عصر خودرو

تولید نفت ایران ۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت

عصر بازار- ایران که بر اساس توافق ۳۰ نوامبر اجازه یافته تولید خود را افزایش دهد، در ماه نوامبر تولیدش را ۴۰ هزار بشکه بیشتر کرده است.

تولید نفت ایران ۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، نتایج تحقیق رویترز نشان می دهد تولید نفت اوپک در یک ماهه منتهی به توافق این سازمان یعنی در ماه نوامبر به دلیل افزایش صادرات عراق و دو کشور معاف از توافق یعنی نیجریه  لیبی باز هم رکورد شکسته است.

    این تحقیق که بر اساس آمارهای کشتیرانی و اطلاعات به دست آمده از منابع صنعتی تهیه شده نشان می دهد که عرضه نفت اوپک در ماه نوامبر به 34.19 میلیون بشکه در روز رسیده در حالی که این رقم در ماه اکتبر 33.82 میلیون بشکه بوده است.
    به دنبال توافق هفته گذشته اوپک برای کاهش تولید خود و امیداوری به کاهش مازاد عرضه در سال آینده، قیمت نفت برنت روز دوشنبه به بالای 55 دلار رسید. قیمت ها همچنان نسبت به اواسط سال 2014، 50 درصد کاهش نشان می دهد.
    بر اساس این تحقیق، اوپک در ماه نوامبر روزانه 1.69 میلیون بشکه بیشتر از سقف 32.50 میلیون بشکه ای که در نشست هفته گذشته تعیین شد تولید کرده است. سقف 32.50 میلیون بشکه قرار است از ژانویه 2017 رعایت شود.
    عرضه نفت اوپک در ماه نوامبر به استثنای کشورهای گابن و اندونزی، 33.23 میلیون بشکه در روز بوده که بالاترین رقم ثبت شده در آمارهای رویترز از سال 1997 تاکنون است. در نشست هفته گذشته، عضویت اندونزی در اوپک مجددا به حالت تعلیق در آمد.
    این گزارش حاکی است ایران که بر اساس توافق 30 نوامبر اجازه یافته تولید خود را افزایش دهد، در ماه نوامبر تولیدش را 40 هزار بشکه بیشتر کرده است. تولید نفت عراق نیز به رقم بی سابقه 4.62 میلیون بشکه رسیده است.
    در میان کشورهایی که کاهش تولید داشته اند، عربستان به دلیل کاهش استفاده داخلی بعد از سپری شدن فصل گرما، بیشترین کاهش تولید را شاهد بوده است.

    برچسب ها