عصر خودرو

منفعت صادرکنندگان سنگ‌آهن از افزایش نرخ دلار موقت است

عصر بازار- با وجود ایجاد موج جهشی نرخ دلار در بازار ارز، رئیس انجمن سنگ آهن معتقد است سود این پدیده برای صادرکنندگان به ویژه در بخش سنگ آهن مقطعی خواهد بود.

منفعت صادرکنندگان سنگ‌آهن از افزایش نرخ دلار موقت است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، قدیر قیافه درباره افزایش قیمت دلار و تاثیر آن بر بازار صادراتی سنگ آهن گفت: به طور قطعی این افزایش نرخ برای صادر کنندگان به صرفه خواهد بود اما به هر حال باید این موضوع را در نظر داشت که این صرفه مالی کوتاه مدت است. ضمن اینکه الزاماً تمامی فعالان بخش با توجه به پیش فروش محصولاتشان از این فرصت منتفع نخواهند شد.

    وی در ادامه افزود: مشخص نیست که افزایش نرخ ارز تا چه زمانی ادامه دارد، چرا که این موضوع به عوامل مختلفی از قبیل نتیجه انتخابات آمریکا، قدرت گرفتن دلار آمریکا در قبال سایر ارزها، افزایش قیمت نفت، رویکرد سفته بازان داخلی در ورود به بازار ارز و ملتهب کردن آن، برخی فعالیت های اقتصادی غیر مولد داخلی و مانند این ها بستگی دارد و باید این را در نظر داشت که بالا ماندن قیمت دلار در بلند مدت هزینه‌های جاری را نیز افزایش خواهد داد که موجب سر به سر شدن سود ناشی از افزایش قیمت دلار در صادرات سنگ آهن می شود.

    این فعال حوزه معدن با اشاره به افزایش قیمتی که در بازار جهانی سنگ آهن به وجود آمده است، گفت: بی شک افزایش قیمت سنگ‌آهن موجب خواهد شد بیش از 80 درصد معادن کوچک و متوسط سنگ آهن که در جریان رکود موجود در بازار داخلی و جهانی محصولات معدنی در سه سال گذشته تعطیل شده بودند، بتوانند دوباره به چرخه تولید بازگردند اما تحقق این مهم منوط به بازگشت آرامش به حوزه معدن کشور است.

    قیافه همچنین با بیان اینکه متولیان بخش معدن باید اجازه نفس کشیدن و احیاء شدن را به معادن بدهند، اظهار کرد: اتخاذ سیاست های صحیح در حوزه معدن باید به گونه ای باشد که معادن کوچک و متوسط بخش خصوصی که به لحاظ ساختاری با معادن بزرگ متفاوت هستند، باز احیا شوند و به استخراج و تولید بپردازند. اما مشاهده می شود که بعضاً با اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی موانعی برای تولید محصول ایجاد می شود که پیامد قطعی آن تعطیلی بیشتر  معادن سنگ آهن است.

    رئیس انجمن سنگ آهن ایران افزود: باید بپذیریم که نبود ثبات در مقررات و اتخاذ تصمیماتی مانند وضع عوارض صادراتی به معدنکارانی که با تحولات بازار، چشم به خروج از کمای سه ساله و احیای فعالیت های خود داشتند، شوک وارد می کند. از دست رفتن فرصت های شغلی و سرمایه گذاری‌های انجام شده، کمترین آسیبی است که به بخش معدن وارد خواهد آمد.

    وی با اشاره به طرح موضوع خام فروشی ادامه داد: با توجه به صراحت بند ب ماده 1 آیین نامه اجرائی ماده 37 رفع موانع تولید رقابت پذیر، تصریح کنم که سنگ آهن دانه بندی بر اساس تعریف موجود، ماده خام نیست، اما به عنوان یک تولیدکننده سنگ‌آهن در صورت وجود تقاضای داخلی، هیچ علاقه‌ای برای صادرات نداشته و هر معدن کاری ترجیح می دهد تمام ارزش افزوده ممکن را در اقتصاد کشور خود حفظ کند.

    قیافه با تاکید بر این که باید از ظرفیت های بازار بین المللی استفاده کرد، عنوان کرد: اما باید این را هم در نظر داشت اگر واحدهای مصرف کننده داخلی توان جذب محصول سنگ آهن را با نرخ منصفانه ندارند، از فرصت ایجاد شده در بازارهای بین المللی استفاده کنیم. به هر صورت نباید فرصت صادرات و ارزآوری را از دست داد، چراکه ترک بازارهای هدف نیز  پیامدی به جز از دست رفتن آنها  نداشته و بدست آوردن مجدد آن بازار، سخت و شاید بهتر است بگوییم غیر ممکن خواهد بود.

    وی در پایان خاطر نشان کرد: هرگونه محدودیت و ممنوعیت بر صادرات مواد معدنی در تناقض صریح با سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده که بر برون گرا شدن فعالیت های اقتصادی و صادرات تاکید کرده است.

    برچسب ها