عصر خودرو

وابستگی بودجه به نفت افزایش یافت

عصر بازار- بررسی نسبت درآمدهای غیر نفتی به منابع عمومی بودجه در ۱۰ سال گذشته و مقایسه آن با لایحه بودجه سال ۹۶، نشان می دهد وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی افزایش یافته است.

وابستگی بودجه به نفت افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، وزارت اقتصاد  وضعیت عملکرد شاخصهای مالی خزانه داری را طی سالهای 84 تا 95 را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش متوسط درآمدهای غیر نفتی به کل منابع عمومی بودجه طی سالهای 84 تا 87 عدد 39 درصد، برای سالهای 88تا 91 عدد54 درصد و همچنین برای سالهای 92 تا 94، 63 درصد بوده است. در شش ماه نخست سال 95، نسبت درآمدهای غیر نفتی به منابع عمومی بودجه 73 درصد می باشد. گفتنی است در بودجه 96 درآمدهای غیر نفتی رقم 159 هزار میلیارد تومان و همچنین منابع عمومی بودجه 319 هزار میلیارد تومان است. به این ترتیب در سال آینده نسبت درآمدهای غیر نفتی به منابع عمومی بودجه 49 درصد خواهد بود و این موضوع نشان می دهد در مقایسه با روند مثبت در پیش گرفته شده در سالهای گذشته سهم درآمدهای غیر نفتی در بودجه کاهش یافته است، در واقع با مقایسه روند سالهای 84 تا 95 وابستگی بودجه در سال 96 به درامدهای نفتی افزایش یافته است.

    به اعتقاد کارشناسان بودجه 96، نفتی تر شده است و این افزایش وابستگی به درآمدهای نفتی متناسب با سیاستهای اقتصاد مقاومتی نیست. بر اساس پیش بینی ها انتظار میرفت وابستگی به درامدهای نفتی در بودجه سالیانه ده در صد کاهش یابد ولی با مقایسه شاخصها و نسبتهای مختلف اقتصادی این موضوع در بودجه 96 رعایات نشده است.

    از طرفی تاکید روی درامد نفتی 110 هزار میلیارد تومانی در بودجه 96، به ازای هر بشکه 50 دلار، موضوعی  است که احتمال تحقق آن زیاد نیست. در روزهای اخیر با تثبیت توافق کشورهای عضو اپک برای کاهش تولید نفت،  دکل های نفتی در امریکا به شکل فزاینده‌ای افزایش یافته است. تعداد دکلهای حفاری نفت در آمریکا به عنوان تولید کننده نفت ارزان قیمت شل  این هفته به عدد 477 دکل رسید. طی 5 ماه اخیر تعداد دکلهای حفاری نفت 120 عدد افزایش داشته است که در صورت رشد قیمت نفت، شاهد رشد تولید نفت خواهیم بود.

    برچسب ها