عصر خودرو

کارشناس ارشد بازار سرمایه:

بازار بورس از آذرماه شاهد ورود سرمایه گذاران خارجی خواهد بود

عصر بازار: یک کارشناس ارشد بازار سرمایه؛ با پیش بینی اینکه سرمایه گذاران خارجی از آذرماه وارد بازار بورس ایران خواهند شد، گفت: استقبال این سرمایه گذاران را به فال نیک گرفته و آن را مقدمه ای برای بازگشت سرمایه به بازار می دانیم.

بازار بورس از آذرماه شاهد ورود سرمایه گذاران خارجی خواهد بود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، محمدیوسف امین داور افزود: سرمایه گذاران بزرگ ایرانی نیز با اطلاع از این موضوع از هم اکنون، شروع به خرید کرده اند تا در آذر ماه که سرمایه گذاران خارجی وارد بازار می شوند، بتوانند بخشی از سهام خود را با قیمت بالاتر به این سرمایه گذاران واگذار کنند.

    وی افزود: اما عملکرد سرمایه گذاران خرد کاملا متفاوت است چرا که آنها همواره به دنبال سود کوتاه مدت و آنی هستند، در نتیجه روند بازارها را دنبال و میزان سوددهی هر بازار را ارزیابی می کنند تا به محض شنیدن یک خبر یا اتفاق تازه، نظیر استقبال سرمایه گذاران خارجی از بورس، آماده ورود به بازار شوند.
    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران گفت: به همین دلیل سرمایه گذاران خرد براساس برآوردهای مقطعی و سود آنی گاهی وارد بازار سکه، گاهی وارد بازار ارز و زمانی هم وارد بازار املاک و مستغلات می شوند.
    وی افزود: اما رفتار سرمایه گذار کلان اینگونه نیست و هنگامی که هنوز دیگران شروع به خرید نکرده اند، خرید خود را انجام می دهد چرا که کسی که یک مرتبه 40 تا 50 میلیارد تومان خرید می کند، باید وقتی خرید نماید که قیمت ها رو به نزول باشد.
    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سرمایه گذار خارجی بیشتر جذب بازار اولیه ما خواهد شد تا ثانویه، گفت: اما به هر حال، اثرات مستقیم و غیرمستقیم این سرمایه گذاری در آینده کاملا بر بازار سرمایه احساس می شود.
    وی یادآور شد: سال گذشته با تورم 15 درصدی، بورس 31 درصد زیان کرد بنابراین اگر کسی در بخش اوراق مشارکت سرمایه گذاری می کرد، حداقل 20 درصد سود می کرد که از تورم هم جلوتر بود اما سرمایه گذاران بازار بورس عملا 36 درصد زیان کردند.
    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران با ارزیابی از روند گذشته این بازار و چگونگی رشد آن در آینده، اظهار داشت: در سال های 90 و 91 بازدهی سکه بالاتر از بازدهی بورس بوده و اگر کسی که در این سالها به طرف بازار سکه یا زمین می رفت، از بورس جلوتر بود چرا که سال 90 بازدهی سکه 75 درصد و بازدهی بورس 11 درصد بود و سال 91 بازدهی سکه 73 درصد و بازدهی بورس 47 درصد بوده و اگر کسی می خواست با روند بازارها پیش برود، باید سکه می خرید.
    وی افزود: در حالیکه سال 92، سکه 29 درصد زیان داشت و بورس 108 درصد بازدهی بنابراین به طور معمول وقتی یک بازار زیان می دهد، یک دوره سودده در پیش دارد البته نمی توان ادعا کرد که این دوره سوددهی حتما سال 94 خواهد بود، شاید سال 95 باشد اما به هر حال اهالی بورس منتظر یک بازار سودده هستند.
    لازم به ذکر است؛ حسن قالیباف مدیرعامل بورس تهران گفت: از ابتدای امسال نزدیک به 20 هیات مختلف سرمایه گذاری خارجی از بورس تهران بازدید کرده اند و طی سال جاری 50 کد معاملاتی برای سرمایه گذاران خارجی ایجاد شده و قرار است در پاییز امسال نیز اجلاس بیستم فدراسیون های آسیایی و اروپایی در ایران برگزار شود و به همین دلیل؛ سرمایه گذاران خارجی درباره نحوه کیفیت فعالیت و حضور در بازار سرمایه ایران پرسش های بی شماری را از این فدراسیون مطرح می کنند.

    برچسب ها