عصر خودرو

بلومبرگ:

درد اقتصادی ناشی از نفت ارزان برای عربستان قابل تحمل نبود

عصر بازار- برای درک اینکه چرا عربستان سیاست نفتی خود را تغییر داد و تصمیم به کاهش تولید با محوریت اوپک گرفت، باید نگاهی به ۲ چالش مهم سیاستگذاری ریاض یعنی ضرورت مقابله فوری با کسری بودجه و برنامه این کشور برای فروش سهام شرکت آرامکو بیاندازیم.

درد اقتصادی ناشی از نفت ارزان برای عربستان قابل تحمل نبود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، برای درک اینکه چرا عربستان سیاست نفتی خود را تغییر داد و تصمیم به کاهش تولید با محوریت اوپک گرفت، باید نگاهی به 2 چالش مهم سیاستگذاری ریاض یعنی ضرورت مقابله فوری با کسری بودجه و برنامه این کشور برای فروش سهام شرکت آرامکو بیاندازیم.

    2 سال پس از آنکه بزرگترین صادر کننده نفت جهان از تصمیم به اتخاذ سیاست تولید بی رویه نفت برای از میدان به در کردن تولید کنندگان پر هزینه گرفت، وزیر انرژی این کشور اکنون قول داده که بار عمده مهار مازاد عرضه جهانی نفت را به دوش بکشد. واکنش بازار به این وعده سعودی نشان می دهد که سعودی ها توانسته اند با دادن وعده کاهش تنها 4.7 درصدی تولید، 18 درصد افزایش قیمت نفت را به دست آورند.

    ظاهرا درد حاصل از نفت زیر 50 دلار برای بزرگترین اقتصاد جهان عرب قابل تحمل نبوده است. عربستان که با کسری بودجه شدیدی مواجه شده، ناچار به کاهش هزینه ها و مصرف بیش از یک چهارم ذخایر ارزی خارجی خود در طی 2 سال گذشته شده است. روند ادامه دار افت قیمت نفت همچنین طرح اصلاحات اقتصادی محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان را که قصد خصوصی سازی شرکت آرامکو را دارد نیز تهدید می کند.

    آپوستولوس بانتیس، تحلیلگر کومرز بانک در این باره گفت: «حتی نفت بشکه ای 60 دلار هم برای حل تمام مشکلات مالی عربستان کافی نیست... مسئله اقتصاد عربستان بیشتر اعتماد سازی است. اگر نفت درقیمت های بالاتر تثبیت شود، اطمینان بیشتری ایجاد خواهد شد و پایه قوی تری برای عرضه سهام شرکت آرامکو فراهم خواهد ساخت.»

    رابین میلز، مدیر موسسه قمر انرژی در دوبی گفت: «برای سعودی ها، قیمت نفت در سطح فعلی یا اندکی بالاتر از این یک موفقیت است.»

    بانتیس افزود، توافق اخیر اوپک آسیب های مالی وارد شده به عربستان در طی 3 سال اخیر به دلیل افت قیمت ها را جبران نخواهد کرد. برای سعودی ها این توافق به اندازه کافی بزرگ نیست که بتواند وضعیت را به حال سابق برگرداند.

    ادوارد بل، تحلیلگر بناک ان بی دی امارات گفت، قیمت نفت برای سعودی ها «هنوز پایین تر از سطح سر به سر است.» بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول، قیمت سر به سر هر بشکه نفت برای عربستان امسال به 79 دلار و 70 سنت خواهد رسید که فاصله زیادی با سطح فعلی قیمت ها دارد.

    برچسب ها