عصر خودرو

بی‌اثر بودن توافق اوپک بر کشورهای لاتین

عصر بازار- با توجه به حجم بالای بدهی ابرشرکت‌های نفت دولتی آمریکای لاتین، افزایش قیمت نفت سود چندانی برای آنها ندارد؛ زیرا به جای این که سود حاصل از آن را برای حفاری‌های جدید و افزایش تولید سرمایه‌گذاری کنند، باید بدهی‌های خود بپردازند.

بی‌اثر بودن توافق اوپک بر کشورهای لاتین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شانا، به نظر می رسد که توافق هفته گذشته اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مبنی بر کاهش سطح تولید برای توقف سقوط تدریجی سه ابرشرکت نفتی آمریکای لاتین، شرکت دولتی نفت مکزیک «پیمکس»، شرکت ملی نفت ونزوئلا «پی دی وی اس ای» و شرکت دولتی نفت برزیل «پتروبراس» کافی نخواهد بود.

    با وجود آن که خبر توافق این سازمان، سبب شد قیمت نفت شاهد شدیدترین افزایش سه روزه در ١٥ ماه اخیر باشد، اما این شرکت‌ها همچنان با مشکلات فنی، سیاسی، مالی و ساختاری روبه‌رو خواهند بود.

    مکزیک و برزیل به تازگی برای افزایش تولید نفت به سرمایه‌گذاران خارجی روی آورده‌اند، به طوری که مکزیک امروز (دوشنبه، ١٥ آذرماه) امتیاز حفاری در آب‌های عمیق خود را برای نخستین بار واگذار کرد.

    توماس مک نالتی، یکی از مدیران موسسه مشاوره انرژی «نویگنت کانسالتینگ»، گفت: برخلاف تولیدکنندگان آمریکای شمالی که در هیاهوی فروپاشی قیمت نفت دست آنها برای اخراج کارگران و لغو پروژه‌های پرهزینه باز است، شرکت‌های آمریکای لاتین تحت کنترل شدید دولت فعالیت می‌کنند و نمی‌توانند به تغییرات بازار واکنش نشان دهند.

    وی ادامه داد: افزایش قیمت نفت همیشه برای تولیدکنندگان مطلوب است، اما شرکت‌های دولتی یادشده تعهدات اجتماعی عظیمی به کشور خود دارند و آزادی چندانی برای اجرای برنامه‌هایی که بتوانند هزینه‌های خود را کاهش دهند، ندارند.

    شرکت ملی نفت برزیل اعلام کرده است که در واکنش به توافق اوپک برنامه تجاری خود را تغییر نخواهد داد. وزارت انرژی مکزیک نیز گفت برنامه‌های مزایده خود را به خاطر این توافق عوض نخواهد کرد. پی دی وی اس ای در این باره اظهار نظری نکرد.

    لوکاس آریستیزابال، مدیر ارشد شرکت خدمات مالی آمریکایی «فیچ ریتینگز» گفت: اهمیت افزایش قیمت‌های جهانی نفت برای هر یک از این شرکت‌های آمریکای لاتین درجه‌های متفاوتی خواهد داشت.

    وی ادامه داد: به طور کلی با توجه به حجم بالای بدهی و نیاز شدید این شرکت‌ها به نقدینگی، افزایش قیمت نفت سود چندانی برای آنها ندارد؛ زیرا به جای این که سود حاصل از آن در حفاری‌های جدید و افزایش تولید سرمایه‌گذاری کنند، باید صرف پرداخت بدهی‌های خود کنند.

    کشورهای عضو اوپک روز چهارشنبه گذشته (دهم آذر ماه) در باره کاهش تولید به میزان یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز از آغاز ماه ژانویه 2017 به منظور کاهش مازاد عرضه جهانی و بهبود قیمت ها، توافق کردند. انتظار می‌رود که قیمت این کالا با اجرای این طرح به 50 تا 60 دلار برای هر بشکه برسد.

    برچسب ها