عصر خودرو

رئیس کل سازمان خصوصی سازی:

قادر به واگذاری کامل سهام به بخش خصوصی واقعی نیستیم

عصر بازار: رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: این سازمان به تنهایی قادر به واگذاری کامل سهام به بخش خصوصی واقعی نخواهد بود و رسیدن به نقطه مطلوب در واگذاریها در گرو همراهی و همکاری سایر ارگانها و سازمانهاست.

قادر به واگذاری کامل سهام به بخش خصوصی واقعی نیستیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، پوری حسینی گفت: خصوصی سازی در ایران پس از پایان جنگ در قالب برنامه های اول، دوم و سوم توسعه اجرا و در نهایت به تغییر اساسنامه و نام سازمان مالی گسترش و نوسازی صنایع ایران به سازمان خصوصی سازی در سال 80 منجر شد و از آن سال تاکنون فرآیند خصوصی سازی در کشور با قانون مشخصی انجام شده است.
    رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: اصل 44 قانون اساسی در ابتدا به شکل سیاستهای کلی اصل 44 با ابلاغ بندهای الف، ب، د و ح در سال 84 و یک سال بعد با ابلاغ بند ج این سیاستها شکل اجرایی به خود گرفت.
    وی با اشاره به این که از زمان ابلاغ بند ج اصل 44 تاکنون 9 سال می گذرد گفت: در برخی موارد آسیب ها و شکستهایی در اجرای خصوصی سازی در کشور بوده است که یکی از آنها، آزادسازی و رقابتی کردن فعالیتها است که بازارها به سمت رقابتی شدن پیش نرفتند و با این اتفاق نم یتوانیم ادعا کنیم که خصوص یاسزی در کشور به صورت کامل اجرا شده است.
    پوری حسینی با اشاره به این که وظیفه دولت توانمندسازی بخش خصوصی است گفت: بخش خصوصی در این سالها همگام با واگذاریها رشد نکرده است تا بتوانیم با توانمندی انجام شده واگذاریهای بزرگ را به نتیجه برسانیم.
    وی در خصوص حضور سرمایه گذاران خارجی در واگذاریها نیز گفت: اولین خواسته سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در اقتصاد کشور، انتقال رسمی پول از طریق بانکها است که این امکان به واسطه تحریم ها عملی نیست و بنابراین نمی توان انتظار حضور سرمایه گذران خارجی در واگذاریها را داشت.
    رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: رددیون دولت به طلبکاران نیز یکی دیگر از آفتهای خصوصی سازی در دولتهای گذشته است که سازمان خصوصی سازی بر اساس آن موظف به واگذاری سهام به صوت مستقیم بابت رددیون به سازمانها و ارگانهای دیگر شد که می توان از آن به عنوان یکی از آسیب های جدی در فرایند واگذاریها به ویژه در دو سال پایانی دولت دهم یاد کرد.
    وی همچنین از مقاومتهای شدید در بدنه دولت های مختلف در مقابل واگذاریها به عنوان یکی از آسیب های دائمی خصوص سازی یاد کرد و افزود: برخی مدیران دولتی دوست ندارند منافع خود را در دستگاها از دست دهند، بنابراین در مقابل واگذاریها مقاومتهایی از خود نشان می دند.
    پوری حسینی ادامه داد: برخلاف تصوری که عنوان می کند واگذارهای این سازمان با شکست مواجه شده است باید گفت در یک سال گذشته از 9 دستگاه و سازمان بی طرف دعوت کردیم که وضعیت 54 شرکت دولتی را سه سال قبل و سه سال بعد از واگذاری مورد بررسی قرار دهند که نتیجه این بررسی نشان می دهد افزایش بهره وری و اشتغال در آنها اتفاق افتاده است.
    وی گفت: سازمان خصوصی سازی به تنهایی قادر به واگذاری کامل سهام به بخش خصوصی واقعی نخواهد بود و رسیدن به نقطه مطلوب در واگذاریها در گرو همراهی و همکاری سایر ارگانها و سازمانهاست.

    برچسب ها