه و قانون پولی و بانک مطرح و صورت های مالی جدید را هم از بهمن پارسال به بانک ها ابلاغ کردیم و هماهنگی های لازم هم شده بنابراین مشخص بود مبنای گزارش دهی بانک ها به چه صورت است.

    کمره ای ادامه داد: تعدادی از بانک ها صورت های مالی خود را در مرحله اول به شکل دیگری ارائه کرده بودند اما پس از رایزنی که با سازمان حسابرسی انجام شد، صورت های مالی آن ها هم به شکل مورد نظر بانک مرکزی تهیه شد.

    وی گفت: بانک مرکزی به استناد گزارش سازمان حسابرسی و با توجه به مکاتبات برخی بانک ها درباره کیفیت سود و ذخایر و وظایف ذاتی بانک مرکزی از جمله حفظ حقوق سهامداران و سپرده گذاران ، برگزاری مجمع بانک ها را مجاز دانست.

    مدیرکل نظارت بر بانک های بانک مرکزی با اشاره به اینکه استانداردهای جدید موجب زیان نشده است،گفت: استانداردها همان استانداردها هستند اما می خواهیم درآمد بانک ها واقعی باشد و باید دستور العمل مربوط به دارایی ها کاملاً رعایت شود.

    برچسب ها