عصر خودرو

ارض‌اقدس:

نرخ دلار در روزهای آینده متعادل می‌شود

عصر بازار- رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه نرخ دلار چهار درصد نسبت به نرخ اعلام شده در بودجه افزایش یافته است، اظهار امیدواری کرد با تصمیمات و تدابیر دولت، در روزهای آینده نرخ ارز متعادل شود تا وضعیت اقتصادی پیش‌بینی‌پذیر و سرمایه‌گذاری مقدور شود و فعالان اقتصادی بتوانند آینده میان‌مدت خود را برنامه‌ریزی کنند.

نرخ دلار در روزهای آینده متعادل می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محسن بهرامی ارض‌اقدس گفت: موضوعات و مباحثی مانند توسعه صادرات غیر نفتی، تامین مواد اولیه واسطه‌ای و تجهیزات برای کارخانه‌های تولیدی در داخل، رقابت پذیر کردن کالاهای ایرانی در بازارهای هدف، قاچاق پذیر شدن برخی از کالاهای مصرفی در نرخ‌های پایین دلار، تقویت پول ملی و حمایت از ارزش پول ملی، توان دولت درتامین نیازهای ارزی کشور، از جمله مواردی است که به نرخ ارز وابستگی دارند و طبیعتا هر گونه تغییر و تحولی در نرخ ارز می‌تواند این شاخص‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. 

    رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران ادامه داد:‌ زمانی که نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند ممکن است واردات بسیاری از کالاها مقرون به صرفه نباشد و خیلی از کالاها در شرایطی که نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند بتوانند در بازارهای خارجی با نرخ‌های بالاتر به فروش برسند و با کالاهای مشابه خارجی رقابت کنند.  

    آثار روانی افزایش نرخ ارز در برخی بازارها

    بهرامی ارض اقدس با اشاره به برخی عوامل روانی که بر نرخ ارز تاثیرگذار هستند، عنوان کرد: از سوی دیگر نرخ ارز از یک حساسیت عمومی برخوردار است که صرف نظر از عوامل بنیادی که نرخ ارز را تعیین می‌کند، می‌تواند آثار روانی هم بر نرخ ارز داشته باشد، با وجود آنکه عمده محصولات ارتباطی به نرخ ارز ندارند اما بالا رفتن و پایین آمدن نرخ ارز می‌تواند حتی می‌تواند در شاخص اجاره بها و شاخص نرخ مسکن تاثیر بگذارد؛ هر چند تاثیر آن متفاوت است.

    وی ادامه داد: وقتی نرخ ارز افزایش پیدا کرد بلافاصله برخی از کالاهای خارجی از جمله گوشی تلفن همراه تحت تاثیر این افزایش نرخ قرار گرفت و برخی از کالاها هم با تاخیر از این افزایش تاثیر می پذیرند، لذا نرخ ارز موضوع ساده‌ای نیست که بتوان به راحتی در مورد آن تصمیم گرفت اگر چه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

    رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران درباره دلایل روند افزایشی نرخ دلار گفت: آنچه که در چند روز اخیر اتفاق افتاده است ارتباطی باعوامل بنیادی تاثیرگذاربر نرخ ارز نداشته است و اتفاق خاصی نیفتاده است که نتیجه آن افزایش حدود 10 تا 12 درصدی نرخ ارز در چند روز باشد.

    بهرامی ارض اقدس اضافه کرد: تعطیلات روزهای اخیر امکان مداخله دولت و بانک را در تنظیم بازار ارز به حداقل رسانده بود که این عامل در افزایش نرخ ارز تاثیر گذار بود، همچنین بخشی دیگر تحت تاثیرانتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا و تهدیداتی که نسبت به برجام مطرح شد از جمله عوامل غیر بنیادی و غیر علمی بوده که در افزایش نرخ ارز تاثیرگذار بوده است.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره یکسان سازی نرخ ارز گفت: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان چند نرخی بودن ارز مفسده آمیز است و کسانی که به نرخ‌های‌ پایین‌تر و دولتی دسترسی دارند به شکل مستقیم و یا غیرمستقیم رانتی نصیب شان می‌شود که باعث می‌شود رقابت پذیری برای عموم فعالان اقتصادی سخت شود و در این زمینه برنامه دولت تک نرخی کردن ارز است تا این بساط سودجویی‌ها، ویژه خواری‌ها و رانت‌جویی‌ها برداشته شود.

    رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: همان طور که رئیس کل بانک مرکزی اشاره کردند با مطمئنا با مداخله موثر بانک مرکزی این نرخ ها تعدیل می‌شود و به نظر می‌رسد این اتفاق به زودی خواهد افتاد و نرخ‌ها روال عادی پیدا خواهد کرد.

    وی اضافه کرد: دولت در لایحه تقدیمی بودجه به مجلس نرخ دلار را 3300 تومان تعیین کرده است یعنی حدود چهار درصد نرخ دلار نسبت به آنچه در بودجه سال گذشته برای دلار تعیین شده بود افزایش پیدا کرده است، یعنی دولت به تکلیف قانونی خودش مبنی بر اینکه نرخ ارز باید هر ساله به اندازه تفاضل تورم داخلی و تورم خارجی افزایش پیدا کند عمل کرده است و می‌توان گفت امسال این اتفاق افتاده است و این موضوع صرف نظر از تصمیمی است که دولت بخواهد تا پایان امسال یا اوایل سال آینده در مورد تک نرخی شدن ارز تصمیم بگیرد.

    بهرامی ارض اقدس اظهار امیدواری کرد که با مجموعه تدابیری که از سوی دولت اتخاذ می‌شود و با در نظر گرفتن جوانب مختلف برای اقتصاد ملی، به زودی نرخ ارز به ثبات برسد تا وضعیت اقتصادی پیش‌بینی پذیر و سرمایه‌گذاری ممکن و مقدور شود تا در نتیجه فعالان اقتصادی بتوانند آینده میان مدت خود را پیش‌بینی کنند.

    برچسب ها