عصر خودرو

نهمین سالگرد ابلاغ بند "ج" اصل ۴۴

بازخوانی سودآورترین و پربیننده‌ترین شرکت‌های بورسی

عصر بازار: بررسی ۹ ساله ابلاغیه بند جیم اصل ۴۴ قانون اساسی و شرکت‌هایی که مشمول این واگذاری شده‌اند را می‌توان از زوایا و ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار داد با نگاه به کارنامه شرکت‌های واگذار شده در چند سال گذشته می‌توان دریافت که پس از شرکت مس، فولاد مبارکه و مخابرات جزو دومین و سومین شرکت‌هایی بودند که به تالار شیشه‌ای راه یافته و در این چند سال با فراز و فرودهایی همراه بوده‌اند.

بازخوانی سودآورترین و پربیننده‌ترین شرکت‌های بورسی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، پس از واگذاری اولین شرکت مشمول اصل 44 (شرکت ملی صنایع مس) در بازار بورس، نوبت به شرکت فولاد مبارکه اصفهان رسید. این شرکت با نماد فولاد و با سرمایه اسمی 15 میلیارد و 800 میلیون ریال منقسم به 15.8 میلیارد سهم 1000 ریالی در سال 1385 در بورس اوراق بهادار عرضه شد و پس‌ از آن طی سه مرحله افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته، سرمایه خود را به 50 هزار میلیارد ریال افزایش داد.

    قیمت سهم این شرکت واگذار شده به بخش غیر دولتی در زمان ورود به بازار حدود 180 تومان بود. در سال 1389 با بالا رفتن سهم صف خرید نماد فولاد مبارکه بیشترین متقاضی را در بین نمادهای بورسی به خود اختصاص داد.

    شرکت فولاد مبارکه اصفهان در زمینه تولید ورق های فولادی فعالیت کرده و حدود 50 درصد از مصرف فولاد کشور را جهت استفاده در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک، صنایع فلزی سنگین و لوله‌های انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی، صنایع لوازم خانگی و الکتریکی و صنایع لوله و پروفایل تولید می‌کند.

    این شرکت بزرگترین تولید کننده فولاد خام و محصولات فولادی در خاورمیانه است و ورق گرم عمده تولید فولاد مبارکه را تشکیل می دهد. بالاترین میزان سهام این نماد نیز در سال 1391 حدود 480 تومان به فروش رسید و جزو سودآورترین سهام شرکت‌های بورسی شد.

    در سال 1389 نماد "فولاد" جزو شش نماد بورسی بود که برای تعدیل EPS فعالیت اش بسته شد.

    نماد فولاد مبارکه اصفهان این روزها در تارنمای بازار سهام نمادی فعال است و با سرمایه ای به مبلغ 50 هزار میلیارد ریال در اولین پیش بینی سال مالی منتهی به سال 1394 سود هر سهم خود را معادل 453 ریال برآورد کرده است.

    نماد "فولاد" در آخرین معامله به قیمت هزار و 900 ریال در ارزش بازاری 95 هزار میلیارد ریال و با ای پی اس 453 و پی به ای 4.19 به فروش رسید.

    طبق جدول تعیین قیمت این شاخص پایین ترین قیمت معامله شده این نماد هزار و 881 ریال بوده است.

    پر بیننده ترین نماد بورسی در سال 89
    پس از فولاد مبارکه، در تیر ماه 1387 بود که شرکت مخابرات در راستای سیاست گذاریهای اصل 44 برای عرضه عمومی وارد بازار بورس شد و لقب سومین شرکت بزرگ خصوصی شده در تالار شیشه ای را از آن خود کرد. در همان سال نماد "اخابر" با رشد قیمت خود توانست 14.93 درصد شاخص کل بورس را مثبت کند و از بیشترین تقاضای فروش برخوردار شد تا جاییکه در صدر بهترین تقاضای فروش پیش از شرکت فولاد خوزستان قرار گرفت.

    معاملات سهام این شرکت در سال 1391 با قیمت 2589 ریال آغاز و با قیمت 2553 ریال پایان یافت و بالاترین قیمت 2589 ریال و پایین‌ترین قیمت 2560 ریال ثبت شد و از سویی بهای هر سهم این شرکت با 2 ریال افزایش قیمت و 0٫08 درصد تغییر مثبت به 2553 ریال رسید. این رشد در سال 1392 نیز ادامه یافت تا جاییکه رشد 83.42 درصدی "اخابر" در همان سال با رشد 535 واحدی به عدد 55 هزارو 69 واحد رسید و بیشترین تاثیر در شاخص را سهام مخابرات ایران به خود اختصاص داد.

    پس از یکه تازی در افزایش حجم و ارزش معاملات بورس برای ماه‌ها بعنوان پر بیننده ترین نماد بورس در بهار سال 1389 به دلیل تعدیل عایدی تا ارایه شدن اطلاعات لازم به سازمان بورس این نماد بسته شد.

    تا این امروز نماد "اخابر" از جمله شاخص های سودآور و بزرگ بازار بشمار آمده است. طبق صفحه این شاخص در تارنمای بازار بورس حجم معاملات کنونی"اخابر" 633 هزار و 551 محاسبه شد. "اخابر" با EPS 559 و نسبت قیمت به سود 3.65 درصدی هم چنان در تابلوی تالار شیشه ای حضور دارد و در آخرین معامله به حدود قیمت دو هزار ریال فروخته شد.

    معاملات سهام این شرکت در تیر ماه امسال با بالاترین قیمت 2050 ریال پایین‌ترین قیمت 2014 ریال به ثبت رسید که در مقایسه با قیمت در شاخص این سهام نسبت به دو سال گذشته کاهش داشته است.

    این نماد پربیننده امروز با حجم مبنا چهار میلیون و 902 هزار و با 5 درصد سهم شناور به تعداد سهام 45 میلیارد و 874 هزار رسید.

    البته در حال حاضر معاون وزیر ارتباطات از وضعیت این شرکت اظهار نگرانی کرده است. این نگرانی از آن جایی است که شرکت توسعه اعتماد مبین با انتشار فراخوانی برای فروش صد در صدی سهام شرکت مخابرات اعلام آمادگی کرده است.

    برچسب ها