عصر خودرو

آیفکس یک درصد رشد کرد

عصر بازار- روز گذشته شاخص کل فرابورس با رشد قابل توجه ۸ واحدی (معادل یک درصد) به ارتفاع بیش از ۸۳۸ واحدی رسید و بیشترین سطح در آذرماه را تجربه کرد.

آیفکس یک درصد رشد کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، رشد شاخص کل این بازار در حالی صورت گرفت که نمادهای «مارون» و «زاگرس» تا سقف 4/ 6 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس به نام خود ثبت کردند. علاوه بر دو نماد مزبور نماد‌های «ارفع»،«ذوب» و «وکوثر» نماد‌های موثر بر رشد شاخص بودند. با وجود این تولید نیروی برق دماوند با اثر منفی 9/ 0 واحدی تنها نماد با اثر منفی در محاسبه آیفکس در میان هفت نماد ابتدایی موثر بر شاخص بود. پتروشیمی مارون نه تنها جایگاه بیشترین افزایش ارزش بازار را به خود اختصاص داده بود بلکه توانست با رشد 8/ 2 درصدی به قیمت 3هزار و 26 ریال برسد. خرید این نماد عمدتا توسط بازیگران خرد بازار به ثبت رسید به‌طوری‌که در سمت خرید مشارکت بازیگران حقیقی بیش از 77 درصد مشاهده شد.

    بیشترین افزایش قیمت روزانه فرابورس را شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه به خود اختصاص داد. این شرکت که روز گذشته بعد از برگزاری مجمع عادی سالانه و بعد از 11روز بازگشایی شد با رشد بیش از 7 درصد به کار خود پایان داد. «ثباغ» که حمایت 100 درصد بازیگران حقیقی را در سمت خرید داشت، در سمت فروش شاهد فعالیت بیش از 15 درصدی بازیگران حقوقی بود. همچنین دیروز سهامداران برای خرید اوراق گواهی سپرده عام پارسیان، اوراق شهرداری مشهد و اوراق مرابحه مگاموتور طولانی‌ترین صف‌های خرید را به ثبت رساندند. در مقابل خروج گروهی از سهامداران از اوراق گواهی سپرده عام پارسیان، اوراق مشارکت گل‌گهر و اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا سبب شد سنگین‌ترین صف‌های فروش در نماد این سهام شکل گیرد.همچنین دیروز درحالی نمادهای معاملاتی شرکت‌ شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه و شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور به تابلو معاملات بازگشتند که نماد معاملاتی شرکت آ س پ به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، متوقف شد. روز گذشته همچنین بلوک 40 درصدی شرکت ریل‌پرداز سیر از سوی اعتباری کوثر مرکزی به قیمت پایه هر سهم 1425 ریال روانه میز فروش فرابورس شد.

    همچنین در بازار اوراق تسهیلات مسکن بیش از 50 هزار ورقه با ارزش نزدیک به 38 میلیارد ریال معامله شد که این اوراق در بازه قیمتی 714 تا 755 هزار ریال قرار داشتند. در این بازار بیشتر سررسیدها با روندی مثبت به کار خود پایان دادند.در این زمینه سررسید«تسه9303» با رشد حدود 5 درصد بیشترین افزایش قیمت و در مقابل سررسید «تسه 95052» بیشترین کاهش قیمت را به ثبت رساند. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق با کاهش نسبت به روزهای اخیر به 7/ 21 درصد رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام 100 میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن، 15 میلیون تومان هزینه می‌کنند. همچنین روز گذشته 45 درصد از ارزش کل معاملات بازارهای فرابورس به اوراق با درآمد ثابت تعلق داشت که بیش از 671 هزار ورقه به ارزش 617 میلیارد ریال در آن دادوستد شد. بیشترین رشد قیمتی را میان اوراق بادرآمد ثابت، اوراق اجاره شرکت مخابرات ایران به خود اختصاص داد و بیشترین افت را شهرداری قم 1394، با نزول حدود 5 درصدی به کار خود پایان داد. حجم معاملات اسناد خزانه اسلامی نیز در حدود 460میلیون سهم و به ارزش 404میلیارد ریال بود.

    تمامی اوراق‌ اسناد خزانه روز گذشته با رشد مواجه شد. «اخزا9» بیشترین رشد روزانه را به خود اختصاص داد. در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز پنج میلیون ورقه به ارزش 65 میلیارد ریال دادوستد شد که صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را میان ETFها به ثبت رساند. در این صندوق تعداد 3 میلیون ورقه به ارزش بیش از 37 میلیارد ریال معامله شد.

    برچسب ها