عصر خودرو

آغاز برداشت ۲۸.۵ میلیون مترمکعب گاز از فاز ٢١پارس ‎جنوبی از پایان آذر

عصر بازار- سرپرست طرح توسعه فازهای ۲۰ و ٢١ پارس جنوبی گفت: با توجه به آماده سازی خط لوله دریایی برای دریافت گاز ترش از سکوی فاز ٢١ پارس جنوبی تا پایان آذرماه برداشت روزانه ٢٨,٥ میلیون مترمکعب گاز از این فاز آغاز می شود.

آغاز برداشت ۲۸.۵ میلیون مترمکعب گاز از فاز ٢١پارس ‎جنوبی از پایان آذر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، روابط عمومی شرکت نفت وگاز پارس روز سه شنبه به نقل از علیرضا عبادی افزود: هم اکنون ردیف دوم شیرین سازی پالایشگاه فازهای 20 و ٢١ پارس جنوبی راه اندازی و آماده دریافت گاز از سکوی فاز ٢١ شده است.
    وی با بیان این‎ که تا پایان این هفته گاز ترش این سکو وارد پالایشگاه می‌شود، افزود: عملیات یکپارچه سازی خط لوله خشکی و دریا در دست اجراست که پس از پایان عملیات اجرایی ساخت، نصب و تست خط لوله و انشعابات ردیف دوم شیرین‎سازی این فازها، برداشت روزانه ٢٨,٥ میلیون مترمکعب گاز از فاز ٢١ آغاز خواهد شد.
    سرپرست طرح توسعه فازهای 20 و ٢١ پارس جنوبی گفت: برداشت ٢٨,٥ میلیون مترمکعب گاز از سکوی فاز ٢١ به صورت تدریجی انجام می شود، با این حال ردیف اول و دوم شیرین سازی فازهای 20 و ٢١ پارس جنوبی هریک حدود ١٤ میلیون مترمکعب گاز را پس از فرآوری، شیرین سازی کرده و به شبکه سراسری ارسال می کنند.
    وی درباره سکوی فاز 20 پارس جنوبی که عملیات نصب آن چندی پیش انجام شده بود نیز گفت: هم اکنون عملیات راه اندازی سکو در دست اجراست که انتظار داریم تا پایان بهمن ماه این سکو هم به بهره برداری برسد.
    عبادی ادامه داد: به موازات انجام فعالیتهای مربوط به راه‌اندازی سکوی فاز 20، عملیات مربوط به راه اندازی خط لوله ارتباطی از این سکو به خشکی هم در دست اجراست تا پس از راه اندازی این سکو، گاز ترش آن به پالایشگاه ارسال و پس از فرآورش و شیرین سازی به شبکه سراسری تزریق شود.
    سرپرست طرح توسعه فازهای 20 و ٢١ پارس جنوبی گفت: ردیف چهارم شیرین سازی پالایشگاه این فازها هم تا پایان آذرماه جاری به تیم راه‎انداز تحویل می شود.
    با راه اندازی فازهای 20 و ٢١ پارس جنوبی روزانه حدود ٥٦ میلیون مترمکعب گاز از این میدان گازی برداشت می شود.
    هم اکنون ظرفیت برداشت از از میدان گازی پارس جنوبی به بیش از 470میلیون مترمکعب در روز رسیده است.
    تا پایان پاییز با راه اندازی سکوهای فاز ٢١ و '١٨بی' پارس جنوبی ظرفیت برداشت از این میدان به ٥١٥ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.
    میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگترین منابع گازی دنیاست که در محدوده مرزی آبی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد.
    مساحت این میدان ٩ هزار و 700 کیلومتر مربع و سهم ایران سه هزار و 700 کیلومتر است.
    براساس برآوردهای صورت گرفته ذخیره گاز بخش ایرانی این میدان ١٤ تریلیون مترمکعب گاز به همراه ١٨ میلیارد بشکه میعانات گازی است که بیش از هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.
    کشور قطر برداشت گاز از میدان پارس جنوبی را از سال ١٣٦٨ و ایران هم از سال 1380 آغاز کردند با روی کار آمدن دولت یازدهم توسعه فازهای پارس جنوبی و کاهش فاصله با قطر در اولویت سیاست‌های وزارت نفت قرار گرفت و از سال ١٣٩٣ تاکنون فازهای ١٢، ١٥، ١٦، بخشی از فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی به بهره برداری رسیده است.
    امسال نیز برنامه ریزی شده است که فازهای باقی مانده ١٧ و ١٨، ١٩ (معادل ٢ فاز استاندارد است)، 20 و ٢١ وارد مدار شوند تا فاصله برداشت ایران و قطر به میزان قابل توجهی کاهش یافته و در اواخر امسال و یا اوایل سال آینده برابر شود.

    برچسب ها