عصر خودرو

دیلی‌صباح:

توافق اوپک به کمک لایحه بودجه روحانی آمد

عصر بازار- روز گذشته رئیس جمهور ایران بودجه سال آینده این کشور را تقدیم مجلس کرد که مبنای قیمت هر بشکه نفت از ۴۰ دلار سال گذشته به ۵۰ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کرده است.

توافق اوپک به کمک لایحه بودجه روحانی آمد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، روز گذشته حسن روحانی رئیس جمهور ایران بودجه سال 2017- 2018 این کشور را ارائه کرد که طی یکی از مهمترین نکات مربوط به بودجه سال آینده ایران افزایش مبنای قیمتی نفت از 40 دلار در هر بشکه در سال گذشته به 50 دلار بود.

    بودجه کنونی با تمرکز بر حل بیکاری، توسعه منابع آب، توسعه شبکه ریلی و همچنین محیط زیست است.  با توجه به توافق اخیر اوپک که به کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای مجموع تولید نفت این سازمان منجر شد بستن بودجه ایران برمبنای 50 دلار واقعی به نظر می‌رسد.

    در این توافق ایران از این کاهش تولید نفت معاف شده بود چرا که این کشور به دنبال باز پس‌گیری جایگاه خود در بازار جهانی پس از لغو تحریم‌هاست.

    از زمان لغو تحریم‌ها در ماه ژانویه سال 2016 تولید نفت ایران از 2.7 میلیون بشکه در روز به 3.8 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

    بنا به گفته رئیس جمهور این کشور ایران تولید نفت خود را در اواسط 2017 به 4 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد.

    روحانی همچنین در سخنان خود اعلام کرد که ایران رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی را طی 5 سال آینده با هدف بازسازی اقتصاد خود که از تحریم‌ها آسیب دیده است را هدف‌گذاری کرده است.

    التهابات اخیر ریال ایران نیز به چالش‌های پیش‌روی دولت این کشور اضافه شده است چرا که طی هفته‌های گذشته ارزش ریال بیش از 8 درصد کاهش یافته و به 39 هزار و 500 ریال در برابر دلار در بازار آزاد رسیده است.

    سقوط ریال ایران تا حدودی به اتفاقاتی که در واشنگتن رخ می‌دهد مربوط است چرا که هفته گذشته کنگره آمریکا تمدید تحریم‌های 20 ساله علیه ایران را تصویب کرد. از سوی دیگر انتصابات دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا نیز شرایط را تشدید کرده است چرا که وی برخی از مناصب دولتی را به افرادی اختصاص داده است که مواضعی به شدت ضد ایرانی دارند.

    روحانی تمدید تحریم‌های علیه ایران را نقض آشکار توافق هسته‌ای عنوان کرده و از رئیس جمهور آمریکا خواسته است طی هفته جاری که تأییدیه تصویب این تحریم‌ها بر روی میز وی قرار خواهد گرفت آن را وتو کند.

    برچسب ها