عصر خودرو

خطری که در کمین اوپک است

عصر بازار- آفریقا بزرگترین خطر برای اوپک است.

خطری که در کمین اوپک است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، اگرچه دبیر کل اوپک توانست با مدیریتی که داشته، توافق فریز نفتی در الجزایر را نهایی کند، اما این طرح موفقیت آمیز ممکن است با معاف کردن کشورهای لیبی و نیجریه تضعیف شده باشد.

    آنطور که توافق شده،باید تولید حدود 1.166 میلیون بشکه نفت در روز کاهش یابد ولی ممکن است که با افزایش تولید این دو کشور دسترسی به این عدد سخت تر شود.

    این توافق به تنهایی یکی از توافق های بزرگ و دارای اهمیت بالا در نوع همکاری ها محسوب می شود. عربستان سعودی و ایران هر دو کوتاه آمدند و نشان دادند که در اوپک اعضایی که حتی با یکدیگر در حوزه های دیگر اختلاف دارند، می توانند درباره نفت به نوافق برسند. حتی عراق هم که اسرار داشت تولید خود را کاهش دهد، کوتاه آمد. اما از سویی تاوان این طرخ هم داده شد؛ اندونزی که دوباره به گروه بازگشته بود،مجددا پس از 11 ماه خارج شد.

    عراق تنها عضو این سازمان نیست که تفاوت بزرگی بین سهمیه آن و ارقام تولیداتش باشد. اما هم اکنون در شرایطی است که کاهش تولیدش اجباری شده است.

    عربستان سعودی نیز از پافشاری خود در رابطه با اینکه ایران نیز باید تولید خود را فریز کند، کوتاه آمد. در عوض ایران نیز بر موضع خود پافشاری کرد .چون معتقد بود که کشورهای تولیدکننده بزرگ در سال های اخیر تولید خود را افزایش دادند، از جمله عربستان سعودی باید میزان تولید خود را کم کند. عربستان سعودی از سال 2011، تولید خود را 2 میلیون بشکه در روز افزایش داد.

    حالا اولین امتحان اوپک این است که کشورهای غیر اوپکی را متقاعد کند تا تولیدشان را کاهش دهند. درواقع بزرگترین امتحان این است که کشورها خودشان برای کاهش پیش قدم شوند و این توافق را اجرایی کنند.

    اعضای غیر اوپکی شاید با کاهش تولید نفت توافق کنند، ولی حجم کاهش تولیدشان زیاد نخواهد بود. روسیه پیشنهاد داده که تولید خود 300 هزار بشکه در روز کاهش می دهد. فریز نفتی این کشور باعث می شود که از هدف تولید خود تا سال 2017،به میزان 200 الی 300 هزار بشکه کمتر تولید کند.از سویی مکزیکو پیشنهاد اوپک برای کاهش 150 هزار بشکه در روز را رد کرده، ولی به هر حال انتظار می رود تولید این کشور در سال آینده کاهش یابد.

    برای برنامه کاهش تولید، اعضای اوپک مهمترین نقش را دارند؛ اگر اوپکی ها تماما به این توافق پایبند باشند باز هم کشورهای معاف شده مانند لیبی و نیجریه قرار است تولید خود  را افزایش دهند.

    تولیدات لیبی در اکتبر 528 هزار بشکه در روز بوده است. انتظار می رود که تا آخر نوامبر به 600 هزار بشکه در روز برسد. شرکت نفت این کشور می خواهد تا آخر سال 900 هزار بشکه در روز نفت تولید کند که در سال 2017 حجم تولیدش به  1.1 میلیون بشکه در روز می رسد.

    در حالی که نیجربه در اکتبر به اندازه 1.628 میلیون بشکه در روز نفت تولیدکرده، وزیر نفت این کشور اعلام کرده است که تولید این کشور هم اکنون نزدیک به 1.95 میلیون بشکه در روز رسیده است. البته این ارقام شامل نفت سبک است. وزیر نفت این کشور امید دارد که تولید خود را به 2.2 میلیون بشکه در روز برساند.

    اگر نیجریه و لیبی برنامه افزایش تولید خود را به سرانجام برسانند، کاهش تولید اوپک تنها 22 هزار بشکه در روز خواهد بود. هر تولیدی که این کشورها به ثمر برسانند، کاهش تولید کشورهای دیگر را می پوشاند.

    برچسب ها