عصر خودرو

تحلیلگر کارآفرینی فوربس مطرح کرد؛

ایران چگونه می تواند به موتور محرک کارآفرینی تبدیل شود؟!

عصر بازار- تحلیلگر کارآفرینی فوربس گفت:اگرچه تجارت در ایران هنوز هم موانع بزرگی پیش رو دارد اما به ۷ دلیل می توان به ایران به عنوان یک غول کارآفرینی نگاه کرد.

ایران چگونه می تواند به موتور محرک کارآفرینی تبدیل شود؟!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، الیزابت مک براید تحلیلگر کارآفرینی وب سایت فوربس در یادداشتی نوشت:

    اخبار مربوط به اقتصاد ایران به تازگی کمرنگ شده است؛ اما سرعت رشد این اقتصاد نه. بنابر گزارش بانک جهانی، انتظار می رود اقتصاد400 میلیارد دلاری ایران  که پس از عربستان سعودی در جایگاه دوم در خاورمیانه قرار دارد، سال آینده حدود 7 درصد رشد کند.

    تصور کنید چه می شود اگر این رشد اقتصادی با نظام آموزشی ایران که هر ساله 233 هزار دانشمند و مهندس تحویل جامعه می دهد، ادغام شود. اگر مانعی سر راه آن قرار نگیرد، حاصل آن ایجاد هزاران شغل و کسب و کار کوچک خواهد بود. حدود چند ماه پیش "ناصر غانم زاده، " استاد استارتاپ و مشاور کارآفرینی که در همایشی در سانفرانسیسکو حضور داشت گفت: در 3 سال گذشته، بیش از 200  شرکت نوپا در ایران کسب و کار خود را آغاز کرده اند و در حال حاضر نیز این تعداد رو به افزایش است. 

    تجارت در ایران هنوز هم موانع بزرگی را پیش رو دارد. رشد این کسب و کارها تا حدودی به این بستگی دارد که سیاست های دولت از آنها حمایت کند و آشفتگی های ژئوپولتیک مانع رشد آنها نشود. اما می توان به ایران به چشم یک غول کارآفرینی نگاه کرد. در زیر 7 دلیل برای آن مطرح شده است:

    1- اندازه اقتصاد و لغو تحریم های جهان. ایران جمعیتی حدود 80 میلیون نفر دارد و ظرفیت تولید آن در خاورمیانه بی نظیر است.  نفت و گاز تنها 10 درصد تولید ناخالص داخلی آن محسوب می شود. این بدان معناست که ایران پایه های متفاوتی برای رشد دارد. بیشتر تحریم های آمریکا به قوت خود باقی مانده است. بنابراین نمی توان در انتظار معاملاتی با آمریکایی ها بود؛ اما تجارت با شرکت های اروپایی و آسیایی در راه است.

    2-  جمعیت ایران بسیار تحصیل کرده است. حدود 9.4 درصد (معادل 7.5 میلیون نفر) از مردم ایران تحصیلات دانشگاهی دارند. 

    3-  ایران توانایی های منحصربه فردی در زمینه فناوری دارد. این کشور دانشگاه "صنعتی شریف" را دارد که بسیاری از مردم آن را همانند مؤسسه فناوری ماساچوست آمریکا می دانند. چند ماه پیش در قاهره، "کامران الهیان، " سرمایه گذار طرح های نوین، فناوری نانو را زمینه ای برای رشد دانست.

    4- باوجود تحریم های آمریکا، روابطی میان جوامع کارآفرین ایران و آمریکا در حال شکل گیری است. در نشست شورای آتلانتیک،  "لیلی صرافان، " یک ایرانی-آمریکایی مؤسس سازمان "هوم کر اسیستنس" در خصوص کنفرانس های جامعه فناوری ایران از جمله "آی بریجز" و "تدکس کیش" سخنرانی کرد. به گفته وی، آمریکایی ها از نظر قانونی اجازه ندارند به ایرانی ها مشاوره دهند؛ اما می‌توانند با آنها در ارتباط باشند. مبارزه برای لغو محدودیت های صدور روادید ایرانی آمریکایی‌هایی که قصد سفر به اروپا را دارند نیز بر ارتباط این دو کشور افزوده است.

    5- زیرساخت های کشور در حال تجدید است. شاملو در نشست شورای آتلانتیک گفت: در سفر ماه ژانویه (4 ماه پیش) به ایران، افرادی در خصوص برنامه های این کشور برای بازسازی اساسی زیرساخت ها، اطلاعاتی در اختیار ما قرار دادند.

    6- تغییرات سریعتر از انتظار مردم رخ می دهند. کریستوفر شرودر، یک سرمایه گذار و کارآفرین آمریکایی در خصوص 2 سفر خود به ایران گفت: "در نخستین سفر من به ایران، دسترسی به اینترنت 3G و 4G  بسیار دشوار بود. یک سال بعد که به این کشور سفر کردم، این خدمات 20 میلیون مشترک داشت. "

    7- ورود صحنه نوآوری به دوران اوج. در آمریکا بسیاری از صنایع پیشتر بوسیله فناوری مختل شده اند. کارآفرینان با ایده های جدید می آیند به این امید که بتوانند بازاری برای ایده های خود بیابند. صرافان اعلام کرد در تدکس کیش جوانانِ کارآفرین ایده های خود را ارائه می کردند. اما ارزش معاملات شرکت من در اینجا اهمیتی نداشت؛ بلکه مسئله مهم نقش من در پیشرفت کشورم بود.

    برچسب ها